Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av Randersson »

Tjenare!

Jag har råkat på ett problem med min nybyggda motor Audi 5a. Motorn i korthet har H-profil, smidda wössnerkolvar, uppborrad till 83mm. Hårdare ventilfjädrar, andra ventiler samt nya hydrauliska lyftare. Allt är balanserat.

Oljetryck ligger runt 5 bar vid kallstart och sedan runt 2-3bar runt tomgång vid varm motor. Går upp mot 5bar på 2000 varv.

Problemet då, som ni kan höra här: https://youtu.be/PlnQfqwFgBE Lite väl kort film kanske men det var det jag hade tillgång till just nu.

Det är ett missljud i motorn som jag vill bli av med innan jag belastar motorn, inget roligt ljud alls.

Kan tillägga att motorn har gått någon timme eller 2 så lyftarna bör vara fyllda med olja.

Dessa grejer har jag testat med motorn för att lokalisera ljudet:
- Varmkört och sedan tryckt på lyftarna, alla är stumma.
- Bett en polare ligga över motorn och lyssna när jag försiktigt belastar motorn med 1ans växel, ingen skillnad på ljud.
- Lyft bort tändspolarna en och en för att höra om karaktären på ljudet ändras, utan resultat.
- Kollat genom filtret efter lagerspån, inget där heller.
- Lyssnat med skruvmejsel samt stetoskop utan att kunna lokalisera ljudet exakt var.. skulle kunna använda bättre stetoskop dock!

Skall göra komptest i helgen för att se om man hittar något lurigt där.

Ja, så börjar få slut på idéer.. Vill gärna ha en gissning/hum om vart ljudet kan vara ifrån innan jag börjar med att riva av kammarna och kika lyftare samt under dessa.

Så jag vänder mig till er här på sävar för att höra vad ni har och säga.

Tack på förhand!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av hauge »

det rasslande ljudet det allra sista?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av Randersson »

Ja. Precis. Eller ljudet märks mest i slutet när jag släpper gasen. Det är "tickandet" som inte låter bra.

Svårt att höra på film kanske.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hur är det med frigången mellan ventiler och kolv?
Bild
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av opelkrut »

Det finns inspektions kameror att köpa,
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ra-160078/

Lite dyr kanske, men jag har använt min flitigt. Bra att stoppa ner i tändstifts hålet när man anar ugglor i mossen!
MatsIDalby
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 07, 2014 4:17 pm

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av MatsIDalby »

Hej,
Kolla drivningen mellan kammarna, det låter som den skjuter upp lyftarna pga slack i kjedjan/glapp i drivningen.

Mats
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av Randersson »

Tjenare!

Tack för alla tips!

Jag har kikat med inspektionskamera ner i på kolvarna och har inte upptäckt någonting, ser fint ut. Kedjan mellan kammarna är även den helt ny, och den är spänd och fin när vi kände på den. Har lyft av kammarna och petat med skruvmejsel på ventilfjädrarna osv för att se om någon fjäder eller nåt var av, men inte det heller. Jag tror helt enkelt att insuget agerar som en resonanslåda, för ljudet finns på avgassidan om man lyssnar med stetoskop/skruvmejsel, men väldigt dovt, därför tror jag insuget förstärker ljuden helt enkelt. För jag har hittat NADA när vi har kollat så har slut på idéer nu dessvärre..
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 572
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av quattro »

Min 10-ventilare hade ett liknande lätt slamrande ljud vid vissa varvtal och gaspådrag/belastning, när den hade blivit borrad till för stort spel. Nu var inte spelet mer än 10-12 my men det vart för mycket i viket fall (JE-kolvar). Kolvarna rörde sig i loppen o klapprade i väggarna. Dom slets också mitt på sidan i höjd med kolvbulten. När jag gick ned till 7 my försvann problemet.

Påstår inte att det måste vara samma problem med din motor, bara att det kan vara värt att kolla upp.
mvh
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 572
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av quattro »

Hmm, skrev nog fel där.... hundradelar skulle det ha varit
mvh
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av Randersson »

quattro skrev:Min 10-ventilare hade ett liknande lätt slamrande ljud vid vissa varvtal och gaspådrag/belastning, när den hade blivit borrad till för stort spel. Nu var inte spelet mer än 10-12 my men det vart för mycket i viket fall (JE-kolvar). Kolvarna rörde sig i loppen o klapprade i väggarna. Dom slets också mitt på sidan i höjd med kolvbulten. När jag gick ned till 7 my försvann problemet.

Påstår inte att det måste vara samma problem med din motor, bara att det kan vara värt att kolla upp.
mvh
Ja, jag har funderat i dom banorna också. Men det skulle vara märkligt om företaget jag lämnade i blocket till hade borrat fel mått då han är väldigt meriterad och har gott rykte..
Ja, men tack för tipset ändå! Ska se om jag kan mäta upp det eller om han har det dokumenterat någonstans.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av Kadett4wd »

Det quattro skriver har lite logik,, även om jag är osäker på måtten,, my är tusendelar ;)

Just när du släpper gasen blir det i stort sett noll cylindertryck och det klapprar gärna i kolvar pga detta.
Varmkör den riktigt och se om det är kvar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5091
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av The »

Han skrev ju att det skulle vara 100 delar i posten under

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av Kadett4wd »

Ojdå mr näsvis.. jag missade en post.
Tror nog inte världen rasar samma för quattro på grund av det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av Randersson »

Kadett4wd skrev:Det quattro skriver har lite logik,, även om jag är osäker på måtten,, my är tusendelar ;)

Just när du släpper gasen blir det i stort sett noll cylindertryck och det klapprar gärna i kolvar pga detta.
Varmkör den riktigt och se om det är kvar.
Tjena!

Ja, jag har funderat i dom banorna.. Får väl se om ljudet förvinner när man gasar på lite.. Känns ju dumt och köra på med detta men inga spånor i motorn samt allt jag kunnat kolla har sett bra ut så bör det väl vara lugnt..
The
Forumsberoende
Inlägg: 5091
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lokalisera ljudet/problemet audi 5a

Inlägg av The »

Kadett4wd skrev:Ojdå mr näsvis.. jag missade en post.
Tror nog inte världen rasar samma för quattro på grund av det.
Kanske den gör när främste experten på forumet dissar honom
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar