Trycksätta Stromberg
Trycksätta Stromberg
Pga många frågor om strombergförgasare så tänker jag nu försöka beskriva lite vad som behövs göras med förgasaren för att få den funka med turbo.
Lägger in lite bilder, hoppas man kan räta ut några frågetecken..
Man tar helt enkelt en stromberg förgasare... Inte den med justerskruv i botten, då blir det problem med bensinläckage.
Börja med att skruva bort chokehuset.
Lägg igen alla hål med Epoxy/Kemisk metall.
Sen öppnar vi flottörhuset
Ta bort nålventilen
Köper du inte en större nålventil, så går det bra att borra orginalventilen själv. Jag valde 2mm nålventil och borrade lite med en 2.5mm borr Det är så mjukt material att man inte behöver en borrmaskin, här behöver man vara försiktig.
Skruva tillbaka nålventilen
Skruva tillbaka flottörhuset
------------------------------------------------------------------------------------
Ta bort trotteln, Slipa nålen med sandpapper eller nåt, nålen till höger i bild är omslipad. Den ska vara smal i spetsen och så kort som det bara går. Slipa den inte för kort bara! Då hoppar den ur när trotteln går i topp.
Hålen i bild skall vara mot spjället (mot motorn)
Sånna här spjäll vill vi inte höra talas om. Byt till vanligt spjäll. Och det lilla röret i förgasaren kan man ta bort för att gynna flödet.
Alla hålen måste få laddtryck.
En tryckbox är inget måste med det är jäkligt smidigt att ansluta tryckröret till bl.a
Du kommer behöva ett elbränslesystem och en justerbar bränsletrycksregulator för förgasarturbo för att det ska funka. (finns att köpa på KLRACING bland annat) Och om jag minns rätt så ska strombergförgasaren ha 0,35bar i bränsletryck på tomgång. Lycka till!
Fråga gärna om ni har några frågor.
/ Henke
*Notera att jag inte tar något som helst ansvar för ev motorskador som kan tänkas förekomma i samband mer er turbotrimning
Lägger in lite bilder, hoppas man kan räta ut några frågetecken..
Man tar helt enkelt en stromberg förgasare... Inte den med justerskruv i botten, då blir det problem med bensinläckage.
Börja med att skruva bort chokehuset.
Lägg igen alla hål med Epoxy/Kemisk metall.
Sen öppnar vi flottörhuset
Ta bort nålventilen
Köper du inte en större nålventil, så går det bra att borra orginalventilen själv. Jag valde 2mm nålventil och borrade lite med en 2.5mm borr Det är så mjukt material att man inte behöver en borrmaskin, här behöver man vara försiktig.
Skruva tillbaka nålventilen
Skruva tillbaka flottörhuset
------------------------------------------------------------------------------------
Ta bort trotteln, Slipa nålen med sandpapper eller nåt, nålen till höger i bild är omslipad. Den ska vara smal i spetsen och så kort som det bara går. Slipa den inte för kort bara! Då hoppar den ur när trotteln går i topp.
Hålen i bild skall vara mot spjället (mot motorn)
Sånna här spjäll vill vi inte höra talas om. Byt till vanligt spjäll. Och det lilla röret i förgasaren kan man ta bort för att gynna flödet.
Alla hålen måste få laddtryck.
En tryckbox är inget måste med det är jäkligt smidigt att ansluta tryckröret till bl.a
Du kommer behöva ett elbränslesystem och en justerbar bränsletrycksregulator för förgasarturbo för att det ska funka. (finns att köpa på KLRACING bland annat) Och om jag minns rätt så ska strombergförgasaren ha 0,35bar i bränsletryck på tomgång. Lycka till!
Fråga gärna om ni har några frågor.
/ Henke
*Notera att jag inte tar något som helst ansvar för ev motorskador som kan tänkas förekomma i samband mer er turbotrimning
Senast redigerad av henkeboi den fre aug 12, 2016 10:33 am, redigerad totalt 5 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bra jobbat! om du orkar får du gärna förklara hur man bygger ett enkelt bränslesystem också, så hjälper du många nybörjare.
visst klistrar vi detta inlägg
visst klistrar vi detta inlägg
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Har inte modifierat den för nån speciell motor...men jag tänkte använda denna på en B23 med turbo. Nålen lär man knappast slipa rätt på första försöket, och om nålventilen inte orkar leverera så märker man väl det ...blir till att prova sig fram som vanligt med motorer. förresten misabs turbonålar skiljer sig knappt synbart mot en original nål. så de är inte att rekommendera, dessutom är dom dyra, mkt bättre att prova sig fram själv...nån sa iofs att dom inte längre sålde turbonålar till b20/b21. är väl tur det då.142 TiXeR skrev:för ungefär vilken motor har du modiferat den förgasarn ? orginal sugis b20/21 med turbo eller ?
tänkte göra nå liknande på isbilen
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Jo klart utformningen spelar roll. Tror mig hört om bättre respons med större plenumkammare...och man brukar väl räkna cylindervolymen x 2 för att få ut volymen på tryckboxen har jag för mig.. resten får du fråga andra turbo teoretiker på detta forumGlufsen skrev:Grymt bra guide! Rätade ut en del frågetecken...Angående tryckboxen däremot,spelar måtten och utformningen på den någon större roll?
Jo! jag märkte det när jag monterade nålen på bilden! den är faktiskt för kort och ja då blir det trottelhäng!. men några mm går att korta den dock. märker man ju när man monterat den o trycker upp trotteln maximalt. klart den ska va smal oxå, jag ska göra flera olika och testa med på b23a turbo sen..som jag skrev, man lär inte göra nålen perfekt på första försöket...fredde_vit_pv skrev:en fråga bara! är det inte risk om man kapar nålen så mycket att den inte når till munstycket/nålsätet att den ställer sig på kanten?(trottelhäng)
har inte själv vågat kapa nålen har lämnat den full längd men tunn som en synål(den är ju förspänd att bryta åt ett håll)
fredde
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
vet inte om det finns grövre nålar? men det skulle nog behövas för hålet i
orginalfuggen räcker inte långt! med stor t3:a o trimkam på b20 räckte det bara till ca 0.4 ladd för mig,fick köra med magnetventil som öppnade
1.6mm konstantsprut i insuget då räckte det till 1.5bar ladd(rätt skum övergång i mellanregistret) bytte sen till nåra beggade 45or då halverades
bränsleförbrukningen och sägert 50hp extra
orginalfuggen räcker inte långt! med stor t3:a o trimkam på b20 räckte det bara till ca 0.4 ladd för mig,fick köra med magnetventil som öppnade
1.6mm konstantsprut i insuget då räckte det till 1.5bar ladd(rätt skum övergång i mellanregistret) bytte sen till nåra beggade 45or då halverades
bränsleförbrukningen och sägert 50hp extra
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tor dec 04, 2003 2:00 am