Slitna ventillyftare, varför?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Deztallica »

Detta gäller förvisso motorcyklar.
Det har hänt två likadana på väldigt kort tid och tidigare har jag aldrig sett det.
Varför blir det så här?


Bild


Bild


Bild
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av mauser240 »

Tjo. Har du koll på ventilspelet samt tillräckliga marginaler åt alla håll? Oljetillförseln i skick?
//MartinL
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Deztallica »

Hej.
Ventilspelet har varit korrekt i båda fallen samt oljan förmodar jag ha varit korrekt ty motorerna är båda 2014.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Erland Cox »

Är dom från Kina så ät det svaret på frågan.

Erland
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Deztallica »

Nej det är nya genuina japaner. Standard i motorn, inte bytta, inte eftermarknad.
Dom har en gångtid på kanske 7 timmar respektive ~15-20 timmar.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av mauser240 »

Tillverkningsfel.
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad kör du för olja?

vad är det för typ av motor? racer eller typ gräs klippare?

kan va nå fel i hårdheten på lyftarna?

ser ut som om lyftarna är i oljebad som på en B230 8v... skumt brukar ju fungera bra.

mvh jens
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Deztallica »

Det kan väl kallas en racemaskin då båda är 250cc motocrossmotorer med 40-42hk.
De ligger i oljebad och båda körs på originalolja helsyntet 10W/40 och den är bytt med goda marginaler.
En nämnvärd sak är att totala oljemängden endast 7dl.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Kadett4wd »

det är helt std?
Inte mera lyft pga nån trimkam?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Deztallica »

Helt oöppnade motorer.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Kadett4wd »

ok,, tänkte om det bottnade mellan retainer och styrningen.

då vill jag tro det beror på härdfel helt enkelt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad säger han som säljer de nya då? inget dom har haft problem med och som de kanske fixar gratis?

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Kadett4wd »

kamaxeln är i stål va?
den har inte samma självsmörjande egenskaper som segjärnskamaxlar.
Jag trimmade en Aprilia SXV550 förut och där hade de gått en lite annorlunda väg.

de hade som slagit massa märken i kammen, stora som om du lagt ett hårstrå och pressat utav fan så det blev märke.
kors och tvärs var de, likt glasfibermatta.

Detta gav liknande egenskaper som en krysshenad cylinder antar jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Phranz »

Får man fråga vad det är för märke? Gissar på Honda med så lite olja?
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Slitna ventillyftare, varför?

Inlägg av Deztallica »

Det är Yamahamotorer.
Just den tryckaren som är drabbad (samma på båda) är samma sida som dekompventilen som stängs av en vikt som slungas ut. Då borde all skada vara skedd när man sakta trampar runt motorn på kicken och skadat på grund utav en dålig härdning.
Yamaha har stoppat tillverkningen och återkallat vissa modeller just av härdningsfel på andra delar nu till 2015.

Har inte lyft på locket och kollat statusen på tryckaren och kammen sen det byttes.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Skriv svar