Grenrörsdesign

Diskussioner för erfaret folk
emil
För mycket laddtryck

Grenrörsdesign

Inlägg av emil »

(OBS ! Denna tråd kapad/delad från en annan. /Mattias)

Jag installerade insprutning å mappade en bil där han byggt fel på grenröret, och körde med vass kam, cirka 15 cm rör på 2 cyl, cirka 40cm, samt fel pulsordning, standard insug (volvo B230)
Denna gick knappt att framföra med detta grenrör, bluddrade och gick som en påse skit under 4000 rpm. När han byggde ett nytt grenrör enligt korrekta instruktioner blev det som en helt annan vagn, nu bluddrar den inte ens vid 1700 rpm, laddtrycket kommer tidigare och effekten är hiskelig! cirka 15% mer pulver i hela registret
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

runbag skrev:
Jens Gustavsson skrev:vissa motorcylkar har så, och det fungerar säkert på dem!

men jag skulle aldrig rekomendera nått sånt då han alldrig kommer att kunna optimera bränsle och tändning mest troligt.

med risk att bli uppsökt och spöad skulle jag gissa att han byggt så för att göra sig till lite :lol:

om man ser på grenröret så har han nog en heldel att lära sig, han skulle lagt ned mer tid där istället. då hadde motorn fått mycket bredare rigister och toppeffekt.
Nej jag tänker inte söka upp dig och spöa dig, men jag är intresserad av att veta hur jag kan misslyckats så fatalt med grenröret...
eftersom jag inte sett hela grenröret var det kanske dumt att säga så men men med turbons fläns 20cm från toppen måste det bli svårt att rymma ett fint grenrör och kollektor, eller ??

vad vi kommit fram till så har grenrörets utformning mycket stor betydelse för hur motorns effekt, körbarhet, turbo klipp, insprutningens mappningsbarhet mm och jag tycker man ska lägga ner maximal tid och energi där.

och som jag sa förut så tror jag på att det fungerar med olika längd på insuget men det kan ställa till med mycket problem vid injustering och det kanske finns viktigare saker att jobba med.

vad har du för styrsystem och möjlighet till att optimera varje cylinder var för sig, hur ska du gå till väga med in mappningen, mätare mm ?
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 9:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Big Al skrev: Vad kör du för turbo? :)
jag håller hårt på att kort grenrör är bäst och det är bara de bästa turbosen som klarar av det ;)

jag diskuterar gärna för och nackdelar med långa vs korta tjocka vs tunna grenrör olika längder på samma rör mm då vi har provat alla modeller och utförande på våra bilar nu i ca 15år, men diskussionen ska grunda sig på seriösa utvärderingar/tester. vad tex GIK eller någon MR X turbo expert tror och tycker är inte intressant här på avancerade delen av forumet.

läs mer här http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=3

och här http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=4

al vad grundar du teorier och uttalanden på? och förklara gärna i detalj varför korta rör är bättre än långa och på vilken typ av motor detta är bra.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 9:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Spännande läsning...Men jag har gått bort mig i förklaringen
Avgasvolym , Pulser och rör längder!!!
Massflödet består väl av pulser...
Amplitud påverkas av volymen på avgasinehåll från cylinder och grovleken på röret...
Rörlängden påverkar avstämningen där min respektive max tryck uppstår...
Kan nån förklara vidare?
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänker inte lägga mig i själva diskussionen än på ett tag.

bara påpeka två saker.

påekande 1:
det gäller att separerera på setupen på motoerna när man diskuterar detta.
1 vass sugmotor som överladdas
2 vass 'turbomotor' som laddas hårdare

påpekande 2:
Det gäller att ha redit torrt på fötterna och rejält med fläskkött på benen innan man kommer med påståenden i denna eviga debatt.

och en påminnelse:
Glöm inte tröghetsmomentet i gasen...
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Big Al:

Du menar den här avhandlingen va?

http://www.diva-portal.org/kth/theses/a ... l?dbid=216
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Re: Olika längd på insugsrören ? Synpunkter ?

Inlägg av ANorberg »

peppe skrev:Hejsan!

Slö surfade Zatzy och hittade denna bild.

Skulle vara trevligt med lite åsikter från er experter om en sådan här lösning.
Längden på rören bestämmer ju en del av motorns karaktär gällande vid vilket varvtal som motorn mår som bäst. I mitt fall där jag ska passera 400 hk så får jag ha en förhållandevis stor turbo, och alla vet ju hur det ser ut på en för liten motor. Kortfattat är detta ett försök att ge motorn ett bredare register för att plocka bort så mycket senapseffekt som möjligt.
Det känns lite avigt, men det kanske funkar och fyller funktionen som det är tänkt?
Tror att du lyckas med att göra en bred mycket dålig motor med detta sätt..
Om man sätt bilder på Cheva BB med IR insprutning brukar det var 2 olika längder...men det är bara för att kompensera olika kanal längder i topparna... Inget som har med avstämning på 2 varvtal att göra...
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Re: Olika längd på insugsrören ? Synpunkter ?

Inlägg av peppe »

ANorberg skrev:
peppe skrev:Hejsan!

Slö surfade Zatzy och hittade denna bild.

Skulle vara trevligt med lite åsikter från er experter om en sådan här lösning.
Det känns lite avigt, men det kanske funkar och fyller funktionen som det är tänkt?
Tror att du lyckas med att göra en bred mycket dålig motor med detta sätt..
Om man sätt bilder på Cheva BB med IR insprutning brukar det var 2 olika längder...men det är bara för att kompensera olika kanal längder i topparna... Inget som har med avstämning på 2 varvtal att göra...
Det är inte min motor, jag var bara intresserad om olika teorier bakom olika längder.

Tackar hjärtligt för infomationen.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag säger bara kolfiber pv:n 900hk och str volvon 1100hk

Kolla deras grenrör.. inte en cm längre än vad som behövs för att få plats..
Senast redigerad av Tommy Luhr den fre maj 23, 2008 10:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
runbag
Lite mer laddtryck

Inlägg av runbag »

Jens Gustavsson skrev:eftersom jag inte sett hela grenröret var det kanske dumt att säga så men men med turbons fläns 20cm från toppen måste det bli svårt att rymma ett fint grenrör och kollektor, eller ??

vad vi kommit fram till så har grenrörets utformning mycket stor betydelse för hur motorns effekt, körbarhet, turbo klipp, insprutningens mappningsbarhet mm och jag tycker man ska lägga ner maximal tid och energi där.

och som jag sa förut så tror jag på att det fungerar med olika längd på insuget men det kan ställa till med mycket problem vid injustering och det kanske finns viktigare saker att jobba med.

vad har du för styrsystem och möjlighet till att optimera varje cylinder var för sig, hur ska du gå till väga med in mappningen, mätare mm ?
Kika på denna bild, den visar lite mer. Kommentera gärna vidare.
Bild

Jag har inget styrsystem för tillfället, jag har inte kommit dit ännu.

För övrigt ska jag väl tillägga att utformningen på mitt insug är gjort på ideer från en människa som jag hittils bara sett bra resultat från vad det gäller seriös motortrimning, det är inte för att jag vill göra mig till.
runbag
Lite mer laddtryck

Inlägg av runbag »

Big Al skrev:
runbag skrev:Nej jag tänker inte söka upp dig och spöa dig, men jag är intresserad av att veta hur jag kan misslyckats så fatalt med grenröret...
Vad kör du för turbo? :)
jag håller hårt på att kort grenrör är bäst och det är bara de bästa turbosen som klarar av det ;)
Turbon är denna, kommentera gärna.
http://forum.airtune.se/viewtopic.php?t=31
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Med spänning ser jag fram emot resultaten...kanske någon broms siffra eller tid på strippen.
F-Skattsedel
Skriv svar