Vevlager med sprickor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Vevlager med sprickor

Inlägg av jezackrisson »

Hej,

Har demonterat följande vevlager ifrån min motor. Det är som små sprickor i lagret. Förhållandevis lika på alla cylindrar. Någon som sett liknande förut eller vet vad det beror på?

Eftersom jag inte fattar hur jag skall integrera en förhandsvisning i inlägget så får ni klicka för att se bilderna.
https://www.bildtagg.se/bild/uvpz4ayicym07knjd884t57x
https://www.bildtagg.se/bild/ktnd5svzpm55t2wtg5yq3ttn

Väljer att medvetet inte publicera så mycket information i detta steget för att undvika gissningar utifrån det. Söker snarare efter någon som sett (och åtgärdat) samma symtom.

Vänliga hälsningar,
Johan
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Ser ut som om du har for stor lagerklaring (spel) evt for tynn/varm olje.
Har du målt lagerklaring ?

Mvh
JB
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av jezackrisson »

Hej,

Har mätt vevstakarna med lagermonterade (0.01 - 0.03mm över nominellt mått) samt vevaxel (ligger 0.05 under nominellt mått). Har dock inte dubbelkollat spelet eftermontering. Beställer Plastigauge och kollar detta.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av StefanM »

Ja det ser ju ut som materialet precis har börjat brytas ner och det revs innan det blev värre. Rejäla repor är det också, var kommer de ifrån? Ja att det antagligen beror på nåt som följt med oljan är jag införstådd med men allting kanske hänger ihop.........
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av Pacman »

Lagerlåsningen sätter man ju i överfallet och inte i staken. Varför är det borrat hål i lagerskålen då?
Det punkterar ju oljefilmen och skapar en vak precis där trycket är som högst och oljefilmen är som viktigast. Jag hade undvikit att bearbeta lagerskålen i den halvan.
Det behöver inte vara grundorsaken till reporna, men det hjälper verkligen inte till att ha det så.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av jezackrisson »

StefanM skrev:Ja det ser ju ut som materialet precis har börjat brytas ner och det revs innan det blev värre. Rejäla repor är det också, var kommer de ifrån? Ja att det antagligen beror på nåt som följt med oljan är jag införstådd med men allting kanske hänger ihop.........
Håller med om att det börjats brytas ner och inte är något normalt slitage. Misstänker dock att den krakeleradeytan i lagret kommit innan revorna. Om man kikar på detta lager så finns inte revorna där men krackeleringen gör det.
https://www.bildtagg.se/bild/tq3905uuspx1v5zx6u8v9zu
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av jezackrisson »

Pacman skrev:Lagerlåsningen sätter man ju i överfallet och inte i staken. Varför är det borrat hål i lagerskålen då?
Det punkterar ju oljefilmen och skapar en vak precis där trycket är som högst och oljefilmen är som viktigast. Jag hade undvikit att bearbeta lagerskålen i den halvan.
Det behöver inte vara grundorsaken till reporna, men det hjälper verkligen inte till att ha det så.
Lagerlåsningen (om du menar den lilla tungan) sitter i både överfallet och vevstaken. Hålet i lagerskålen är där för att originalstaken har transport av olja till kolvtappsbussningen den vägen. Vore klart en bra ide att montera halvan avsedd för överfallet i vevstaken också. Så får man två släta halvor utan hål. Dock så bör vi inte ha försämrat bärigheten jämfört med original då hålet finns där ifrån början. Skillnaden nu är att det inte passerar någon olja igenom det.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av Pacman »

Ok. Jag trodde det var ett bearbetat hål i lagret till ett stift så som bl.a Verdi har på en del av sina stakar, en brutal variant av lagerlåsning och mycket mer säker än de små tungorna på sidan.
Ja jag hade nog skiftat plats på lagerhalvorna då eftersom man har belastningen på vevstakshalvan och vill ha bäst bärighet där.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av Kadett4wd »

de små tungorna är fortfarande inga lagerlåsningar
de är bara styrningar i sidled så lagren ska hamna rätt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av whilliam »

Ni har rätt båda två, tanken från början är att lagret ska hamna rätt, helt av sig själv, vid montering. Gäller både sidled och "längsled" men i extrema fall så hjälper det till att hindra lagret från att "spinna". (högre varvtal än OEM)
Som exempel kan nämnas Ford Pinto och även Cosworth, vevaxeln i dessa har en enorm förmåga att slingra sig som en orm, varvtal över 6000 och det ser ut som att svängningsdämparen ska separera från veven. Vänder man vevstaken fel så att "lagerlåsningen" inte låser i rotationsriktningen så kommer raset som ett brev på posten.
Vevaxeln böjer sig på grund av längden och att det bara sitter 4 motvikter, när den böjer sig så blir det lättare för lagrets ytterändar att få kortvarig metall-metall kontakt - oljan pressas undan då det blir som en kil mellan lager och vev. Även ett lagerspel som är lite större än OEM hjälper emot detta fenomen (naturligtvis ihop med tjock olja)
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av Tore Bjerke »

Går fint å kjøre med helt glatte lager uten tunger bare dimensjon på lager vs vevstake er riktig.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av Kadett4wd »

Precis Tore.
En del bilfabrikanter har skippat dem och det funkar att trimma dem hårt också.

De har en mycket minimal effekt att hindra lagret att snurra, stakar som har snurrstopp har en plugg i överfallet som man måste borra för i lagret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av jezackrisson »

Tror att mitt problem beskrivs på sidan 10 i denna katalog. Dock har det inte gått alls så långt för mig som på deras bilder. https://www.mahle-aftermarket.com/media ... -20-18.pdf

"All or part of the bearing surface covered by a network of fine cracks limited in depth to just the .0005” thick surface layer."
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av whilliam »

Tore Bjerke skrev:Går fint å kjøre med helt glatte lager uten tunger bare dimensjon på lager vs vevstake er riktig.
Du kanske inte läste hela mitt inlägg? Med riktig dimension på lager och stake förutsätter jag att du menar det som dagligt benämns "crush fit". Man kan tyvärr inte välja detta helt hur man vill, är lagret tunt eller staken utformad så att en hård chrush gör att den blir deformerad så går det inte alls (i så fall måste staken och eller lagret bytas till en annan typ)

Att det på många motorer fungerar med lager utan "tabs" betyder inte att det gör det på samtliga. (annars kan vi ju låta dig sätta ihop Fordmotorerna, hoppas du lämnar garanti)
Kadett4wd skrev:Precis Tore.
En del bilfabrikanter har skippat dem och det funkar att trimma dem hårt också.

De har en mycket minimal effekt att hindra lagret att snurra, stakar som har snurrstopp har en plugg i överfallet som man måste borra för i lagret.
"Tabsen" har den effekt de har (och det krävs en viss kraft att tvinga sönder dem) på detta tillkommer kraften som blir av att man drar ihop staken (crush fit).
Totalt sett starkare hur du än vänder o vrider på tankarna.

Med lager som är tjocka och utan borrade hål samt med en stake som är designad för jobbet så behövs naturligtvis inte "tabsen" men man kanske inte vill designa om stakarna varje gång man bygger om motorerna?
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Re: Vevlager med sprickor

Inlägg av jezackrisson »

mrjaybeeze skrev:Hei

Ser ut som om du har for stor lagerklaring (spel) evt for tynn/varm olje.
Har du målt lagerklaring ?

Mvh
JB
Har mätt lagerspelet med Plastigauge, får det till strax under 0.05mm med den metoden (antar dock att spelet är något större i verkligheten). Så jag tror att vi kan avfärda för stort lagerspel som möjlig orsak.

//Johan
Skriv svar