Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre maj 01, 2015 3:09 pm
- Ort: Boden
Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Tjenare har läst en hel del på detta forum och tycker det är dags att visa vad jag och min bror har gjort under 2 år och vad som händer fram över.
En liten start, kommer att uppdatera med mer info och bilder eftersom.
Bilen är en Volvo 142 dl -74 som har blivit förbättrad
Motor:
Rakställd B230 16v
H-profil stakar
Egenbyggt långt 48mm pulssplit grenrör
Egenbyggt alu insug, billetfläns, 45mm inv fullradietrattar, 3 tums spjäll
Holset super HX40 #16
STS 50mm wastegate
Växellåda:
Omsvetsad 5-växlad ZF
Bakvagn:
1031
Volvo 240 upphängning justerbara stag med uniballs
Utgångs objektet, har gått i Boden sen ny
Som det ser ut just nu
En liten start, kommer att uppdatera med mer info och bilder eftersom.
Bilen är en Volvo 142 dl -74 som har blivit förbättrad
Motor:
Rakställd B230 16v
H-profil stakar
Egenbyggt långt 48mm pulssplit grenrör
Egenbyggt alu insug, billetfläns, 45mm inv fullradietrattar, 3 tums spjäll
Holset super HX40 #16
STS 50mm wastegate
Växellåda:
Omsvetsad 5-växlad ZF
Bakvagn:
1031
Volvo 240 upphängning justerbara stag med uniballs
Utgångs objektet, har gått i Boden sen ny
Som det ser ut just nu
Erik Wikström, Boden
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
fränt bygge!
(du råkar inte ha kvar snow-capen till luftintaget för kupefläkten?)
(du råkar inte ha kvar snow-capen till luftintaget för kupefläkten?)
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Härligt projekt.
Lite mer bilder på motor, bakvagn kanske?
Är på g att göra samma mod på min 140 vad gäller bakvagnen.
Lite mer bilder på motor, bakvagn kanske?
Är på g att göra samma mod på min 140 vad gäller bakvagnen.
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Kul att ni lade upp en tråd!
Den bromsades i min navdyno tidigare och jag kan nämna att det finns ca 500 Nm eller mer från 3500 upp till 6500 rpm, med en original topp. Så tack vare lite laddtryck-styrning så svarar motorn riktigt bra och känns förhållandevis lättkörd.
Den bromsades i min navdyno tidigare och jag kan nämna att det finns ca 500 Nm eller mer från 3500 upp till 6500 rpm, med en original topp. Så tack vare lite laddtryck-styrning så svarar motorn riktigt bra och känns förhållandevis lättkörd.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre maj 01, 2015 3:09 pm
- Ort: Boden
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Det verkar som att många bara förlänger momentstagen när de sätter 240 axel på 140is men då blir ju geometrin fel. Vi valde då att svetsa in ett rör så att stagens infästning hamnar på samma plats som på 240, Fästet för tvärstaget i karossen är samma på -74orna som det är på 240 och bärarmarna är ju bara att bulta dit.
Flyttad momentstags infästning
Förstärkta bärarmar och trianglar, Justerbara stag, vi körde med polyuretan bussningar i ena änden av momentsagen men dom drogs sönder ganska tätt efter bromsningen
Å en bild på pannrummet Det blev 487 hk på naven hos Mattias, toppen är original men med stadigare ventilfjädrar och den går på e85
Snow-capen finns kvar
Flyttad momentstags infästning
Förstärkta bärarmar och trianglar, Justerbara stag, vi körde med polyuretan bussningar i ena änden av momentsagen men dom drogs sönder ganska tätt efter bromsningen
Å en bild på pannrummet Det blev 487 hk på naven hos Mattias, toppen är original men med stadigare ventilfjädrar och den går på e85
Snow-capen finns kvar
Erik Wikström, Boden
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
- Ort: Finspång
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Ser jävligt bra ut
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Sådär skulle motorrummet i min 142 gärna få se ut Kan ni lägga upp bild på bromspapperet?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre maj 01, 2015 3:09 pm
- Ort: Boden
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Hej igen här kommer en fortsättning!
Bromsarna har vi ju såklart uppdaterat så att dom också klarar av effekten
Vi ville få bort bromsservot från motorutrymmet så det blev ett stående pedalställ från OBP med bromsvåg tillsammans med Wilwood ok runt om, Wilwood superlite fram med mercedes 312mm ventilerade skivor och bak wilwood dynalite med volvo 850 skivor.
Pedalställ, mocca ratt och sparco sprint stolar
Frambromsar
Bakbromsar, anpassade för att få dit 15" fälg med Dragslicks
Även en bild på hur det ser ut i skuffen.
En alu fuelcell, dubbla 044 kopior, teflonslangar och några filter
Bakaxeln hur den ser ut bakifrån
Växelspaken fick bli ett Tig-svetsat järnrör
Även den klockrena lilla påminnelse skylten från tidigare ägare
Här kommer bilden på bromspappret som Steve efterlyste. 487whp och 575wNm på 1,8bar
Mattias provade på 2,2bar utan någon förbättring så toppen behövs portas och bättre kammar.
Bjuder även på ett litet videoklipp och en Volvo ska ju såklart köras hårt
En liten brännare på 3:ans växel
Bromsarna har vi ju såklart uppdaterat så att dom också klarar av effekten
Vi ville få bort bromsservot från motorutrymmet så det blev ett stående pedalställ från OBP med bromsvåg tillsammans med Wilwood ok runt om, Wilwood superlite fram med mercedes 312mm ventilerade skivor och bak wilwood dynalite med volvo 850 skivor.
Pedalställ, mocca ratt och sparco sprint stolar
Frambromsar
Bakbromsar, anpassade för att få dit 15" fälg med Dragslicks
Även en bild på hur det ser ut i skuffen.
En alu fuelcell, dubbla 044 kopior, teflonslangar och några filter
Bakaxeln hur den ser ut bakifrån
Växelspaken fick bli ett Tig-svetsat järnrör
Även den klockrena lilla påminnelse skylten från tidigare ägare
Här kommer bilden på bromspappret som Steve efterlyste. 487whp och 575wNm på 1,8bar
Mattias provade på 2,2bar utan någon förbättring så toppen behövs portas och bättre kammar.
Bjuder även på ett litet videoklipp och en Volvo ska ju såklart köras hårt
En liten brännare på 3:ans växel
Erik Wikström, Boden
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
- swerobin91
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 387
- Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
- Ort: Halmstad
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Yeah en till 140
Sjukt fint bygge gillar motor utrymme skarpt!
Trots att det är en 16v
Sjukt fint bygge gillar motor utrymme skarpt!
Trots att det är en 16v
LaputaMotorsport
-----------------------
Sponsorer
http://badassparts.se
http://psimotor.se
http://slanghuset.se
http://perssonsuthyrning.se
Projekt
Volvo 740gle -87 Turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=78649 Skrotad
Volvo 145 -69 Drifting http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=80104 Såld
BmW E30 s38 Drifting http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=94030 Byggs
-----------------------
Sponsorer
http://badassparts.se
http://psimotor.se
http://slanghuset.se
http://perssonsuthyrning.se
Projekt
Volvo 740gle -87 Turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=78649 Skrotad
Volvo 145 -69 Drifting http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=80104 Såld
BmW E30 s38 Drifting http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=94030 Byggs
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Blir sjukt sugen på en annan motor i min 142
Hur mycket laddar ni?
Kul att jämföra med kompisens 16v som har lite liknande recept. Laddtrycksstyrning vore nog inte dumt på den
Hur mycket laddar ni?
Kul att jämföra med kompisens 16v som har lite liknande recept. Laddtrycksstyrning vore nog inte dumt på den
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Gillar verkligen 140'n bara dom inte är original
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Jävla snyggt byggt! Perfekt stuk på en 142a
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Jag lade på en rampning av laddtryck för att motorn inte ska domna av på varv (toppen är helt original). Max laddtryck 1.8 bar, var 1.3-1.4 på lägre varv.Steve skrev:Hur mycket laddar ni?
Jo Göran skulle fått dit en laddtrycks-ventil om det ska till mer mos utan att röra motorn, men tror att styrsystemet behöver bytas för hans del.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre maj 01, 2015 3:09 pm
- Ort: Boden
Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo
Hej det var ett tag sen.
Riktigt kul att den gillas, det är vårat första bilbygge.
Bilen blev körbar i slutet av september och det har mest blivit däckbränning, 5par bakdäck + en diff har gått åt innan det började bli isit på vägarna.
Känns bra att drivlina och motor har funkat riktigt bra förutom att diffen som vi svetsade lite klent bara blev till grus.
I vinter blir det att göra den helt färdig och förfina vissa saker, det blir en bur av något slag, stötfångare i alla fall bak. Inte göra för mycket för till våren ska den vara körbar
Kan berätta en liten historia om våran motor.
Tanken var först att vi skulle bygga en egen motor men vi komöver en "färdig" b23016v här på forumet för vi tänkte att det skulle bli billigare och att vi skulle spara tid. Men det började inte så bra, när vi kom hem med motorn och lyfte bort det gamla insuget som vi ändå inte skulle använda så såg vi metall spån ligga på alla insugsventiler och det hade troligtvis åkt in i motorn då vi hade dragit runt den. Säljaren tog på sig att lyfta toppen och städa bort allt spån. Vi litade på han för han bor på samma ort, men vi hade våra aningar om att han endast sugit bort det som var på ventilerna och inte lyft toppen. När vi då hade byggt klart allt runt om och lyfte ur den ur bilen så tänkte vi att det är bäst att vi ser över hela motorn. Och mycket riktigt så var det endel spån i två cylindrar och det var en del andra saker som inte stämde. Får se hur länge den håller men en ny motor ska byggas och då blir det högre effekt mål.
Så vi blev ganska lurade och kommer inte göra några affärer med han igen.
Men gjort är gjort den funkar i alla fall å det är ju bra
Vill önska alla en riktigt GOD JUL
Riktigt kul att den gillas, det är vårat första bilbygge.
Bilen blev körbar i slutet av september och det har mest blivit däckbränning, 5par bakdäck + en diff har gått åt innan det började bli isit på vägarna.
Känns bra att drivlina och motor har funkat riktigt bra förutom att diffen som vi svetsade lite klent bara blev till grus.
I vinter blir det att göra den helt färdig och förfina vissa saker, det blir en bur av något slag, stötfångare i alla fall bak. Inte göra för mycket för till våren ska den vara körbar
Kan berätta en liten historia om våran motor.
Tanken var först att vi skulle bygga en egen motor men vi komöver en "färdig" b23016v här på forumet för vi tänkte att det skulle bli billigare och att vi skulle spara tid. Men det började inte så bra, när vi kom hem med motorn och lyfte bort det gamla insuget som vi ändå inte skulle använda så såg vi metall spån ligga på alla insugsventiler och det hade troligtvis åkt in i motorn då vi hade dragit runt den. Säljaren tog på sig att lyfta toppen och städa bort allt spån. Vi litade på han för han bor på samma ort, men vi hade våra aningar om att han endast sugit bort det som var på ventilerna och inte lyft toppen. När vi då hade byggt klart allt runt om och lyfte ur den ur bilen så tänkte vi att det är bäst att vi ser över hela motorn. Och mycket riktigt så var det endel spån i två cylindrar och det var en del andra saker som inte stämde. Får se hur länge den håller men en ny motor ska byggas och då blir det högre effekt mål.
Så vi blev ganska lurade och kommer inte göra några affärer med han igen.
Men gjort är gjort den funkar i alla fall å det är ju bra
Kul att höra! Bra stuk på din 142a. Vad har PVn för recept? Bytt insug? Grenrörs dim? Vad för turbo?Steve skrev:Blir sjukt sugen på en annan motor i min 142
Kul att jämföra med kompisens 16v som har lite liknande recept. Laddtrycksstyrning vore nog inte dumt på den
16v de är grejjer de Ska bli kul att se slutresultatet på din bil lär ju bli riktigt coolswerobin91 skrev:Yeah en till 140
Sjukt fint bygge gillar motor utrymme skarpt!
Trots att det är en 16v
Vill önska alla en riktigt GOD JUL
Erik Wikström, Boden
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222