Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av Ockelbo C20 »

http://www.ockelboc20.n.nu/

Är det någon som har erfarenhet att bygga extraktor av dubbelmantlade rör.
Jag har en Ockelbo C20 som det ska bli en jävla snurr på.

Tack vare detta så går det ju inte att ha kvar den befintliga kyllimpan.
Utan avgas måste ju bli avstämt med motorn så ett extraktor kommer byggas.

Men då det är en båt så måste ju värmen ledas bort någorlunda.
Har någon gjort ett extraktor i dubbelmantlat till båt här på forumet.

Jag behöver tips på hur jag ska göra. Att få till ett extraktor är ju inga större problem.
Men att leda bort värmen från motorutrymmet blir värre om man inte kyler avgaserna.

Tacksam för hur man kan gå till väga!
Senast redigerad av Ockelbo C20 den lör mar 02, 2013 8:44 am, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik wärn
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av smidy »

till vinkel åttor finns det kylda hedders i parti och minut så det kan ju inte vara omöjligt...men lite huvudbry kan jag tänka då alla innerskarvar måste ligga en bit längre fram för att komma åt att svetsa, så det är inte "bara" att göra en grövre extraktor som ytter mantel, tänker alltså på att bygga av svetsböjar osv då. kanske kan gå att bocka både inner och ytterör samtidigt om man sandfyller? eller så bygger du en låda runt ditt "ormbo" som du fyller med kylvatten, samma princip som kylimpan som sitter orginal, kommer nog att ta ganska mycket plats och bli tung med allt vatten...
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av Ockelbo C20 »

Låda har jag faktiskt varit inne på.
Alla tips är välkomna.
Fredrik wärn
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av Ockelbo C20 »

Hur mycket stoppar lindade rör värmen utåt.
Jag tänkte om man körde dubbelmantlade rör utan vattenkylning och sedan lindar dom?
Fredrik wärn
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av dundersmurfen »

Nu kan jag inget om båtar. Men varför inte bara 3lager med avgasbandage? borde gå att hålla på när motor går på fullt. Varför har man så dålig ventilation till motorutrymmet?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av Ockelbo C20 »

Jag har monterat kylfläkt till motorutrymmet som blåser in luft som ventileras ut i aktern. Så det är bra med ventilation i det motorutrymmet.

3 Lager bandage kanske skulle funka? Hur länge håller sådant?
Fredrik wärn
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av dundersmurfen »

Bandagen blir ju sprödare efter ett tag, men skyddas det mot nötning så borde det hålla några säsonger väl. Finns olika kvaliteter, biltemas är inte toppkvalisort... Varför vattenkyler man avgasrör i båtar?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av Ockelbo C20 »

Det måste enbart ha med ventilation till motorutrymmet. Brandrisk! Motorerna sitter ofta väldigt trångt och totalt inbyggda samt isolerade för motorljudets skull. Men jag trycker luft från ena sidan till utblås på avgassidan. Så dubbelmantlade rör samt bandage ska nog bli kanon!
Fredrik wärn
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av smidy »

men om du ändå gör omaket att mantla, varför inte köra vatten i manteln då? en tattar variant jag sett är att linda klena kopparör runt grenröret på konverterade bilmotorer, kanske det kan vara en variant på ett extrakorör? eller att trä ett rostfritt "dragspelsrör", sådana som används bl.a till avgasrör på ebersprächers, utan på rören det borde vara ett ganska enkelt sätt att mantla ett extraktorör.
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av Ockelbo C20 »

Kan man slippa köra vatten i manteln så har man ett bekymmer mindre.
Samt att det håller mycket längre.
Fredrik wärn
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av smidy »

om du bygger extraktorn i rostfritt och mantlar med rostfritt så är det inga korrosionsbekymmer :thumbright: antar att marintillverkarna skulle skippa vattnet och köra med isolering om det fungerade i båt, men av någon anledning så är alla köpelimpor/marinhedders vattenkylda :whistle: okej kanske inte alla, powerboats med öppen motor och uppåtgånde hedders kan vara torra, men antar du kommer köra motorlåda och då ska du nog kyla. vet inte hur du menar ett bekymmer mindre, kylvattnet måste du ju ha ändå.
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av Ockelbo C20 »

Det finns en anledning till att kyllimpor är gjorda i gjutjärn.
Bygg i rostfritt dubbelmantlat och skicka kallvatten i manteln.
Det är ju ett utmärkt sätt att få systemet att spricka.

Å då har du ett bekymmer! :whistle:
Fredrik wärn
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av Ockelbo C20 »

Jag har ett fullventilerat motorutrymme.
Med fläkt som drar luft från ena sidan och ut genom ventiler på andra sidan.
Den startar om det blir för varmt i motorutrymmet.

På dom flesta båtar sitter det bara någon luftventil i aktern som ska sköta hela ventilation.

Kyllimpor är ju ett bra sätt att inte få brand i motorutrymmet.
Läckande förgasare eller slangar som droppar bränsle ner på icke kylda grenrör eller dyligt.
Det kan ju få förödande konsekvenser.

Men jag har ventil till bränslet som stänger samt sprinklersystem med skumsläckare.
Om nu oturen skulle vara framme.

För övrigt så kommer ju allt att vara i absolut toppskick hela tiden!
Men olyckan kan ju komma och då är det bra att vara förberädd.

http://www.ockelboc20.n.nu/
Fredrik wärn
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av smidy »

är detta något för dig, dom gör custom hedders http://www.stainlessheaders.com/marine_headers , i rostfritt och nej det är inget problem med rostfritt, du har ju vatten "färdigt" i systemet vid start så tempratursvängningarna är väldigt måttliga om man jämför med okylt.
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Bygga extraktor av dubbelmantlade rör till Volvo B30

Inlägg av Ockelbo C20 »

Kanon :beerchug: Jag ska se över hur jag gör.
Tack :lol:
Fredrik wärn
Skriv svar