Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Har köpt H-profil vevstakar och JE kolvar tilll B230 och skulle montera dessa nu ikväll, kom dessvärre inte så långt innan jag upptäckte ett eventuellt problem... Måste man tillverka något eget för styrning av vevstakarna eller ska det se ut så här? https://youtu.be/KOge3-YIeZ4
Har endast kört med H-profil och std kolvar tidigare och då var inte det här något problem.
Mvh
Har endast kört med H-profil och std kolvar tidigare och då var inte det här något problem.
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Ser ut som om kolvtillverkaren tänkt att styrningen skall ske i storändan och vevstakstillverkaren tänkt att styrningen skall ske i lilländan.
Såvitt jag förstått sker styrningen mot kolven i originalutförande men mot vevaxeln i de flesta eftermarknadsutföranden.
Hur du löser det där kan jag dock tyvärr inte svara på.
Såvitt jag förstått sker styrningen mot kolven i originalutförande men mot vevaxeln i de flesta eftermarknadsutföranden.
Hur du löser det där kan jag dock tyvärr inte svara på.
//MartinL
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
bygger man motorer på det här viset så är det motorbyggaren som ska se över sånt här. Tillverkarna av de olika komponenterna har säkerligen det mesta måttsatt så det gäller ju bara att ha koll. Man kan knappast tro att vad man än köper så är det bara att montera ihop.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Tack för ditt svar! Man skulle med andra ord kunna säga att jag fått fel vevstakar till min JE kolvar?
Såg att SPM säljer vevstakar som är 29,5mm vid vevlagret och dom bör väl vara anpassade till eftermarknadskolvar? Mina vevstakar är endast 24,80 där och då blir det så klart ett ganska stort spel.. Jag kontrollerade faktiskt bara så att vevstakarna hade rätt mått i stor/lillände för att passa kolvbult och vevaxeln sen lämnades dessa på viktjustering
Surt om jag nu måste byta vevstakar för att få ihop det...
Mvh
Såg att SPM säljer vevstakar som är 29,5mm vid vevlagret och dom bör väl vara anpassade till eftermarknadskolvar? Mina vevstakar är endast 24,80 där och då blir det så klart ett ganska stort spel.. Jag kontrollerade faktiskt bara så att vevstakarna hade rätt mått i stor/lillände för att passa kolvbult och vevaxeln sen lämnades dessa på viktjustering
Surt om jag nu måste byta vevstakar för att få ihop det...
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
StefanM skrev:bygger man motorer på det här viset så är det motorbyggaren som ska se över sånt här. Tillverkarna av de olika komponenterna har säkerligen det mesta måttsatt så det gäller ju bara att ha koll. Man kan knappast tro att vad man än köper så är det bara att montera ihop.
Självklart, men om man köper ett kolvkit (paket med kompletta kolvar+kompletta vevstakar) här i Sverige så borde man väl nästan kunna räkna med att det är anpassat för att användas med varandra?
Hade ju varit en annan sak om man köpt var del för sig och själv anpassat delarna...
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
att du köpt det som paket är ju info du lägger till nu så då får du väl ta det med säljaren av delarna då? Det låter ju dock inte som att det är nån seriös motorbyggare som sålt delarna om det inte är så att du fått fel delar helt sonika.
Men rent konkret kan man ju säga att man inte kan lita på nån, man måste alltid kontrollera allting flera gånger. Särskilt när det kommer till motordelar. En nyslipad vevaxel måste tex nödvändigtvis inte vara okej för att den är nyslipad. Har sett många märkligheter när man mätt upp en del.
Detta är ju ingen kritik mot dig personligen utan mer det att bygger man en motor så får man hålla koll på allt. Även om man köper delar som ska passa.
Men rent konkret kan man ju säga att man inte kan lita på nån, man måste alltid kontrollera allting flera gånger. Särskilt när det kommer till motordelar. En nyslipad vevaxel måste tex nödvändigtvis inte vara okej för att den är nyslipad. Har sett många märkligheter när man mätt upp en del.
Detta är ju ingen kritik mot dig personligen utan mer det att bygger man en motor så får man hålla koll på allt. Även om man köper delar som ska passa.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Ja men det var ingen information som jag tyckte var viktigt i min fråga om det var felaktigt spel för vevstaken eller inte, ville konstatera att det var fel innan jag kontaktade återförsäljaren. Har mailat nu på morgonen men får väl ringa på eftermiddagen om jag inte fått något svar via mail... Kan ju vara som du skriver att man helt enkelt fått fel delar.
Jo det är väl så att kan saker gå fel så gör dom ofta det, tyvärr! Förstår hur du menar så det är lugnt!
Mvh
Jo det är väl så att kan saker gå fel så gör dom ofta det, tyvärr! Förstår hur du menar så det är lugnt!
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
De flesta stakar till b230 verkar styra i kolven. Jag köpte spm stakar som styr på veven till mina JE kolvar.
Dock behövdes bussningar bytas i dom för dom verkade inte hålla måttet.
Dock behövdes bussningar bytas i dom för dom verkade inte hålla måttet.
//William
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Mitt inlägg om att de flesta eftermarknadsstakarna skulle styra på veven råkar faktiskt grunda sig på ett uttalande från Sten själv.
Följaktligen har du nu alltså likadana stakar som de du körde med tidigare, eller?
Följaktligen har du nu alltså likadana stakar som de du körde med tidigare, eller?
//MartinL
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Ok, så du köpte SPM´s vevstakar som är 29,5 breda så fungerade det? Tråkigt att du var tvungen att byta bussningar, var dom nya eller begagnade?wille91_ skrev:De flesta stakar till b230 verkar styra i kolven. Jag köpte spm stakar som styr på veven till mina JE kolvar.
Dock behövdes bussningar bytas i dom för dom verkade inte hålla måttet.
Nej tyvärr, vevstakarna jag körde med i förra motorn var troligen för styrning på vevaxeln men eftersom jag körde std kolvar så styrde väl det egentligen både i stor och lilländen verkar det som. Därför det här blev så tydligt var för att jag brukar använda bladmått mellan vevtappen och vevstaken för den inte ska ”glida” i sidled och bryta när man drar åt bultarna med rätt åtdragningsmoment. Sist så använde jag ett av bladen och nu kunde man nästan få i hela bladmåttet…mauser240 skrev:Mitt inlägg om att de flesta eftermarknadsstakarna skulle styra på veven råkar faktiskt grunda sig på ett uttalande från Sten själv.
Följaktligen har du nu alltså likadana stakar som de du körde med tidigare, eller?
Vevstakarna jag har nu kommer inte ifrån SPM
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Intressant, mätte du axialspelet i lilländen förra gången?
Murfys lag tolkar jag lite annorlunda; har man eliminerat ev. problemkällor så ska man se att allt går som på räls
Murfys lag tolkar jag lite annorlunda; har man eliminerat ev. problemkällor så ska man se att allt går som på räls
//MartinL
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Jag var med om samma sak och jag lämnade bort kolvarna till en som fräste en plan yta inuti kolvarna på bägge sidor av vevstaken och sen gjorde jag chims för "rätt" sido spel.de flesta av dagens h-profil styr på vevaxeln
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Nej jag mätte aldrig det då vevstakarna var nyamauser240 skrev:Intressant, mätte du axialspelet i lilländen förra gången?
Murfys lag tolkar jag lite annorlunda; har man eliminerat ev. problemkällor så ska man se att allt går som på räls
Hehe, ja man kan tolka den på lite olika sätt! Hade byggt bort alla felkällor på förra motorn men då började jag bygga en ny, ibland ska man kanske bara vara nöjd med det man har
Magnus skrev:Jag var med om samma sak och jag lämnade bort kolvarna till en som fräste en plan yta inuti kolvarna på bägge sidor av vevstaken och sen gjorde jag chims för "rätt" sido spel.de flesta av dagens h-profil styr på vevaxeln
Ahaa, så egentligen skulle man alltså kunnat lösa problemet som du gjorde och slippa byta vevstakar. Men om man har vevstakar med styrning på vevaxeln så behöver jag inte bry mig om att ha styrning i lilländen?
Har pratat med återförsäljaren idag och dom kunde fixa fram nya vevstakar med "rätt" bredd (29,5mm) i storänden och stå för kostnaderna för att vikta om kolvar och stakar. Så det verkar som att det löser sig ändå, surt bara när man planerat in första körningen på Lunda flygfält den 9e Maj. Börjar se ut som att tidsplanen för det ska spricka då det ska bromsas där i mellan också.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Styrning i ena änden räcker bra.
Jag skulle absolut vänta på "rätt" stakar och slippa klabba med shims och planfräsningar.
Kul de kom emot iaf. Fick du nån förklaring?
Jag skulle absolut vänta på "rätt" stakar och slippa klabba med shims och planfräsningar.
Kul de kom emot iaf. Fick du nån förklaring?
//MartinL
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Fråga angående styrning av vevstakarna B230 (videoklipp)
Det låter bra, tack!
Ja det gick iväg ett paket idag med nya vevstakar så det får bli att vikta om allt i veckan.
Fick väl egentligen inte någon förklaring mer än att det blivit fel och att dom bad om ursäkt för det. Alltid skönt när firmor/folk tar sitt ansvar och rättar till eventuella fel
Tack till alla som svarat här i tråden!
Mvh
Ja det gick iväg ett paket idag med nya vevstakar så det får bli att vikta om allt i veckan.
Fick väl egentligen inte någon förklaring mer än att det blivit fel och att dom bad om ursäkt för det. Alltid skönt när firmor/folk tar sitt ansvar och rättar till eventuella fel
Tack till alla som svarat här i tråden!
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64