Tjenare på er alla.
Har funderat lite ( en hel del ) på detta med cylindertryck osv o man jämför bensin / dieselmotor.
Om man skulle ta tex en 2liters bensinmotor komp 8:1 som utvecklar 100hk, ej turbo eller något sådant.
Sen tar man den underdelen och skruvar på en dieseltopp och pump (antar att det går i teorin) och låter den motorn leverera 50hk komp 22:1 . hur ser då skillnaden ut om man tittar på förbränningstryck osv mellan motorererna?? Kommer underdelen hålla eller kommer delar av den förena sig med sputnik?
cylindertryck / förbränningstryck
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons okt 05, 2011 11:09 am
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: cylindertryck / förbränningstryck
Högre tryck, om man har full gas på bensin motorn så komprimerar den ju från 1 atmosfär till 8 och plus gånger förbränningstempen.
Om dieselmotorn också ger 100hk så blir det ju 22 atmosfärer plus förbränningstempens ökning.
Sedan får man ju också ta hänsyn till högre tryck ger högre temp som även det gör trycket högre. Försöker säga att om kompförhållandet är 10:1 i en motor och man gör ett komptest kanske man får 12bar. Dom extra 2 baren kommer ju från att även tempen ökade vid kompressionen
Hoppas jag inte rörde till för mycket nu
Om dieselmotorn också ger 100hk så blir det ju 22 atmosfärer plus förbränningstempens ökning.
Sedan får man ju också ta hänsyn till högre tryck ger högre temp som även det gör trycket högre. Försöker säga att om kompförhållandet är 10:1 i en motor och man gör ett komptest kanske man får 12bar. Dom extra 2 baren kommer ju från att även tempen ökade vid kompressionen
Hoppas jag inte rörde till för mycket nu
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons okt 05, 2011 11:09 am
Re: cylindertryck / förbränningstryck
Är just det där med förbränningstemperatur och tryckhöjning som jag mest är fundersam över. Att det blir högre "komp" med dieseltopp osv är jag fullt medveten om, lika så att trycket ökar med värmen. Men var just skillnaden mellan bensin 100hk och diesel 50hk i "samma" motor. Blir förbränningstrycket högre i dieselvarianten än bensin, även om man bara plockar ut50 hk på diesel.
MvH
MvH
Re: cylindertryck / förbränningstryck
Det är nog inte så svartvitt. Man kan grovt säga att cylindertryck = vrid och effekt är ju som bekant vrid x varv.
Så grovt sett har du halva förbränningstrycket om du tar ut 100 häst vid 8000 varv jämfört med om du tog ut samma effekt vid 4000 varv.
I teorin får du alltså ut halva effekten vid halva förbränningstrycket men förstås påverkar även karaktären på flamfronten och den är inte lika för bensin och diesel.
Vidare får man komma ihåg att skilja på statisk och dynamisk kompression samt faktumet att mer bensin har en kylande inverkan medan en ökning av dieseltillförseln automatiskt ger mer både effekt och värme (inom vissa gränser förstås).
Vet inte hur mycket Packo räknat på det där men uppenbarligen så håller det.
Så grovt sett har du halva förbränningstrycket om du tar ut 100 häst vid 8000 varv jämfört med om du tog ut samma effekt vid 4000 varv.
I teorin får du alltså ut halva effekten vid halva förbränningstrycket men förstås påverkar även karaktären på flamfronten och den är inte lika för bensin och diesel.
Vidare får man komma ihåg att skilja på statisk och dynamisk kompression samt faktumet att mer bensin har en kylande inverkan medan en ökning av dieseltillförseln automatiskt ger mer både effekt och värme (inom vissa gränser förstås).
Vet inte hur mycket Packo räknat på det där men uppenbarligen så håller det.
//MartinL
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons okt 05, 2011 11:09 am
Re: cylindertryck / förbränningstryck
Tackar för informationen, då har det klarnat lite mer.