Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
Hej, kollar lite efter en lämplig turbo för ett banracebygge.
Motorn blir en oöppnad Honda K24 (2,4l 4 cyl) vilken ger ca 220-230 sughk. Tanken är att ladda 1-1,3bar vilket borde ge 450-500hk, men vill ha bra respons för banan.
Finns det någon turbo som är anpassad för dessa kriterier? De flesta kompressormappar jag hittat på "lämpliga" turbos, t.ex. GTX3076r Gen2 verkar mer anpassade för att ge bra effektivitet vid högre ladd, vilket betyder att effektiviteten inte riktigt hamnar rätt för K24an.
Är svaret att man skulle behöva ett custom kompressorhjul i t.ex. ett 3076 kompressorhus om man vill ha något som jobbar bättre på lägre tryck med bibehållen respons? Eller finns det sånna turbos?
Eller försöker jag klyva hårstrån, är 10% förlorad effektivitet en ganska liten höjning i insugstemp när vi pratar så lågt laddtryck?
MVH Nicklas
Motorn blir en oöppnad Honda K24 (2,4l 4 cyl) vilken ger ca 220-230 sughk. Tanken är att ladda 1-1,3bar vilket borde ge 450-500hk, men vill ha bra respons för banan.
Finns det någon turbo som är anpassad för dessa kriterier? De flesta kompressormappar jag hittat på "lämpliga" turbos, t.ex. GTX3076r Gen2 verkar mer anpassade för att ge bra effektivitet vid högre ladd, vilket betyder att effektiviteten inte riktigt hamnar rätt för K24an.
Är svaret att man skulle behöva ett custom kompressorhjul i t.ex. ett 3076 kompressorhus om man vill ha något som jobbar bättre på lägre tryck med bibehållen respons? Eller finns det sånna turbos?
Eller försöker jag klyva hårstrån, är 10% förlorad effektivitet en ganska liten höjning i insugstemp när vi pratar så lågt laddtryck?
MVH Nicklas
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
gamla garrett impellern 60-1, kolla den.
Den kan byggas ihop med nyare hus och turbinhjul
Den kan byggas ihop med nyare hus och turbinhjul
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
Turbonetics leverer også 60-1 med 58 mm inducer samt 62-1 som har noe större kapasitet.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
yes,, de är duktiga på att skyffla luft på låga tryck.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
BW har ju en ny serie nu nom ska leverera väldigt högt flöde vid lågt tryck
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
jag skulle säga att en nyare turbo än om den är efektivast på ett högre ladd än vad du tänkt ha är mycket bättre än gammla 70 tals turbos! rätt grenrör och wg med bra styrning är sen väldigt viktigt för bra respons och framför allt en bra mappning av nån kunnig.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
Jens tips är bra, det är myket mer än bara kompressorn som styr responsen. En modern turbindesign och ett vettigt grenrör har stort genomslag.
Porsche 924 turbo
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
Absolut är matchningen viktig, och det är inte alltid man kan hitta exakt den karaktären man behöver, turbos som har samma hjul som på 70 talet är inget jag skulle lägga pengar på. Det har hänt väldigt väldigt mycket sen dess, iaf baserat på dom hundratal turbin och kompressormappar jag kollat på och jobbat med (jobbade med det under ett gäng år). Men alla gör som dom vill, håller själv på med semi-antika turbos i mitt projekt, inte för att det är bästa prestandalösningen dock
Kolla med Borg warner matchbot, finns några EFR turbos där som kanske borde passa hyffsat, då får du en modern turbindesign på köpet som kommer ge väldigt trevlig respons.
Kolla med Borg warner matchbot, finns några EFR turbos där som kanske borde passa hyffsat, då får du en modern turbindesign på köpet som kommer ge väldigt trevlig respons.
Porsche 924 turbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
Undrar om inte det är den impellern jag pratade om, finns som 60-1 och 62-1, de är väldigt bra på lågtrycksflöde.
Ha i åtanke att p-trim turbinerna har funnits sen 80 talet, och de gamla turbinerna är inte nåra höjdare.
Nyare p-trim som utvecklats av turbonetics eller precision är ljusår bättre.
Exempelvis xona rotor har sjukt fin turbindesign just nu, men de passar inte i t3/t4 lagerhus.
Ha i åtanke att p-trim turbinerna har funnits sen 80 talet, och de gamla turbinerna är inte nåra höjdare.
Nyare p-trim som utvecklats av turbonetics eller precision är ljusår bättre.
Exempelvis xona rotor har sjukt fin turbindesign just nu, men de passar inte i t3/t4 lagerhus.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
Nej 60-1 mäter 59.5 x 76mm har sämre verkningsgrad i spoolområdet och detta gör att responsen blir lidande, kräver ju mer drivenergi från turbinen för att pumpa samma mängd luft. Verkar som att 60-1 baseras på det äldre T04B hjulet och då är T04E en klar förbättring. Trim60 mäter Inducer 58mm Exducer 75mm.Kadett4wd skrev:Undrar om inte det är den impellern jag pratade om, finns som 60-1 och 62-1, de är väldigt bra på lågtrycksflöde.
Ha i åtanke att p-trim turbinerna har funnits sen 80 talet, och de gamla turbinerna är inte nåra höjdare.
Nyare p-trim som utvecklats av turbonetics eller precision är ljusår bättre.
Exempelvis xona rotor har sjukt fin turbindesign just nu, men de passar inte i t3/t4 lagerhus.
Turbinen som kallas P trim är 74x64mm och är inte alls en dålig turbin den turbin som Xona rotor har är en förbättring på Garretts GT turbiner och dessa hade väldigt tjocka blad i exducerns "rot" vilket gör den inre delen helt verkningslös för att utvinna drivenergi, detta är en viktig sak vid "flowprepp" och man skulle kunna säga att Precision Gen 2 och de nämnda Xona rotor har en turbin som redan är flowpreppad men det menas från en GT och inte T04 (som sagt, T04 med de mått som motsvarar P är riktigt bra)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
Jens Gustavsson skrev:jag skulle säga att en nyare turbo än om den är efektivast på ett högre ladd än vad du tänkt ha är mycket bättre än gammla 70 tals turbos! rätt grenrör och wg med bra styrning är sen väldigt viktigt för bra respons och framför allt en bra mappning av nån kunnig.
Nja. kan inte hålla med om att det är bra tips, visst är det viktigt att ha fin design på grenrör och turbin men om inte kompressorn stämmer så blir prestandan usel och motsvarande så blir en rätt matchad kompressor helt suverän i körbarhet även med OEM grenrör.Cedric skrev:Jens tips är bra, det är myket mer än bara kompressorn som styr responsen. En modern turbindesign och ett vettigt grenrör har stort genomslag.
Trådskaparen här helt rätt ute, man börjar alltid sitt turboval med en bra kompressor till det tänkta ekipaget, därefter kan man putsa ytterligare genom att ha de rätta bitarna även på avgassidan, nu menar jag inte att man skall prova sig fram med klenaste W/G fjädern i lådan, en stenhård fjäder är alltid viktigt för att inte pulserna ska få W/G-tallriken att fladdra och öppna för tidigt.
Trådskaparen tar också upp verkningsgraden på kompressorn som enbart en "temperaturnackdel" detta är inte allt, ska man skapa en hög temperatur så kräver det massor av energi och den energin tas ifrån den stackars turbinen, under spool så finns det ju inte så mycket energi att tillgå och då är det väldigt viktigt att kompressorns verkningsgrad är bra i det området.
Senast redigerad av whilliam den fre okt 11, 2019 8:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
impeller var jag som sagt osäker på, men just modellen flödar bra på låga tryck.
Hursom, p-trim är inte dåligt, bara att de gamla p-trim turbinerna gör ingen glad, man vill ha lite modernare variant på dem så de spoolar idag och inte om en vecka.
Jag hade just 60-1 impeller för många år sedan, och den spoolade bättre än precisions '59' mm inducer t04e impeller, kunde göra en direkt jämförelse då 59mm käkade en o-ring från dumpventilen och jag bytte till 60-1 *S*
Hursom, p-trim är inte dåligt, bara att de gamla p-trim turbinerna gör ingen glad, man vill ha lite modernare variant på dem så de spoolar idag och inte om en vecka.
Jag hade just 60-1 impeller för många år sedan, och den spoolade bättre än precisions '59' mm inducer t04e impeller, kunde göra en direkt jämförelse då 59mm käkade en o-ring från dumpventilen och jag bytte till 60-1 *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turbo effektiv vid lågt ladd/högt flöde?
En gammal P-trim turbin spoolar inte dåligt alls, att du fått den erfarenheten måste bero på andra faktorer. Googla gärna på bilder av den eller jämför ännu hellre i verkligheten med S-200 74x64mm turbin så ska du se att de är nästan exakta kopior av varandra och jag har aldrig hört någon påstå att en S-200 spoolar dåligt.
Just P har trim 75 och detta är väldigt nära "idealtrimmet" som är 77, det är också åt det håll som ger bättre spool än många modernare hjul, vilka ofta håller sig kring trim 80.
Jag skulle gärna montera P-trim i trådskaparens ekipage och jag kan garantera att resultatet blir utmärkt.
Just P har trim 75 och detta är väldigt nära "idealtrimmet" som är 77, det är också åt det håll som ger bättre spool än många modernare hjul, vilka ofta håller sig kring trim 80.
Jag skulle gärna montera P-trim i trådskaparens ekipage och jag kan garantera att resultatet blir utmärkt.