Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ErikWikstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 01, 2015 3:09 pm
Ort: Boden

Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av ErikWikstrom »

Tjenare har läst en hel del på detta forum och tycker det är dags att visa vad jag och min bror har gjort under 2 år och vad som händer fram över.

En liten start, kommer att uppdatera med mer info och bilder eftersom.

Bilen är en Volvo 142 dl -74 som har blivit förbättrad :hihi:

Motor:
Rakställd B230 16v
H-profil stakar
Egenbyggt långt 48mm pulssplit grenrör
Egenbyggt alu insug, billetfläns, 45mm inv fullradietrattar, 3 tums spjäll
Holset super HX40 #16
STS 50mm wastegate

Växellåda:
Omsvetsad 5-växlad ZF

Bakvagn:
1031
Volvo 240 upphängning justerbara stag med uniballs

Utgångs objektet, har gått i Boden sen ny :thumbright:
Bild

Som det ser ut just nu
Bild
Erik Wikström, Boden
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av Ersviken »

fränt bygge!

(du råkar inte ha kvar snow-capen till luftintaget för kupefläkten?)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Härligt projekt.
Lite mer bilder på motor, bakvagn kanske? :)
Är på g att göra samma mod på min 140 vad gäller bakvagnen.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av mattias »

Kul att ni lade upp en tråd!
Den bromsades i min navdyno tidigare och jag kan nämna att det finns ca 500 Nm eller mer från 3500 upp till 6500 rpm, med en original topp. Så tack vare lite laddtryck-styrning så svarar motorn riktigt bra och känns förhållandevis lättkörd.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ErikWikstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 01, 2015 3:09 pm
Ort: Boden

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av ErikWikstrom »

Det verkar som att många bara förlänger momentstagen när de sätter 240 axel på 140is men då blir ju geometrin fel. Vi valde då att svetsa in ett rör så att stagens infästning hamnar på samma plats som på 240, Fästet för tvärstaget i karossen är samma på -74orna som det är på 240 och bärarmarna är ju bara att bulta dit.

Flyttad momentstags infästning
Bild

Förstärkta bärarmar och trianglar, Justerbara stag, vi körde med polyuretan bussningar i ena änden av momentsagen men dom drogs sönder ganska tätt efter bromsningen 8)
Bild

Å en bild på pannrummet :) Det blev 487 hk på naven hos Mattias, toppen är original men med stadigare ventilfjädrar och den går på e85
Bild

Snow-capen finns kvar
Erik Wikström, Boden
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av mickeidiket »

Ser jävligt bra ut :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av Steve »

Sådär skulle motorrummet i min 142 gärna få se ut :) Kan ni lägga upp bild på bromspapperet?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
ErikWikstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 01, 2015 3:09 pm
Ort: Boden

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av ErikWikstrom »

Hej igen här kommer en fortsättning! 8)

Bromsarna har vi ju såklart uppdaterat så att dom också klarar av effekten :thumbright:
Vi ville få bort bromsservot från motorutrymmet så det blev ett stående pedalställ från OBP med bromsvåg tillsammans med Wilwood ok runt om, Wilwood superlite fram med mercedes 312mm ventilerade skivor och bak wilwood dynalite med volvo 850 skivor.

Pedalställ, mocca ratt och sparco sprint stolar
Bild

Frambromsar
Bild

Bakbromsar, anpassade för att få dit 15" fälg med Dragslicks
Bild

Även en bild på hur det ser ut i skuffen.
En alu fuelcell, dubbla 044 kopior, teflonslangar och några filter :hihi:
Bild

Bakaxeln hur den ser ut bakifrån
Bild

Växelspaken fick bli ett Tig-svetsat järnrör :thumbright:
Även den klockrena lilla påminnelse skylten från tidigare ägare :twisted:
Bild

Här kommer bilden på bromspappret som Steve efterlyste. 487whp och 575wNm på 1,8bar 8)
Mattias provade på 2,2bar utan någon förbättring så toppen behövs portas och bättre kammar.
Bild

Bjuder även på ett litet videoklipp och en Volvo ska ju såklart köras hårt :lol:
En liten brännare på 3:ans växel
Bild
Erik Wikström, Boden
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av swerobin91 »

Yeah en till 140 :banana:
Sjukt fint bygge gillar motor utrymme skarpt!
Trots att det är en 16v :wink:
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av Lillen »

Jäklar va snyggt jobbat!
Vilken puts.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av Steve »

Blir sjukt sugen på en annan motor i min 142 :)

Hur mycket laddar ni?

Kul att jämföra med kompisens 16v som har lite liknande recept. Laddtrycksstyrning vore nog inte dumt på den
Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av Arnesson Rallycross »

:thumbright: :thumbright:

Gillar verkligen 140'n bara dom inte är original :wink:
azmo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör sep 12, 2015 6:18 pm
Ort: Växjö

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av azmo »

Jävla snyggt byggt! Perfekt stuk på en 142a
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av mattias »

Steve skrev:Hur mycket laddar ni?
Jag lade på en rampning av laddtryck för att motorn inte ska domna av på varv (toppen är helt original). Max laddtryck 1.8 bar, var 1.3-1.4 på lägre varv.

Jo Göran skulle fått dit en laddtrycks-ventil om det ska till mer mos utan att röra motorn, men tror att styrsystemet behöver bytas för hans del. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ErikWikstrom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre maj 01, 2015 3:09 pm
Ort: Boden

Re: Br. Wikströms Volvo 142 16v turbo

Inlägg av ErikWikstrom »

Hej det var ett tag sen.

Riktigt kul att den gillas, det är vårat första bilbygge.

Bilen blev körbar i slutet av september och det har mest blivit däckbränning, 5par bakdäck + en diff har gått åt innan det började bli isit på vägarna. :thumbright:
Känns bra att drivlina och motor har funkat riktigt bra förutom att diffen som vi svetsade lite klent bara blev till grus.
I vinter blir det att göra den helt färdig och förfina vissa saker, det blir en bur av något slag, stötfångare i alla fall bak. Inte göra för mycket för till våren ska den vara körbar :lakrits:

Kan berätta en liten historia om våran motor.
Tanken var först att vi skulle bygga en egen motor men vi komöver en "färdig" b23016v här på forumet för vi tänkte att det skulle bli billigare och att vi skulle spara tid. Men det började inte så bra, när vi kom hem med motorn och lyfte bort det gamla insuget som vi ändå inte skulle använda så såg vi metall spån ligga på alla insugsventiler och det hade troligtvis åkt in i motorn då vi hade dragit runt den. Säljaren tog på sig att lyfta toppen och städa bort allt spån. Vi litade på han för han bor på samma ort, men vi hade våra aningar om att han endast sugit bort det som var på ventilerna och inte lyft toppen. När vi då hade byggt klart allt runt om och lyfte ur den ur bilen så tänkte vi att det är bäst att vi ser över hela motorn. Och mycket riktigt så var det endel spån i två cylindrar och det var en del andra saker som inte stämde. Får se hur länge den håller men en ny motor ska byggas och då blir det högre effekt mål. :thumbright:
Så vi blev ganska lurade och kommer inte göra några affärer med han igen.

Men gjort är gjort den funkar i alla fall å det är ju bra :mrgreen:
Steve skrev:Blir sjukt sugen på en annan motor i min 142 :)


Kul att jämföra med kompisens 16v som har lite liknande recept. Laddtrycksstyrning vore nog inte dumt på den
Kul att höra! Bra stuk på din 142a. :thumbright: :thumbright: Vad har PVn för recept? Bytt insug? Grenrörs dim? Vad för turbo?
swerobin91 skrev:Yeah en till 140 :banana:
Sjukt fint bygge gillar motor utrymme skarpt!
Trots att det är en 16v :wink:
16v de är grejjer de :P Ska bli kul att se slutresultatet på din bil lär ju bli riktigt cool :D

Vill önska alla en riktigt GOD JUL :D
Erik Wikström, Boden
Projekt: Volvo 142 16v turbo -74 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=90222
Skriv svar