Jag har spenderat en del tid på att designa en egen vevaxel till min B30 turbo. Bättre att lägga pengarna där än på att ha ett flashigare turboaggregat anser jag.
Nu har jag kommit så pass långt med designen att jag börjar känna mig nöjd, dock så är jag inte hundra på vilken typ av oljeborrning jag skall använda.
*Kryssborrat dvs. borra rakt igenom ramtapparna för att få oljeflöde till vevtapparna hela varvet runt. Dåligt på högre varvtal eftersom centrifugalkraften kommer hämma oljan att nå vevtappen, hävdar många. Jag har själv inte räknat på det, men det bör kräva relativt höga oljetryck för att det skall fungera.
*Vanlig borrning som B30'n har original. På de främre cylindrarna går oljan från ramtappen framför till vevtappen bakom och spegelvänt förfarande för de bakre cylindrarna.
*Egen idé eller känd borrning? Att borra som B30 har original fast köra både från både främre och bakre ramtappen. Typ ettans och tvåans ramtapp till ettans cylinder. På så vis skulle man kunna få flöde till vevtappen upp till 360-grader runt utan att få samma fenomen som med kryssborrning (då behöver man givetvis ha inloppen 180 grader förskjutna, ej som på min rendering). Samtidigt så får man ju två borrningar i vevtappen som fördelar flödet bättre och man borde också få ett jämnare flöde i och med att man tar från två ramlager. Se renderingen (att det är rött och grönt på veven är för att jag skall ha koll på bak och fram, rotationsriktning).
*Borrning typ Volvo B30 fast med "hål i hål borrning" ut mot var sin ramtapp. Har sett den varianten på en eftermarknadsvev till Ford(?). Oavsett om man kör denna eller min variant så bör man kunna borra med 5mm istället för 6mm som original utan problem, eller?

Ös över mig med tankar och idéer nu före jag beställer veven

*edit* bytte bildlänk