Tänkte väl att det var dags att lägga upp en projtråd på detta forumet också, tror att det finns folk som kan ge vettig feedback på bygget här
Projekt!
Volvo 242 turbo -81
Även kallad Limousinen, pga sin extrema komfort
242dl reggad med B21et motor och m46lådan.
Tanken är att bilen ska bli en perfekt busbil, ingen vardagsbil.
Vi börjar med lite bilder.
Säljaren ville visa den på en bana för att jag skulle få ut lite av provkörningen.
Och så rätt han hade, den här bilen hade inte kunnat uppskattas på gatan på rätt sätt.
Hårt ställda hjulvinklar och samtliga bussningar utbytta till polyreutan.
R-sportdämpare fram sägs det, hårda är dom iaf.
Tillsammans med 17" R-däck så gick det riktigt fort på banan trots den klena effekten.
Vart frånkörd på rakorna men tog in det i kurvorna
Anderstorp ligger drygt 40mil från hemstaden, det vart en sen kväll.
Här en bild utanför Mcdonalds i Jönköping, fortfarande 30+ mil kvar och klockan var redan sent, tur att man hade en ledig fredag!
Fredag.
Väl hemma och uppvaknad.
Packade ur bilen, tankade fullt och ställde mig på lastbilsvågen.
1340kg raceready, dvs fulltankad med förare.
Mest för att ha en referenssiffra, lättning mm kommer.
Tejpade ihop buren jag fick med för att se hur den såg ut och om alla delar fanns.
Provkörning
Sittastillstolar från OMP, passade mig perfekt.
Godis, förutom dom 4 R-däcken som redan sitter på bilen...
Kalle pissar på Saab, vissa tycker det är skitkul, jag tycker det känns epa aktigt och töntigt med såna dekaler, den pillades bort, likaså dom andra, dekaler kommer OM jag får spons (alla tycker olika )
Har lagt upp en fil på nätet med mina ungefärliga planer på bilen.
Observera att detta inte är huggit i sten eller på nåt sätt klart, man kanske ska se det mera som minnesanteckningar...
Finns även här, updateras efterhans jag klurar på saker..
http://hem.sheab.net/~john/john/Volvo_2" onclick="window.open(this.href);return false; ... recept.nfo
Kod: Markera allt
Volvo 242 -81
Limousinen!
Motor.
__________
B230ft/fk
Totalrenoverad, alla lager kollade/bytta!
+Botten
+Hprofilstakar + arp bultar Vilka ??????
+Tunnt M90 svänghjul/uppsvarvat 850 svhänghjul? ( http://www.timosmotor.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=TM7002 ) ?
+Lättare remskiva vevaxel 2 spår ( http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=185&artnr=A11-8-5F1&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std )
**Balansera vev + svänghjul + koppling!
-Topp
__________
-531 topp, aningen kompsänkt lätt filad i kanaler.
-gula ventilfjädrar ( KG trimmning )
-V-kam? (eller rejäl trimkam)
-ARP-bultar
-Turbo
__________
-Turbo Mitsu 18/19T ???????
-Grenrör Uppfilat orginal ?????
Motorstyrning/soppa
__________
***Riktigt sprut eller spec nedan***
-BTR ( http://alutech.se/ )
-Starkare soppapump, nya ledningar? (spridare.com)
-Gröna 465cc spridare, R -968 (spridare.com?)
-3" hembyggd lmm i stil med förra
-Chippad bränslebox samt Tändbox, guldboxen
Drivlina
__________
-M90 låda
-Torsendiff (bakaxel.se) Abs krans för framtida hastighetsgivare, alukåpa?
-Sachs -712 tryckplatta (om den passar mot svänghjulet)
-Kringutrustning
__________
-Elfläkt
-Kinaintercooler, så stor det går att få plats med
-Oljekyl + Sandwich adapter (orginal på 240n)
Väl inne i garaget
Så var det dags att börja riva, och skrapa asfaltsmatta, roligare saker har jag gjort, värmepicka och stämjärn så går det rättså bra ändå.
Brorsan nöter lite asfalt
Såhär mysig ser rosten ut som ska åtgärdas ... Ungefär likadant på andra sidan, dock är det den enda allvarliga rost jag har hittat både i kaross och golv, det är rättså okej för att vara en bil från -81 tycker jag.
När jag ändå hade kofångaren lös bak....HÅLSÅG!
Tjänade nog nästan 2hg i vikt på den manövern...
Bonusbild på motorrummet, B21et drar alldeles för mycket soppa och går inte så fort som jag vill
Tillbaka från rostlagningen
Höger bak
Vänster bak
Jämför gärna med bilderna på sida 2, skönt att få bort skiten!
Igenlagda reservhjulsbaljor, ingen mening att ha dom kvar.
En Icakasse asfaltsmatta.
Många bäckar små
Huvudbågen för buren är iställd och har börjat måtta lite för stöttor och boxar.
Får man fästa bältet i buren, orginalfästet kommer precis i vägen för bågen...
Lär bygga ett nytt kors samt stöttor bakåt då tidigare ägare till buren kört med bultförband samt kapat ur den ur bilen...vill inte ha 2 skarver på mindre än 75cm rör.
Vart ett väldigt långt förstainlägg, just nu har jag slipat rent i bakluckan och målat med vit slät hammarlack, samma typ av jobb ska göras inne i kupen sen också.
Kommentarer, tips och synpunkter är välkomna
//
John