Kamdrivning

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Kamdrivning

Inlägg av Mister_Fitz »

Håller på att sätta ihop en ganska vass b23 sug. Effekten kommer att landa någonstanns mellan 200-250hk lite grovt, varvar inte mer än 7000rpm.
Slog mej idag att de ju finns 2 olika kamremmar/drev, runda och kantiga kuggar. Är det någon skillnad i hållbarhet på dom? Eller finns det någon annan anledning att välja den ena före den andra?
Har den kantiga remmen nu och är inte jätte sugen på att byta...

Mvh/Johan
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

runda tenner holler dobbelt så lenge,å 16v drivningen er ganske så bred...26 eller 29mm tror ja.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
mattsvart
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 05, 2005 12:55 am
Ort: Björkvik

Inlägg av mattsvart »

caterpillar: Vad grundar du det på? Håller den för dubbelt så mycket effekt eller dubbelt så många mil?

Mvh // Crl
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

rundkugg har mindre tendens att klättra upp på kuggen på höga varv
fast fyrkantiga har aldrig varigt nått problem.

så sa Gunnar lundström
Skriv svar