Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Tjena!
Har bytt växellåda i 240n och har därför ingen drevning kvar för vajern mellan låda och mätare.
Var på skroten och plockade en mätare (endast mätaren) från en 940 av nyare årsmodell och tänkte montera i 240 instrumenthuset.
Är det nån som har ett kopplingschema på hur det ser ut och vilka pinnar/lödpunkter som gör vad, tex spänning, jord, signal osv?
Tandhjul samt givare i bakaxeln har jag redan!
//
John
Har bytt växellåda i 240n och har därför ingen drevning kvar för vajern mellan låda och mätare.
Var på skroten och plockade en mätare (endast mätaren) från en 940 av nyare årsmodell och tänkte montera i 240 instrumenthuset.
Är det nån som har ett kopplingschema på hur det ser ut och vilka pinnar/lödpunkter som gör vad, tex spänning, jord, signal osv?
Tandhjul samt givare i bakaxeln har jag redan!
//
John
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
är det inte enklare att skaffa en mätare från 240 då? Då får du ju rätt direkt för du vet att mäthjulen i axlarna skiljer så du håller dig på rätt årsmodell?
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Skulle jag också vilja ha info omJohn skrev:Tjena!
Har bytt växellåda i 240n och har därför ingen drevning kvar för vajern mellan låda och mätare.
Var på skroten och plockade en mätare (endast mätaren) från en 940 av nyare årsmodell och tänkte montera i 240 instrumenthuset.
Är det nån som har ett kopplingschema på hur det ser ut och vilka pinnar/lödpunkter som gör vad, tex spänning, jord, signal osv?
Tandhjul samt givare i bakaxeln har jag redan!
//
John
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
När jag köpte torsendiff så beställde jag den med 48 kuggars mätarkrans just för att jag visste att det skulle vara lådbyte på gång i framtiden.StefanM skrev:är det inte enklare att skaffa en mätare från 240 då? Då får du ju rätt direkt för du vet att mäthjulen i axlarna skiljer så du håller dig på rätt årsmodell?
Iofs, en nyare modell av 240 kanske kan ha samma krans, typ 92-93 (när slutade dom tillverkas?)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
E nog bara 240 med ABS som har det isf, har aldrig skruvat med en 240 med ABS så jag vet inte säkert!
Sena 740(89-) å alla 940 har 48 tänder(känns igen på alukåpa på axeln).
Borde väl gå å få fram ett elschema på 940?
Sena 740(89-) å alla 940 har 48 tänder(känns igen på alukåpa på axeln).
Borde väl gå å få fram ett elschema på 940?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
sitter även 48kuggars med plåtlock : )
Du måste nog eventuellt upp på en 240 med abs men jag är inte säker.
har farthållare i min 240 nu, den farthållaren satt i en bil med abs. det funkar
i min nu & jag hag 12 fönstershjulet i min axel..?
Du måste nog eventuellt upp på en 240 med abs men jag är inte säker.
har farthållare i min 240 nu, den farthållaren satt i en bil med abs. det funkar
i min nu & jag hag 12 fönstershjulet i min axel..?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Finns det nån elektrisk mätare man kan modda in på ett enkelt sätt i gamla instrumenthuset(gamla brädan)?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Steve: den från "nya" 240 passar inte iaf, den e alldeles för stor(tänkte göra så i 260n, men det får bli panelbyte istället), skulle tro att 740-940 har lika stora mätare som nya 240.
Robert: jasså det finns 48-kugg med plåtlock? Aldrig sett(har iof aldrig skruvat 240 med ABS).
Farthållarn bryr väl sig inte om hur många pulser den får, strävar ju bara efter å hålla samma!?
Från vilken hastighet funkar den?
Kan tillägga att en bil som ska 48 tänder blir rätt rolig med 12, bytte bakaxel på en 940 för några år sen, en 740 axel med 12 tänder åkte upp, mätarn visa 1/4 av hastigheten(50 i 200)!
Robert: jasså det finns 48-kugg med plåtlock? Aldrig sett(har iof aldrig skruvat 240 med ABS).
Farthållarn bryr väl sig inte om hur många pulser den får, strävar ju bara efter å hålla samma!?
Från vilken hastighet funkar den?
Kan tillägga att en bil som ska 48 tänder blir rätt rolig med 12, bytte bakaxel på en 940 för några år sen, en 740 axel med 12 tänder åkte upp, mätarn visa 1/4 av hastigheten(50 i 200)!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Det finns ju diverse eftermarknads mätare men är oftast utan kilometerräknare.
Vad säger våra vänner på bilprovningen om en sådan mätare?
Är även jag på jakt efter en mätare men är inte så noga med pulserna då jag kan ställa det i transmissions datorn.
//Tobmag
Vad säger våra vänner på bilprovningen om en sådan mätare?
Är även jag på jakt efter en mätare men är inte så noga med pulserna då jag kan ställa det i transmissions datorn.
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Vilken årgång var det på 940 mätaren du köpte ?
Jag kanske kan hjälpa dig
Jag kanske kan hjälpa dig
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Bra fart i den här tråden, tack för alla svar.
Själv har jag inte haft tid att klura mera på detta nu i veckan..
Det var från en -96 har jag för mig!
Själv har jag inte haft tid att klura mera på detta nu i veckan..
Det var från en -96 har jag för mig!
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Då skickar jag ett mejl till dig
Återkom med resultatet sen
Återkom med resultatet sen
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Är det hemligt???S_Osterdahl skrev:Då skickar jag ett mejl till dig
Återkom med resultatet sen
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
- Ort: Finland
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
jonas landin skrev:Steve: den från "nya" 240 passar inte iaf, den e alldeles för stor(tänkte göra så i 260n, men det får bli panelbyte istället), skulle tro att 740-940 har lika stora mätare som nya 240.
Robert: jasså det finns 48-kugg med plåtlock? Aldrig sett(har iof aldrig skruvat 240 med ABS).
Farthållarn bryr väl sig inte om hur många pulser den får, strävar ju bara efter å hålla samma!?
Från vilken hastighet funkar den?
Kan tillägga att en bil som ska 48 tänder blir rätt rolig med 12, bytte bakaxel på en 940 för några år sen, en 740 axel med 12 tänder åkte upp, mätarn visa 1/4 av hastigheten(50 i 200)!
det lär skall gå att flytta om så du får en elektrisk mätare i huset som är från 75-80. var nån på gammla svenska200klubben forumet som hade gjort så.
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Eletrisk hastighetsmätare från 940 i 240...
Mina kopplingsscheman är inte hemliga om det är det du syftar på. Dom finns överallt på nätet om man orkar leta ..* * * NXJ * * * skrev:Är det hemligt???S_Osterdahl skrev:Då skickar jag ett mejl till dig
Återkom med resultatet sen
/NXJ
Blir bättre upplösning på bilderna om man kan mejla. Lägger jag upp dom på Photobucket som jag använder mig av, så går dom inte att läsa.
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;