Sida 1 av 9

1984 Corvette turbo

Postat: mån jan 23, 2006 2:07 pm
av JoBy
Hej!

Här är lite bider på mitt vinterpyssel.

Eltejpade grenrör

Bild

Bild

Jag använder en BILTEMA press för att ändra formen på rören och det fungerar riktigt bra.

Bild

Bild

Bild

Förarsidans grenrör börjar bli klart.

Bild

Bild

Lite mer rör på passagerarsidans grenrör.

Bild

Bild

Postat: mån jan 23, 2006 2:11 pm
av JoBy
Och några på intercoolern. Cellpaketet är 600x300x100.

Bild

Bild

Bild

Bild

Laddröret från turbo till IC. Det börjar som 2.5" och växer till 3" före sista böjen.

Bild

Bild

Bild

Och 3" tillbaka.

Bild

Postat: mån jan 23, 2006 2:12 pm
av JoBy
Med luftfilter på plats blev det nästan trångt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: mån jan 23, 2006 2:19 pm
av peppe
Läste om ditt förra projekt också, var mycket trevlig läsning. Hoppas på detta skall bli underhållande också :)

- Lycka till.

Postat: fre maj 05, 2006 12:18 am
av JoBy
Det närmar sig ...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: fre maj 05, 2006 9:31 am
av Micke!
Coolt projekt :) Snygg rör dragning!

Varför inte dubbla turbos när du ändå har 2 grenrör? :D Kanske blev lite dåligt med plats eller?

Postat: fre maj 05, 2006 12:46 pm
av JoBy
Det är mycket man behöver dubbelt av med dubbeturbo. Jag ville hällre bygga enkelturbo.

Jag har iofs sett att det går att får plats med tom bigblock och två jätteturbo under huven.

http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=3547

Bild

Postat: fre maj 05, 2006 2:01 pm
av Jens Gustavsson
kul att fler än jag bygger v8 enkel turbo!

vad har du för grejor i övrigt i motorn mm, recept?

Postat: fre maj 05, 2006 8:53 pm
av JoBy
Här är det massor med bilder på en del av det jag utsatt Corvetten för.

http://www.joby.se/corvette/

Bakaxeln är utbytt till Dana44 med 3.45 utväxling (Orginal var Dana36 med 3.07)

Växellådan är utbytt till 4L80E med TCI T-Com styrdator. (Orginal var th700r4)

Kardan måttbeställd från Strange Engineering.

Orginal 350 block.
Orginal kolvar ( Smidda TRW 464664 )
Orginal stakar.
Orginal vev.
Balanserat och monterat med Clevite77 lager och ARP-bult.

Topparna är AFR190 med 74cc förbränningsrum och angle plug.
http://www.airflowresearch.com/pages/190sbc_sh.htm

CompCams 12-404-4 kam
Bild

CompCams lyftare, stöstänger och rulltoppsvippor.

Ombyggt Holley Stealth Ram insug för att få plats under huven. (Se bilder på sidan)

Lågohmiga spridare som jag har mätt till ca 1200cc/min vid 3 bar.

SX bränsletrycksregulator

Haltech E6K

Laddkylare 'kineskopia' med 600x300x100 cellpaket och 3" anslutningar.

Wastegate 50mm HKS-kopia

Dumpventil 50mm.

Garrett GT4288

Det är vad jag kommer på nu.

Postat: lör maj 06, 2006 1:02 pm
av j björk
Fränt!
Ser som sagt lite trångt ut...

Postat: sön jul 15, 2007 1:56 pm
av JoBy
Jag hade en massa problem förra sommaren så turbon kom aldrig på plats. Efter att turbinen hade rasat parkerade jag för vintern.

Den här sommaren är däremot allt på plats.

Bild

Bild

Bild

För en vecka sedan var jag klar och startade med turbo för första gången. Nu verkar allt funka perfekt. Efter några mils provkörning och mappning av området med laddtryck var det dags att byta fjäder i wastegaten. Den som satt i gav drygt 5 psi och jag bytte till en som gav drygt 10 psi. Jag har tänkt ladda 15 psi men jag tycker den går riktigt bra redan nu. Det blir kolmaskar lite överallt.

I lägre farter finns inget fäste. Den släpper ordentligt i 70 km/h. Om jag stämplar vid ca 100 km/h känns det att den fortfarande har problem med greppet men därefter skjuter det på bra och det tar inte lång stund till 200. :D Den blir säkert ännu roligare med 5 psi till.

I onsdags var jag till motorbanan i härnösand.

Här är en bild från 'pacecar-varvet' innan man fick åka fri fart.
Bild

Och här är en liten film. Det är lite sådär med greppet efter kurvan.
Bild

Postat: sön jul 15, 2007 4:31 pm
av Cpt Tuttle
Vill du få lite inspiration? :hihi:

http://youtube.com/watch?v=b7w0nQB8Hew

Postat: sön jul 15, 2007 6:08 pm
av Jens Gustavsson
mycket frän vägbil!

du har inte funderat på nån bromsning?

hur stor var turbon och på vilka rpm laddar den?

Postat: sön jul 15, 2007 7:42 pm
av JoBy
Jens Gustavsson skrev:mycket frän vägbil!

du har inte funderat på nån bromsning?

hur stor var turbon och på vilka rpm laddar den?
Turbon är en Garrett GT4288N från Volvo.

Compressor:
Inducor 65 mm
Exducor 88 mm
0.72 A/R
54 Trim

Turbine:
Inducor ?? mm
Exducor 68 mm
1.22 A/R
?? Trim

När jag stampar på så släpper turbinen upp motorn till ca 3000 rpm och där spoolar turbon direkt. Jag vet inte vid hur låga varv den skulle ladda men säkert före 2500 rpm iallafall.

Jag bromsade på motornord ifjol men då var turbinen i lådan redan dålig och oljan svart. Den orkade bara en bromsning sedan slirade det bara.

Resultatet blev 230 hk på hjulen.
9:1 i komp, alutoppar, E85 och motorn sög genom laddkylaren. När den kom upp i 4000 så såg jag att den började bygga vakum i plenumet trots öppet spjäll så det har gått att få lite mer effekt även som sugmotor.

Formen på kurvan tycker jag däremot är bra. Den tappar ju inte direkt orken på högre varv. Vridet är ju hyfsat genom hela registret.

Bild

Jag har tänkt bromsa motorn även denna sommar men först ska jag höja laddtrycket till 15 psi.

Postat: fre maj 09, 2008 9:54 am
av JoBy
Lyfter in lite gammal info från denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ight=turbo


Bromsningen på MotorNord.

627 rwhp vid 4200 rpm.
1086 Nm vid 4000 rpm.

Om man räknar på 18% förluster i lådan ( 4L80E ) så blir det 765 hk och 1324 Nm på motorn ... kring 4000 varv ... :shock:

Det är fortfarande orginalblock, orginalvev, orginalstakar och orginalkolvar från 1984 i den.

Här är två utskrifter från bromsningen, först vrid och effekt, sedan laddtryck och effekt.

Bild

Bild

Senare mätning av avgastryck ...

Vid 5000 varv var det ca 3 bar ... Inte helt bra.

Turbon var alltså för liten och jag köpte en större som av Jens.

Jag tog några bilder för att visa skillnaden på min gamla GT4288N och nya TBP7501.

Bild

Bild

Bild