Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
Tjena!
Då jag körde sönder min gamla 350 i novan igår så behöver jag nu ha fatt i en ny rova. Givetvis måste det ju till mer effekt för att det skall vara värt besväret. Har då hittat en nyrenoverad 396, men är rätt nollad när det kommer till dessa motorer. Specen är enligt nedan och säljaren begär 32000kr:
Nyrenoverad 396 69a
Borrad 030 slipad vev
Cam compcams satts
Vevstakar renov
Kolvar 10.1 dom
Toppar 67 ovalport closed 396-427 101 cc
Vad jag hittills har lyckats läsa mig till så är allt före -70 ok. Sen är ju frågan om man får plats med headers på en 396 i en chevya nova, tycker det ser trångt ut bara idag! Fungerar det mot automatlådan eller behöver man passa sig där också?
Mvh/ Dennis, Smålandstenar
Då jag körde sönder min gamla 350 i novan igår så behöver jag nu ha fatt i en ny rova. Givetvis måste det ju till mer effekt för att det skall vara värt besväret. Har då hittat en nyrenoverad 396, men är rätt nollad när det kommer till dessa motorer. Specen är enligt nedan och säljaren begär 32000kr:
Nyrenoverad 396 69a
Borrad 030 slipad vev
Cam compcams satts
Vevstakar renov
Kolvar 10.1 dom
Toppar 67 ovalport closed 396-427 101 cc
Vad jag hittills har lyckats läsa mig till så är allt före -70 ok. Sen är ju frågan om man får plats med headers på en 396 i en chevya nova, tycker det ser trångt ut bara idag! Fungerar det mot automatlådan eller behöver man passa sig där också?
Mvh/ Dennis, Smålandstenar
- Chevy Nova -72
- Volvo v70 turbo -99, 838hk
- Bmw m5 -91, brukis
- Colt awd turbo -00, projektbil
- Volvo v70 turbo -99, 838hk
- Bmw m5 -91, brukis
- Colt awd turbo -00, projektbil
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
Vad är det för årsmodell på novan? Annars bör hooker ha anpassade hedders som passar
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
68-75 har hooker hedders till nova för BB, annars kanske enklare att sätta in en stor smallblock (427)?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
Det är en -72a, avgas bör ju faktiskt lösa sig på något vis, dessa bilar kom ju faktiskt med 396or ifrån fabrik. Det jag är mest ute efter med den här tråden är väl egentligen huruvida priset är rimligt för en sådan motor, just nu iaf. Kollade på e-bay och de där topparna (3909802) går ju köpa från 3000kr, dock i USA. Satt ursprungligen på maskiner som lämnade 375-425hk.
Det är som sagt en ny värld för mig detta, har tidigare kört överladdad dussinbil. Vore ju surt att åka och köpa sig en motor till överpris p.g.a. okunskap!
Hittade headers på summit-racing. Verkar inte speciellt dyrt, har nära till dalhems som tar hem därifrån varannan vecka.
/Dennis
Det är som sagt en ny värld för mig detta, har tidigare kört överladdad dussinbil. Vore ju surt att åka och köpa sig en motor till överpris p.g.a. okunskap!
Hittade headers på summit-racing. Verkar inte speciellt dyrt, har nära till dalhems som tar hem därifrån varannan vecka.
/Dennis
- Chevy Nova -72
- Volvo v70 turbo -99, 838hk
- Bmw m5 -91, brukis
- Colt awd turbo -00, projektbil
- Volvo v70 turbo -99, 838hk
- Bmw m5 -91, brukis
- Colt awd turbo -00, projektbil
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
Farsan har samma toppar i sin 396, beräknad ca500 häst med vass kam. Ska de va bättre är nog eftermarknads alu toppar en ide. Ang priset kan du nog pruta en hel del. Insug och förgasare?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
Ingen förgasare och ingen tändning till. Gick ner till 30k. Får nog luska runt lite mer tror jag. Du har inget bra tips på var man kan söka motorer annat än på blocket och typ, här?
/Dennis, Smålandsstenar
/Dennis, Smålandsstenar
- Chevy Nova -72
- Volvo v70 turbo -99, 838hk
- Bmw m5 -91, brukis
- Colt awd turbo -00, projektbil
- Volvo v70 turbo -99, 838hk
- Bmw m5 -91, brukis
- Colt awd turbo -00, projektbil
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
Nitroz.se brukar finnas en del. Tändning passar ju från din gamla motor. Farsan har annars en 350 4-bult i delar (kungsbacka) om du vill skruva
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
Skulle jag köpa en motor som skulle vara nyrenoverad så skulle jag vilja plocka bort en topp för att se så den är borrad, kontrollera ventiler/säten, kunna lyfta på på vev- & stak-lager för att kolla vev och lager.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
Och så vill man ju gärna kunna kolla att kompressionen är det som utlovas...att mäta cylindertrycket kan ge en viss vägledning...beroende på hur pass "vass" kammen är...
Annars har jag sett att Persåkers (tror jag det var) säljer spritt nya motorer med runt 400 hp för dom slantarna som du nämner...
Annars har jag sett att Persåkers (tror jag det var) säljer spritt nya motorer med runt 400 hp för dom slantarna som du nämner...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
396:an är en klart undreskattad motor, blir 402 cu.in. med .030" borr. Det går även att bygga vidare på den motorn om du skulle vilja göra det senare. Ett 454 block, och du har en 427:a, eller 396 blocket med 454 vev, och du har 427 cu.in. då med.
Small port topparna är faktiskt bra toppar, som det går att sätta i större ventiler i, då ventilerna är största begränsningen i dom.
Blir en hel del tyngre i fram dock, med en bumling under huven.
Är motorn seriöst renoverad, så tycker inte jag att priset är så farligt, för det är inte direkt gratis att renovera en motor seriöst idag.
Small port topparna är faktiskt bra toppar, som det går att sätta i större ventiler i, då ventilerna är största begränsningen i dom.
Blir en hel del tyngre i fram dock, med en bumling under huven.
Är motorn seriöst renoverad, så tycker inte jag att priset är så farligt, för det är inte direkt gratis att renovera en motor seriöst idag.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Re: Är detta en sjuste kombination? Cheva 396.
396an funkar fint och leverera bra med hp med rätt kring utrusning. Byggt några sådana blir riktigt trevliga. kan nämna ett exp som byggdes för några mån sen .
Borrad 0.30
11.0-1 i komp
Jag portade och Mira fräste topparna 2.19-1.88 ventiler (ovalt port)
Lunati Meckan rull-kam
Rull vippor
Singel plan insug portad av mig
MSD t-system
Edelbroke 750 förgasare
Hooker headers
Dyno kördes till 509hp 5900rpm går som ett skott i bilen och kunden är helnöjd.
Har gjort liknaden koncept men med tex hydral kam -ca40hp
Borrad 0.30
11.0-1 i komp
Jag portade och Mira fräste topparna 2.19-1.88 ventiler (ovalt port)
Lunati Meckan rull-kam
Rull vippor
Singel plan insug portad av mig
MSD t-system
Edelbroke 750 förgasare
Hooker headers
Dyno kördes till 509hp 5900rpm går som ett skott i bilen och kunden är helnöjd.
Har gjort liknaden koncept men med tex hydral kam -ca40hp
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing