Slirande sinter. Felschimsat?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Jesper 78
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jul 20, 2007 10:17 pm
Ort: kalmar

Slirande sinter. Felschimsat?

Inlägg av Jesper 78 »

Kör en 6-puckad 215mm sinter från Kl tillsammans med en saab tryckplatta men har problem med slir. Blev rekomenderad av kl att schimsa 1mm. Motorn är en sugis på ca 240nm 220hk.

Brukar inte en sinter skrika rätt så illa vid slir? denna släpper ljudlöst. Funderar på om det beror på felschimsning eller om det kommit olja/smuts på lamellytorna.

Om kopplingen ska demonteras måste hela motor+vxl demonteras ur bilen och det innebär rätt mkt jobb. Tar alla tips ni har!!

Mvh. Jesper.
12.20s 172km/h/402m med sugis.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Slirande sinter. Felschimsat?

Inlägg av Jens Gustavsson »

man måste provatrycka plattan för att veta. ska hålla mot 500nm tycker jag om allt är rätt
Jesper 78
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jul 20, 2007 10:17 pm
Ort: kalmar

Re: Slirande sinter. Felschimsat?

Inlägg av Jesper 78 »

Är alla plattor så individuella? Jag gick efter deras rekomendation eftersom grejerna är väl tilltagna ändå.
Tycker att deras tips borde bottna i något annars vore det bättre att hålla tyst. Kan inte gå till botten med allt själv. Finns varken tid, kunskap eller pengar. Vill köra lite med.

Vad är normalt att schimsa deras lamell? Det är ju många som kört detta tidigare. Kl säljer bara 0.5 &1mm schims.

Anledningen till att jag frångick orginal-lamellen var att den inte gillade värmen.
12.20s 172km/h/402m med sugis.
Skriv svar