B20 lätt trimning. kamaxel val och topp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

B20 lätt trimning. kamaxel val och topp

Inlägg av tobbe-38 »

Hej har en 144 70a som det sitter en original b20a motor i som jag tänkte göra iordning då ventilerna läcker komp.

Hade tänkt följande: en b20a topp från en 72 motor med 44/37 ventiler, lätt slipade kanaler/förbräningsrum och planad 2mm (?) Med tunnare toppackning.

Dubbla SU hs6 med KD nålar och aluinsug med runda pappfiltrena.

Sen kamaxel hade tänkt mig en D kam men har kollat på andra så som kg, Enem, timo osv och blir inte klok på detta är de någon som har erfarenhet av eftermarkanadskammar? Jag titta på timo 717 och priset är desamma som en ny volvo kam. Men jag hittar inga uppgifter på lyft,durrationer osv på timo 
Vill ha en som går bra som bruks och samtidigt drar bra på varv

Vad tycker ni om detta b20 receptet för övrigt kommer de funka bra med 37 avgas ventiler eller är de bättre med 35 till SU? Och hur mycket bör man plana toppen? Jag ska ju runda av förbräningsrum med samtidigt.

Hjälp uppskattas 
Mvh
Användarvisningsbild
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: B20 lätt trimning. kamaxel val och topp

Inlägg av Gson-Power »

Det där blir en fin gatmotor...44/37 topp som planas 2 mm och rundas till i förbränningsrummen....kamaxel Timo 717 är ett bra val.....slipas säkert av Axelsson Engeenering där heter en motsvarande AXT 7,2...bättre än både D och K kamaxeln. Kika gärna in på Erlands Cox hemsida Topplocksverkstan....där finns det fina bilder på lite B20 toppar ! När du slipar ventiler och säten så passa på och grada ur lite ojämnheter i kanalerna.....gör mer än du kan tro... :lol:
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Re: B20 lätt trimning. kamaxel val och topp

Inlägg av tobbe-38 »

Va roligt å höra, Timo 717 är som Axt 7.2 alltså har du nå spec på dom kammarna skulle va intressant jämföra med K/D behöver man nå special lyftare eller går de med vanliga.

Ja ska kika på hans sida, tänkte slipa ur lite runt styrningarna och göra kanalen lite mer mjuk i böjen och putsa bort gjutskägg

Tänkte även sätta dit tunnare toppackning typ 0.8 ist för 2mm som sitter nu

Har även en 4-2-1 Extraktor gör de någon större skillnad eller är motorn för tam.

Mvh
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: B20 lätt trimning. kamaxel val och topp

Inlägg av Magic thomsson »

Jag har precis startat upp min b18 som är borrad till b20 med 44-37 ventiler och timo 717 kamaxel, funkar kanon på alla varv, går som en standard på lågvarv =0).
Jag har 6 kilos svänghjul, BCE nålar i förgasarna, 11.0 i komp. Timo typ 2 grenrör, 2 1/2 avgassystem mm.
https://www.youtube.com/watch?v=eOG1Tx1FxAg
https://www.youtube.com/watch?v=KnlPjEMiWXQ
https://www.facebook.com/magicthomssonm ... =1&theater
https://www.facebook.com/magicthomssonm ... =1&theater
Efter jag monterat min timo 717 kamaxel fann jag den här kamaxeln
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 21&lang=sv
Den hade jag köpt först om jag sett den :? , jag hade en cat cams i en b230 förut och dom är verkligen fina, och lätta :wink:
Roger (Magic T) Thomasson
tobbe-38
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am

Re: B20 lätt trimning. kamaxel val och topp

Inlägg av tobbe-38 »

Den motorn verka ju helt okej de är ju liknande jag tänkt mig men ja tror att en timo 717 kam blir perfekt är ju bra pris på den också.
Måste man ha kraftigare ventil fjädrar?

Vad är BCE nålar? KD brukar väl vara de vassare eller?

Har du koll på hur mycket effekt motorn ger?

Mvh
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: B20 lätt trimning. kamaxel val och topp

Inlägg av Magic thomsson »

Ja helt klart är den prisvärd timo 717 kammen.
Nej jag köpte nya enkla gulmärkta fjädrar på kg trimning till min motor, lyftet är ju bara 9,9 mm på ventilen med 0,4 i spel, jag mätte på min motor med indikatorklocka, och jag har 2 mm planade vipparmsbockar för rättgeometri plus lättade lyftare och lättade polerade vipparmar och kortare stötstänger. Men dom lättade lyftarna från timo vägde bara 4 gram mindre än standard, men lite här o där gör en del i slutändan =0).
Jag ringde firman förgasarteknik och frågade vilken nål jag ska ha och han trodde på bce nålen, jag bytte nålventiler plus packningar mm i mina su hif 6 förgasare samtidigt, dom funkar jättefint i min motor.
Hört siffror på 125-130 hk med 717 kammen och dubbla su och 150-160 med weber 45 or, jag har inte testat min på nån rullande landsväg eller så, men det vore kul o se vridkurvan för han drar så jämt hela vägen tycker jag =0).
Roger (Magic T) Thomasson
Skriv svar