Slitna ventillyftare, varför?
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Slitna ventillyftare, varför?
Detta gäller förvisso motorcyklar.
Det har hänt två likadana på väldigt kort tid och tidigare har jag aldrig sett det.
Varför blir det så här?
Det har hänt två likadana på väldigt kort tid och tidigare har jag aldrig sett det.
Varför blir det så här?
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Re: Slitna ventillyftare, varför?
Tjo. Har du koll på ventilspelet samt tillräckliga marginaler åt alla håll? Oljetillförseln i skick?
//MartinL
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Slitna ventillyftare, varför?
Hej.
Ventilspelet har varit korrekt i båda fallen samt oljan förmodar jag ha varit korrekt ty motorerna är båda 2014.
Ventilspelet har varit korrekt i båda fallen samt oljan förmodar jag ha varit korrekt ty motorerna är båda 2014.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Slitna ventillyftare, varför?
Är dom från Kina så ät det svaret på frågan.
Erland
Erland
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Slitna ventillyftare, varför?
Nej det är nya genuina japaner. Standard i motorn, inte bytta, inte eftermarknad.
Dom har en gångtid på kanske 7 timmar respektive ~15-20 timmar.
Dom har en gångtid på kanske 7 timmar respektive ~15-20 timmar.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Slitna ventillyftare, varför?
vad kör du för olja?
vad är det för typ av motor? racer eller typ gräs klippare?
kan va nå fel i hårdheten på lyftarna?
ser ut som om lyftarna är i oljebad som på en B230 8v... skumt brukar ju fungera bra.
mvh jens
vad är det för typ av motor? racer eller typ gräs klippare?
kan va nå fel i hårdheten på lyftarna?
ser ut som om lyftarna är i oljebad som på en B230 8v... skumt brukar ju fungera bra.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Slitna ventillyftare, varför?
Det kan väl kallas en racemaskin då båda är 250cc motocrossmotorer med 40-42hk.
De ligger i oljebad och båda körs på originalolja helsyntet 10W/40 och den är bytt med goda marginaler.
En nämnvärd sak är att totala oljemängden endast 7dl.
De ligger i oljebad och båda körs på originalolja helsyntet 10W/40 och den är bytt med goda marginaler.
En nämnvärd sak är att totala oljemängden endast 7dl.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Slitna ventillyftare, varför?
det är helt std?
Inte mera lyft pga nån trimkam?
Inte mera lyft pga nån trimkam?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Slitna ventillyftare, varför?
Helt oöppnade motorer.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Slitna ventillyftare, varför?
ok,, tänkte om det bottnade mellan retainer och styrningen.
då vill jag tro det beror på härdfel helt enkelt.
då vill jag tro det beror på härdfel helt enkelt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Slitna ventillyftare, varför?
vad säger han som säljer de nya då? inget dom har haft problem med och som de kanske fixar gratis?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Slitna ventillyftare, varför?
kamaxeln är i stål va?
den har inte samma självsmörjande egenskaper som segjärnskamaxlar.
Jag trimmade en Aprilia SXV550 förut och där hade de gått en lite annorlunda väg.
de hade som slagit massa märken i kammen, stora som om du lagt ett hårstrå och pressat utav fan så det blev märke.
kors och tvärs var de, likt glasfibermatta.
Detta gav liknande egenskaper som en krysshenad cylinder antar jag.
den har inte samma självsmörjande egenskaper som segjärnskamaxlar.
Jag trimmade en Aprilia SXV550 förut och där hade de gått en lite annorlunda väg.
de hade som slagit massa märken i kammen, stora som om du lagt ett hårstrå och pressat utav fan så det blev märke.
kors och tvärs var de, likt glasfibermatta.
Detta gav liknande egenskaper som en krysshenad cylinder antar jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Slitna ventillyftare, varför?
Får man fråga vad det är för märke? Gissar på Honda med så lite olja?
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Slitna ventillyftare, varför?
Det är Yamahamotorer.
Just den tryckaren som är drabbad (samma på båda) är samma sida som dekompventilen som stängs av en vikt som slungas ut. Då borde all skada vara skedd när man sakta trampar runt motorn på kicken och skadat på grund utav en dålig härdning.
Yamaha har stoppat tillverkningen och återkallat vissa modeller just av härdningsfel på andra delar nu till 2015.
Har inte lyft på locket och kollat statusen på tryckaren och kammen sen det byttes.
Just den tryckaren som är drabbad (samma på båda) är samma sida som dekompventilen som stängs av en vikt som slungas ut. Då borde all skada vara skedd när man sakta trampar runt motorn på kicken och skadat på grund utav en dålig härdning.
Yamaha har stoppat tillverkningen och återkallat vissa modeller just av härdningsfel på andra delar nu till 2015.
Har inte lyft på locket och kollat statusen på tryckaren och kammen sen det byttes.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W