Hur borra rakt utan avancerade maskiner?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hur borra rakt utan avancerade maskiner?

Inlägg av taz82 »

Jag har ett B230 och ett B234 block som skall få oljeretur och tryck uppborrat. Jag är medveten om att man kan ta olja fram på blocket och göra retur i tråget.

Jag har lite gamla pelarborrstativ som borde kunna göra jobbet om man får satt upp grejjerna rakt. Tips på borrmaskin som är lätt att sätta i div. stativ eller jiggar?

Alt. om man kan ställa blocken på en bänk som är plan (kraftig skiva eller rak planka under), med någon enkel räls och gå på från sidan med något som sitter i en jigg så man har höjd och vertikal vinkel klar, dvs. endast horizontell vinkel "på frihand"?

Jag tycker endast tryckgängan är komplicerad, returen kan man borra och gänga med något gött så löser sig den ändå även om den inte hamnar helt i vinkel.

Har gått bet på att försöka borra det där på frihand innan, svårt när det är mer än en vinkel att hålla koll på.

Orsak till att det skall borras är att det skall ser original ut. Även väl medveten om att oljekanalerna behöver städas på spån sen :)

Behöver man "plana" tryck-ytan lite sen också? Ser inte lika plan och fin ut som på ett turboblock... Tips på detta? Kan man använda sitt nya hål man borrat för att enkelt plana runt det?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6059
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hur borra rakt utan avancerade maskiner?

Inlägg av Steve »

Kan du inte bara använda nåt med konisk gänga?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur borra rakt utan avancerade maskiner?

Inlägg av taz82 »

Tack för svar!

Inte riktigt med på hur du menar nu?

Tänkte gänga M14 1.5 som jag har för mig att det är på oljetryck och trycksgivaren, därefter använda originalbanjo med kopparpackning på båda sidorna till någon form av oljerör (original eller pressad slang)

Mvh
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Hur borra rakt utan avancerade maskiner?

Inlägg av jol »

Gänga in nåt som tätar i gängan istället för mot blocket som en banjo gör
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6059
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hur borra rakt utan avancerade maskiner?

Inlägg av Steve »

Ja, precis som jol skriver menar jag.. Skippar du banjon så kan du ju bara gänga in en nippel med konisk gänga så tätar den ju utan att ligga emot blocket
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur borra rakt utan avancerade maskiner?

Inlägg av taz82 »

Tackar för svar !

Lösningen blev att lämna bort lilla jobbet och få blocket tvättat, gynnar med alla kanaler rena och planad yta. Jag vill ha 100% originalutseende så man inte kan få nedslag på bes då bilen är B204FT reggad italienimport.

Mvh
Skriv svar