Sida 7 av 7

Re: Design av vevaxel

Postat: ons jun 22, 2016 8:04 am
av Jens Gustavsson
motor porr :thumbright:

Re: Design av vevaxel

Postat: tor jun 23, 2016 4:16 pm
av hfo
Ser ju väldigt seriöst ut! Törs man fråga vad en sådan egendesignad sats med vevaxel och stakar går lös på därborta i kina? :)

Re: Design av vevaxel

Postat: lör jun 25, 2016 9:30 pm
av marmander
Tack killar!

Nja, jag är ju lite affärsman så det håller jag för mig själv ;)

Det krävdes lite förhandling för att enbart få gjort en vevaxel, minimiorder om 5st vevaxlar och 60st vevstakar... lyckades få detta som prov och då räckte det med 1st vev och 20st vevstakar. 14st vevstakar över till??

Tanken är att prova ut detta och sedan designa och låta tillverka till andra motorer. Det finns ju inte så många mellanting mellan de vanliga kinaprylarna och svindyra arrow, verdi, carillo etc.

Re: Design av vevaxel

Postat: sön jun 26, 2016 4:18 pm
av hfo
Förstår att du vill hålla det för dig själv.. :) hoppas det fungerar så det blir mer framöver! Låter ju vettigt med en "mellanklass"serie av axlar och stakar, borde finnas en marknad för det tycker jag!

Postat: sön jun 26, 2016 9:47 pm
av Big Al
-

Re: Design av vevaxel

Postat: mån jun 27, 2016 8:20 am
av marmander
Det blev det väl typ? hur många H-I-stakar finns det på marknaden?

Postat: mån jun 27, 2016 12:06 pm
av Big Al
-

Re: Design av vevaxel

Postat: tis jun 28, 2016 8:48 pm
av marmander
Det var pga. Att jag var tvungen att beställa 60st och att de skulle bli nästan dubbelt så dyra eftersom de behövde tillverka en ny smidesform. Sedan blev faktiskt HI designen bättre ändå. Om jag hade obegränsad budget skulle jag göra designen som denna, men med kantigare urfräsning och större radie i övergången mellan storändan och själva balken. Likaså skippa bussningen och hårdcoata. Storändan skulle även kunna förstärkas vid delningen typ som det är på en originalstake. Det hade nog kunnat bli ännu stabilare att göra staken tjockare så man får lite mer I-profil och på så sätt anpassa efter laddtrycksbehov ;)

Re: Design av vevaxel

Postat: ons jun 29, 2016 5:36 pm
av marmander
Igår kom det två paket :D

Det blir lite dubbelpostning eftersom jag har min garagetråd paralellt, så framöver så finner ni vevaxeluppdateringar och annat smått (även stort) och gott ;)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 36#p660436

Re: Design av vevaxel

Postat: ons sep 07, 2016 1:09 pm
av Cassius
Vad är de för företag du fått tag på? Själv har man (till viss del pga den här tråden) börjat fundera över flatplans V8 vev till en av mina bilar... Hade var intressant å veta om en vev landar på 10 tusen, 20, 40 eller mer.. :)