Sida 2 av 12

Postat: sön nov 04, 2012 3:22 pm
av Big Al
-

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: sön nov 04, 2012 5:58 pm
av Perra.S
Borde inte trycksatt bensintank bli relativt farligt? Tänker på en mc eller skoter med korta tryckrör så finns ju risken att en rejäl baktändning letar sig in i bensintanken.

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: sön nov 04, 2012 10:59 pm
av Sten
Big Al skrev:Aha då är ja med.
Har koll på pitotrör då jag sysslar med sånt i jobbet. Det som jag inte riktigt fattade var vilken tryckdiff som man eftersträvade och vars det högre trycket skulle.
Har fruktansvärt dålig koll på förgasare nämligen.
Kanske dum fråga men vilka nålventiler kommer blåsa upp? borde vara samma PR över gasaren även om man skickar laddtryck i tanken.
Jaha ok.
Ja nu vet jag inte med säkerhet detta men om man skulle trycksätta tanken så tror jag att nålventilerna i flottörhusen (dom som bestämmer hur mycket bensin det ska ligga i flottörhusen) ,kommer att öppnas och den önskade mängden överskrids och förgasarna flödar över. Trycket blir på fel ställe så att säga,jag har inte heller sett någon som löst det på detta vis av "alla" maskiner jag studerat men inte sagt att det inte fungerar.

Det jag vill säga är bara att om man vill göra detta,så tror jag att det är en bra början att göra som dom som fått det att fungera.
Vill absolut inte vara nån besservisser utan förespråkar det "enkla" beprövade,men alla får självklart prova och kul/bra med funderingar som inte "alla" gjort :thumbright:.

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: mån nov 05, 2012 12:02 am
av Perra.S
Varför skulle den flöda över? Att trycksätta tanken blir ju samma sak som att köra med pump och btr, bränsletrycket hålls samma som laddtrycket i båda fallen.

Tänker mig dock att det kanske kan bli problem att bränsletrycket ändras för sakta när man ska trycksätta en hel tank. För trycket till btr'en tar man ju helst ut så tidigt som möjligt typ direkt i kompressorhuset för att bränsletrycket ska hinna med.

Postat: mån nov 05, 2012 12:18 am
av Big Al
-

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: mån nov 05, 2012 12:42 am
av Sten
Perra.S skrev:Varför skulle den flöda över? Att trycksätta tanken blir ju samma sak som att köra med pump och btr, bränsletrycket hålls samma som laddtrycket i båda fallen.

Tänker mig dock att det kanske kan bli problem att bränsletrycket ändras för sakta när man ska trycksätta en hel tank. För trycket till btr'en tar man ju helst ut så tidigt som möjligt typ direkt i kompressorhuset för att bränsletrycket ska hinna med.
Som jag skrev är jag inte säker på detta då jag inte tänkt i dom här banorna förut då jag inte sett nått bygge som har så,bara spånar så jag kan självklart ha fel.

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: mån nov 05, 2012 12:02 pm
av David Herbertsson
Det känns som en krånglig lösning på ett icke existerande problem. Man har ju även avluftning till tankar, iofs sitter det ofta backventil i den. Betydligt enklare att köra som vanligt med en 1:1 Btr.

/David

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: mån nov 05, 2012 6:41 pm
av Gunnar
byggde ett riktigt yxbygge för ett par år sen, funkade rikitgt bra...
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=22&t=32764" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: mån nov 05, 2012 9:38 pm
av Sten
Men där är du ju,välkommen :D .
Hade väl för mig att du höll till här också.

Gunde skrev jag Gunnar heter du ju :doh: !

Passa på att fråga denna mannen nu,som faktiskt byggt en fungerande 2T Turbo skoter!

Har du fart på den än?
Har du sett hulkens Zyndapp turbo :D ?

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: mån nov 05, 2012 11:15 pm
av Robert Markström
Skulle vela påstå att min också kvalar in som yxbygge, fått slägga ut buksidan för att få ner turbon
där jag ville ha den :hihi:

Tanken jag hade var att man genom att göra tryckröret lite lite mindre just vid pitoröret
var att man ska kunna få lite extra tryck i flottörhuset vid laddtryck. sen koka ihop
någon form av bleed så man kan justera det lite enkelt? För trycket borde väl bli lite
högre just där?

kanske blir onödigt bängel men jag ska nog testa, inte så svårt räta
till om det inte fungerar :thumbright:

Bygget fortskrider annars i sakta mak. snickrade till en fäns till
min turbo som visade sig vara en TD04HL-13G inte 15g
som jag läste först mitt blindöga :doh: Hursom, det får
lov funka just nu iaf : )

Pipan är kapad & vriden lite så jag får ihop det så det ser ut för
nått + att jag ville få så kort mellan turbo & pipa som möjligt.
DP blir ca 15mm lång som kommer mynna ut genom buksidan 8)

måste åxå fixa en liten krök på styrstången så jag får räta ut mag sidans fugge
då deb just nu står snett. trångt med gasarna i indy när man har motorn lågt monterad :shock:
'

Ska även försöka mig på modda någon typ av std skoter olje pump från
någon större trippel tex Ac 1000cc el likn. & se vad man kan få ut i flöde/tryck.
Någon som vet hur många pumpvarv per motorvarv det är på en sådan?

återkommer med nån bild när det finns något att visa :)

//Robban

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: mån nov 05, 2012 11:32 pm
av Robert Markström
tilläggas skall att jag även får tag i en turbo från en Supra Mk3 men den känns riktigt uråldrig så frågan är
vilken av dem som hade funkat bäst? :?

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: mån nov 05, 2012 11:59 pm
av Sten
Det är inte en ****13c du har,Volvo 940ltt?
Om det är det så ska den funka helt ok till 670,så kör på den.

Du behöver inte smalna av tryckröret precis vid pitåröret vad jag förstått,utan dra slangarna från det ner till flottörhusen.
Sen från plenum till btr och ovansida förgasare så får du lite högre tryck i flottörhus,eller är jag fel ute Gunnar?

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: tis nov 06, 2012 12:02 am
av Robert Markström
hehe nä så blind var jag inte, nu har jag ju tvättat av den så det står
med största säkerhet td04hl-13g. sitter på 2.5L 193 Hk volvo 5:orna :thumbright:

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: tis nov 06, 2012 12:03 am
av Sten
Ok,jag vet inte skillnaden på dom....den blir nog bra :thumbright: .
Aha....den är kanske aningens större....

Re: Rotax 670 + td04h-15g.

Postat: tis nov 06, 2012 2:21 am
av Robert Markström
Om jag fattat rätt så ska det vara 7ans avgashus vilket jag har för mig skall vara det större.

turbon rent generellt är väl liiite större än 13c :thumbright:

skall räcka till runt 280-290 hk vad jag sett & läst.