Nyare 240 har ju hardy, och nästan alla 740/940.
Sjukt enkla att korta, bara att skära bort svetsen och slå ut flänsen så har man lång styrning att styra in i det kortade röret sen
Totalombyggnad Volvo Amazon -65
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Låter bra, jag har lärt mig att det är bra att påminna
96 mm är nog måttet jag menade, jag minns inte riktigt...för övrigt finns/fanns det färdiga övergångsadaptrar hardy-knut att köpa från lite A-traktorleverantörer men de kanske har lagt ned nu när man inte behöver dubbla lådor längre.
Gustaf
96 mm är nog måttet jag menade, jag minns inte riktigt...för övrigt finns/fanns det färdiga övergångsadaptrar hardy-knut att köpa från lite A-traktorleverantörer men de kanske har lagt ned nu när man inte behöver dubbla lådor längre.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Jag tar tacksamt emot alla möjliga påminnelser och tankar, det är så mycket som ska gå ihop och det är enkelt att glömma även dom mest grundläggande sakerna.
Lagt lite tid på att laga falsmaskinen ordentligt, kommer nog bli mycket sånt framöver...
Bytte ut styrkretsen, lödde loss potentiometern och placerade i min "DIY pedal" och kopplade in en fram/back switch också.
Var otroligt drygt att använda när man inte kunde backa eller mata in från valfritt håll.
Började titta på plåtning över bakaxeln och tyckte det skulle vara kul och tidseffektivt att återanvända lite originalplåt.
Kul var det iaf...
Slipade rent allt ordentligt och tog bort diverse skräp/gamla förstärkningar från baksidan. Bara detta tog en bra stund...
Sen det som var verkligen tidsödande.
Hamra i oändlighet för att "vända formen" på det som tidigare stack ut i sidled och sen rulla allt för att jämna ut det värsta.
En hel del provpassande och funderande på hur det hade passat bäst.
Samt provade falsa in en liten form i sidan, rent estetiskt. Beställde till slut en till komplett kardan, får med vad som verkar vara ett fräsch stödlager m. fäste, samt rätt främre del.
Bakre delen får väl vara reserv, vet aldrig vad som sker.
Skulle få leverans på den i eftermiddag så förhoppningsvis kan jag börja placera stödlager sen.
Lagt lite tid på att laga falsmaskinen ordentligt, kommer nog bli mycket sånt framöver...
Bytte ut styrkretsen, lödde loss potentiometern och placerade i min "DIY pedal" och kopplade in en fram/back switch också.
Var otroligt drygt att använda när man inte kunde backa eller mata in från valfritt håll.
Började titta på plåtning över bakaxeln och tyckte det skulle vara kul och tidseffektivt att återanvända lite originalplåt.
Kul var det iaf...
Slipade rent allt ordentligt och tog bort diverse skräp/gamla förstärkningar från baksidan. Bara detta tog en bra stund...
Sen det som var verkligen tidsödande.
Hamra i oändlighet för att "vända formen" på det som tidigare stack ut i sidled och sen rulla allt för att jämna ut det värsta.
En hel del provpassande och funderande på hur det hade passat bäst.
Samt provade falsa in en liten form i sidan, rent estetiskt. Beställde till slut en till komplett kardan, får med vad som verkar vara ett fräsch stödlager m. fäste, samt rätt främre del.
Bakre delen får väl vara reserv, vet aldrig vad som sker.
Skulle få leverans på den i eftermiddag så förhoppningsvis kan jag börja placera stödlager sen.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Nuså, äntligen rätt prylar.
Kapade bort svetsen och lite till, slog isär, kapade ner, slog ihop och svetsade.
Mätte med klockan före och efter svetsning, egentligen ingen skillnad.
Dock avviker det ~0.08mm mellan "högsta och lägsta" punkt, vet inte om det är acceptabelt men bör ju gå att förbättra relativt lätt i svarven. Svarvade till distanser som var väldigt nära exakt lika långa och bultade ihop allt stumt för att underlätta placeringen av stödlagret.
Snickrade ihop ett fäste som ska svetsas i "ramen" sen, hade lite stumpar från ramen så blev lite återbruk där. Nerviket framtill gör att det ser tjockare ut än det är, men med tanke på hur tunnt originalfästet var så bör detta duga.
Kommer dock avvakta med att svetsa fast det tills jag har en hardyskiva att provmontera med.
Stödlagret sitter i avlånga hål men har bara några millimeters justermån så vill inte göra bort mig och behöva kapa.
Kapade bort svetsen och lite till, slog isär, kapade ner, slog ihop och svetsade.
Mätte med klockan före och efter svetsning, egentligen ingen skillnad.
Dock avviker det ~0.08mm mellan "högsta och lägsta" punkt, vet inte om det är acceptabelt men bör ju gå att förbättra relativt lätt i svarven. Svarvade till distanser som var väldigt nära exakt lika långa och bultade ihop allt stumt för att underlätta placeringen av stödlagret.
Snickrade ihop ett fäste som ska svetsas i "ramen" sen, hade lite stumpar från ramen så blev lite återbruk där. Nerviket framtill gör att det ser tjockare ut än det är, men med tanke på hur tunnt originalfästet var så bör detta duga.
Kommer dock avvakta med att svetsa fast det tills jag har en hardyskiva att provmontera med.
Stödlagret sitter i avlånga hål men har bara några millimeters justermån så vill inte göra bort mig och behöva kapa.
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Ett tips till nästa gång är att bara använda hardyskivan som distans
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Problemet var/är att jag inte har någon hardyskiva.
Har beställt men var otålig och gick fortare att svarva fram lite distanser.
Dom är ~29.9mm och hardyskivan ska vara 30mm, men vill ändå prova "på riktigt" för att vara säker.
Har beställt men var otålig och gick fortare att svarva fram lite distanser.
Dom är ~29.9mm och hardyskivan ska vara 30mm, men vill ändå prova "på riktigt" för att vara säker.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Jag tycker det är smart att använda solida distanser när man linjerar, det kan man förstås göra genom att skruva fast hardyskivan "genomgående" om den passar så men det är många som missar att den flexar när den är monterad som den används sedan.
Ett tips till fästet för stödlagret - sätt det 2-3-4-5 mm lägre än du tror är rätt. Sedan lösa shims/distanser till rätt läge. Då kan du ta bort distanser för att sänka det om det behövs senare (till exempel för att fästet till växellådan sätter sig en aning). Det är enklare än att kapa och svetsa för att sänka fästet...
Gustaf
Ett tips till fästet för stödlagret - sätt det 2-3-4-5 mm lägre än du tror är rätt. Sedan lösa shims/distanser till rätt läge. Då kan du ta bort distanser för att sänka det om det behövs senare (till exempel för att fästet till växellådan sätter sig en aning). Det är enklare än att kapa och svetsa för att sänka fästet...
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Alltså. Bygget är inte dött men tempot är rätt dött.
Klippte iaf ihop en video, mestadels om främre/nedre 3-länk fästena.
Blir alltid lite motiverande att se vad man åstakommit när man börjar tappa bort sig.
https://youtu.be/enEnbx8S-5c
therealpinto: Riktigt bra idé att sätta det "för lågt", tack!
Klippte iaf ihop en video, mestadels om främre/nedre 3-länk fästena.
Blir alltid lite motiverande att se vad man åstakommit när man börjar tappa bort sig.
https://youtu.be/enEnbx8S-5c
therealpinto: Riktigt bra idé att sätta det "för lågt", tack!