Volvo 242 -81 (lite pill)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
John
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: sön aug 12, 2007 4:10 pm
Ort: Sala

Volvo 242 -81 (lite pill)

Inlägg av John »

Tjena!

Tänkte väl att det var dags att lägga upp en projtråd på detta forumet också, tror att det finns folk som kan ge vettig feedback på bygget här :thumbright:

Projekt!
Volvo 242 turbo -81

Även kallad Limousinen, pga sin extrema komfort :roll:

242dl reggad med B21et motor och m46lådan.
Tanken är att bilen ska bli en perfekt busbil, ingen vardagsbil.

Vi börjar med lite bilder.

Säljaren ville visa den på en bana för att jag skulle få ut lite av provkörningen.
Och så rätt han hade, den här bilen hade inte kunnat uppskattas på gatan på rätt sätt.
Hårt ställda hjulvinklar och samtliga bussningar utbytta till polyreutan.
R-sportdämpare fram sägs det, hårda är dom iaf.

Tillsammans med 17" R-däck så gick det riktigt fort på banan trots den klena effekten.
Vart frånkörd på rakorna men tog in det i kurvorna :hihi:
Bild

Anderstorp ligger drygt 40mil från hemstaden, det vart en sen kväll.
Här en bild utanför Mcdonalds i Jönköping, fortfarande 30+ mil kvar och klockan var redan sent, tur att man hade en ledig fredag!
Bild


Fredag.
Väl hemma och uppvaknad.
Packade ur bilen, tankade fullt och ställde mig på lastbilsvågen.
Bild

1340kg raceready, dvs fulltankad med förare.
Mest för att ha en referenssiffra, lättning mm kommer.
Bild

Tejpade ihop buren jag fick med för att se hur den såg ut och om alla delar fanns.
Bild

Provkörning :wink:
Bild

Sittastillstolar från OMP, passade mig perfekt.
Bild

Godis, förutom dom 4 R-däcken som redan sitter på bilen...
Bild

Kalle pissar på Saab, vissa tycker det är skitkul, jag tycker det känns epa aktigt och töntigt med såna dekaler, den pillades bort, likaså dom andra, dekaler kommer OM jag får spons (alla tycker olika :wink: )
Bild



Har lagt upp en fil på nätet med mina ungefärliga planer på bilen.
Observera att detta inte är huggit i sten eller på nåt sätt klart, man kanske ska se det mera som minnesanteckningar...

Finns även här, updateras efterhans jag klurar på saker..
http://hem.sheab.net/~john/john/Volvo_2" onclick="window.open(this.href);return false; ... recept.nfo

Kod: Markera allt

Volvo 242 -81 
Limousinen!




Motor.
__________
B230ft/fk
Totalrenoverad, alla lager kollade/bytta!

+Botten
+Hprofilstakar + arp bultar   Vilka ??????
+Tunnt M90 svänghjul/uppsvarvat 850 svhänghjul? ( http://www.timosmotor.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=TM7002 ) ?
+Lättare remskiva vevaxel 2 spår ( http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=185&artnr=A11-8-5F1&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std )

**Balansera vev + svänghjul + koppling!


-Topp
__________
-531 topp, aningen kompsänkt lätt filad i kanaler.
-gula ventilfjädrar ( KG trimmning )
-V-kam? (eller rejäl trimkam)
-ARP-bultar

-Turbo
__________
-Turbo Mitsu 18/19T ???????
-Grenrör Uppfilat orginal ?????


Motorstyrning/soppa
__________
***Riktigt sprut eller spec nedan***
-BTR ( http://alutech.se/ )
-Starkare soppapump, nya ledningar? (spridare.com)
-Gröna 465cc spridare, R -968 (spridare.com?)
-3" hembyggd lmm i stil med förra
-Chippad bränslebox samt Tändbox, guldboxen


Drivlina
__________
-M90 låda
-Torsendiff (bakaxel.se) Abs krans för framtida hastighetsgivare, alukåpa?
-Sachs -712 tryckplatta (om den passar mot svänghjulet)



-Kringutrustning
__________
-Elfläkt
-Kinaintercooler, så stor det går att få plats med
-Oljekyl + Sandwich adapter (orginal på 240n)

Väl inne i garaget :)
Bild

Så var det dags att börja riva, och skrapa asfaltsmatta, roligare saker har jag gjort, värmepicka och stämjärn så går det rättså bra ändå.
Bild

Brorsan nöter lite asfalt
Bild

Såhär mysig ser rosten ut som ska åtgärdas ... Ungefär likadant på andra sidan, dock är det den enda allvarliga rost jag har hittat både i kaross och golv, det är rättså okej för att vara en bil från -81 tycker jag.
Bild
Bild

När jag ändå hade kofångaren lös bak....HÅLSÅG!
Tjänade nog nästan 2hg i vikt på den manövern... :roll:
Bild

Bonusbild på motorrummet, B21et drar alldeles för mycket soppa och går inte så fort som jag vill :mrgreen:
Bild



Tillbaka från rostlagningen


Höger bak
Bild

Vänster bak
Bild

Jämför gärna med bilderna på sida 2, skönt att få bort skiten!

Igenlagda reservhjulsbaljor, ingen mening att ha dom kvar.
Bild


En Icakasse asfaltsmatta.
Bild

Många bäckar små :)
Bild


Huvudbågen för buren är iställd och har börjat måtta lite för stöttor och boxar.
Får man fästa bältet i buren, orginalfästet kommer precis i vägen för bågen...
Lär bygga ett nytt kors samt stöttor bakåt då tidigare ägare till buren kört med bultförband samt kapat ur den ur bilen...vill inte ha 2 skarver på mindre än 75cm rör.



Vart ett väldigt långt förstainlägg, just nu har jag slipat rent i bakluckan och målat med vit slät hammarlack, samma typ av jobb ska göras inne i kupen sen också.


Kommentarer, tips och synpunkter är välkomna

//
John :thumbright:
Senast redigerad av John den ons jan 02, 2013 7:01 pm, redigerad totalt 20 gång.
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Trevlig bil, blir nog jättekul när du är klar.

Gör så här med kofångarna istället så sparar du flera kilo.
Bild
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Fixa en K-kam istället för V-kammen. De är mitt tips. Om du inte köper en riktigt trimkam vill säga. ;)
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Finfin bil :thumbright: Kasta bara av de där insuget o sätt på ett vanligt
F-Insug o hinka dit ett Vems eller MS med enbart kontroll för soppan så länge o låter et:ns orginala tändning va kvar så lär du dej mappa lite o så om du inte gjort de innan :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
John
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: sön aug 12, 2007 4:10 pm
Ort: Sala

Inlägg av John »

Da_snake : Hehe, Jajjemen, man ska inte fega...hålsågningen var bara ett infall, men all vikt man kan spara är ju positivt :D

Micke Nyman : Har kört V-kam i min 940 med FT motor och 531 topp 465cc spridare och orginalturbo mm, tyckte den var rätt trevlig i karaktären, hur blir K i jämförelse.

WTB : Helt ny motor ska byggas på FT/FK block.
Har kommit ett steg närmare ett MS då en kompis är rätt sugen på att hjälpa till med att bygga och mappa.
Första gången jag bygger nåt liknande.
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Okey mena att du kan ju börja med B21:an för skojs skull och för den tål ju en hel del orginal med sina m.stakar o smidda vev..Tycker du ska köra på MS då de är såpass lätt att koppla in m.m,Även jag som är helt elektriskt kunskapsbefriad i stortsett kunde koppla in de på 2 timmar o få de att funka (Dock bara soppan) :) Skaffar du oxå en härva från Backeliten underlättar de Väldigt mycke då den är uppmärkt o fin :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
John
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: sön aug 12, 2007 4:10 pm
Ort: Sala

Inlägg av John »

Det kanske inte är en helt dum ide att lära sig lite mappning på B21 motorn...där sa du nåt :?

Sen Bygga andra motorn på sidan och smälla i när man känner sig bekväm med sprutet :thumbright:

hmm :)
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Jo precis så tänkte jag när ja börja bygga,Bara du införskaffar ett F-Insug om du inte har,De enda du behöver göra är en adapter till spjällgivarn (Finns o köpa)o korta av axeln på spjället för den blir för lång,Ingen idé enligt mej o töla med nån tomgångsmotor utan du bara justerar med spjället :) Kör du ett MS tar du bara - från tändspolen o in som trigger
för bränsle,Simplare blir de inte :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Hänga med till ringen i sommar? :wink:
Vi hade galet kul i somras, gissa om dom blir sura i sina bmw och porschar när man steker dom med en 240... :hihi:

Bild

Skrik till om du behöver delar eller hjälp med MS.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
John
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: sön aug 12, 2007 4:10 pm
Ort: Sala

Inlägg av John »

Ringen vore sjukt nice, bilen ska ju byggas för att klara av bankörning så :thumbright:

Men tror inte jag är riktigt raceready till sommaren, inte för att köra ringen iaf, men lite banträffar runtom i Sverige är inplanerat! :)
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Blir aldrig trött på 242 byggen. :wink: :thumbright:

Håller helt och hållet med WTB om att installera sprutet på den nuvarande motorn. Ska du försöka inviga motor och sprut på samma gång blir det med stor säkerhet problem. Det är för många okända variabler.

En nybyggd motor mår inte bra av att gå runt runt på startmotorn utan att gå igång ordentligt. Lätt att förstöra loppen, ringarna, eller båda två.

Nu har du en motor som du vet funkar, då kan du helt utesluta den i felsökningar angående sprutet. Och såklart vice versa.

Följer definitivt dit bygge. Lycka till!
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

ganska lik min räcer 242a min jag har ju bara en sug motor :P
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
John
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: sön aug 12, 2007 4:10 pm
Ort: Sala

Inlägg av John »

Har skruvat och trixat lite idag, fått lite hjälp från brorsan med att få ur instrumentpanelen samt kollat genom kabelstammen och rensat ur lite däri, bland annat gått genom den efter en mindre kabelbrand för nån tidigare ägare.
Som tur är verkade det inte vara mer än en ensam kabel till bakrutevärmen som brunnit.

Instrument i
Bild

Instrument ur
Bild

Även måttat en del för buren och hur den ska se ut, blir till att plocka ur innertaket för att kunna montera den så tajt som möjligt, samt att jag måste bygga ett helt nytt kryss/stötta bakåt då dom har kapat ur buren ur tidigare bil, den är bortom all räddning och ser ut att ha vart monterad i väldigt skum vinkel.

Komforten i bilen kommer troligen bestå av, innertak i den mån det går att montera med buren i, kanske kapa det i 2 delar vid huvudbågen, dörrsidor fram och bak samt matta på golvet i främre delen av kupen.

Brorsan hittade en volvotuta till ratten i sina gömmor :thumbright:
Bild

Planerna för motorn har updaterats, det kommer att bli megasquirt direkt på B21 motorn ett litet tag, mycket för att lära mig hur det fungerar innan jag monterar i B230 motorn.
Tack WTB för tipset :)

//
Tack för idag, godnatt.
John
John
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: sön aug 12, 2007 4:10 pm
Ort: Sala

Inlägg av John »

Inte mycket bilder att updatera med.
Har skrapat klart allt vad asfaltsmatta heter och rett ut lite under instrumentpanelen.

Har tagit första steget mot en modern insprutning :)
Elektrisk soppapump/tankarmatur från en 244 -88 :thumbright:
Bild

Kanske inte blir överdrivet gjort i helgen heller, måste laga avgassystemet på min Audi...suck.

//
John
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Inlägg av andreasgustavsson »

Detta kommer att bli kanon tror jag! :)
Säg till om det är något som klurar ihop sig så kanske jag kan hjälpa till med lite idéer. Har en likadan bil själv :)

http://www.garaget.org/?car=145240
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=


Lycka till!

Mvh Andreas
Skriv svar