Totalombyggnad Volvo Amazon -65
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Du ligger i bra!
Kul att se.
/Peter
Kul att se.
/Peter
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Tack!
Det är en jäkligt lång väg kvar så gäller att hålla tempo när orken finns!
Har dock tabbat mig när jag skulle 'snygga till' bakaxeln.
Kapade bort dom gamla fästena och skulle även ta bort alla andra fästen som inte kommer användas så det ser lite mer ändamålsenligt ut och mindre återbruk.
Naivt nog trodde jag godset skulle vara tjockt runt dom gamla momenstagsfästena. Det var det inte.
Ska se om jag kan gänga dit en plåtbit samt täta ytterligare med JB weld, självklart efter nogrann rengöring från båda sidor. I övrigt har jag preppat axeln för nya punktningar samt fräst om mina nedre länkfästen. Dom är nu ca 3.5cm kortare för ökad markfrigång och kommer sättas bredare än tidigare.
När jag ändå kortare ner dom passade jag på att mäta in och fräsa allt i samma uppsättning så nu bör dom vara nästan perfekt symmetriska vilket dom inte var innan.
För en gångs skull nöjd med passformen i alla fall.
Det är en jäkligt lång väg kvar så gäller att hålla tempo när orken finns!
Har dock tabbat mig när jag skulle 'snygga till' bakaxeln.
Kapade bort dom gamla fästena och skulle även ta bort alla andra fästen som inte kommer användas så det ser lite mer ändamålsenligt ut och mindre återbruk.
Naivt nog trodde jag godset skulle vara tjockt runt dom gamla momenstagsfästena. Det var det inte.
Ska se om jag kan gänga dit en plåtbit samt täta ytterligare med JB weld, självklart efter nogrann rengöring från båda sidor. I övrigt har jag preppat axeln för nya punktningar samt fräst om mina nedre länkfästen. Dom är nu ca 3.5cm kortare för ökad markfrigång och kommer sättas bredare än tidigare.
När jag ändå kortare ner dom passade jag på att mäta in och fräsa allt i samma uppsättning så nu bör dom vara nästan perfekt symmetriska vilket dom inte var innan.
För en gångs skull nöjd med passformen i alla fall.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Skam den som ger sig
Försökte handborra men slutade med att jag stukade handleden, helt omöjligt att borra för hand när det tar ojämt.
Så upp i fräsen med skiten, säkert en timmes laborerande för att kunna komma åt, lite väl stort för min maskin. Gängade hålet och svarvade till en plugg.
Efter lite inspiration från ett annat forum så kommer jag sätta en magnet i pluggen och se om det räcker med en planpackning för att hålla tätt.
Inte helt slöseri då eftersom den skulle både fånga upp skit och funka som dräneringsplugg.
Gängan är inte 100% så finns inte en chans att den håller tätt oavsett mängd gängtätning men den är tillräckligt stark för att hålla pluggen.
Hålet är då i botten av axeln, den är upp och ner på bilden.
Är det någon som vet vad det är för givare på bakaxelkåpan förresten? Och vad den skickar för signal så att säga. '
Flera kvällars arbete nu för att vara tillbaka på ruta 1.
Hjulen är nog lite längre ner än vad jag vill ha some 'ride height', men funkar för måttning.
Dom nedre länkfästena har jag kortat ner en hel del så markfrigången är betydligt bättre.
Försökte handborra men slutade med att jag stukade handleden, helt omöjligt att borra för hand när det tar ojämt.
Så upp i fräsen med skiten, säkert en timmes laborerande för att kunna komma åt, lite väl stort för min maskin. Gängade hålet och svarvade till en plugg.
Efter lite inspiration från ett annat forum så kommer jag sätta en magnet i pluggen och se om det räcker med en planpackning för att hålla tätt.
Inte helt slöseri då eftersom den skulle både fånga upp skit och funka som dräneringsplugg.
Gängan är inte 100% så finns inte en chans att den håller tätt oavsett mängd gängtätning men den är tillräckligt stark för att hålla pluggen.
Hålet är då i botten av axeln, den är upp och ner på bilden.
Är det någon som vet vad det är för givare på bakaxelkåpan förresten? Och vad den skickar för signal så att säga. '
Flera kvällars arbete nu för att vara tillbaka på ruta 1.
Hjulen är nog lite längre ner än vad jag vill ha some 'ride height', men funkar för måttning.
Dom nedre länkfästena har jag kortat ner en hel del så markfrigången är betydligt bättre.
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Det är hastighetsmätaren/ABS givare om bilen har det.
mvh! Jonathan Hall
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Gött, det blir perfekt att koppla in instrumentbrädan på sen!
Känner mig relativt nöjd med ramen nu så passade på att helsvetsa allt som jag någorlunda bekvämt kunde komma åt, kommer förstärka ytterligare med plåtar vid senare tillfälle för att fördela krafterna mellan ram och kaross(inklusive den gröna balken som är rätt tunn).
Sen var det dags att ge sig på det där med nedre länkarmarna, dom sitter just nu i översta hålet på axeln för "värsta tänkbara scenario" när jag måttar in allt.
För att få länkarna på plats fick jag kapa ur rätt så rejält i gröna balken och kommer behöva kapa upp ännu mer, den nya biten framför länkhuvudet tar en del av kraften från detta men kommer förstärka allt sen när jag "plåtar" igen allt.
Notera rostfläcken vid hjulhuset som jag gjort rent runt, denna och likadant på andra sidan har jag varit medveten om länge och har blivit dags att ta tag i.
Fick skala rätt långt bak som vanligt. Det har antagligen kommit in fukt via två genomgående muttrar vilket ätit upp yttredelen av balken.
Fick lite bråttom att runda av för dagen här men ska göra rent så mycket som möjligt och se vilka delar av balken jag behöver byta så jag kan plåta igen det sen.
Känner mig relativt nöjd med ramen nu så passade på att helsvetsa allt som jag någorlunda bekvämt kunde komma åt, kommer förstärka ytterligare med plåtar vid senare tillfälle för att fördela krafterna mellan ram och kaross(inklusive den gröna balken som är rätt tunn).
Sen var det dags att ge sig på det där med nedre länkarmarna, dom sitter just nu i översta hålet på axeln för "värsta tänkbara scenario" när jag måttar in allt.
För att få länkarna på plats fick jag kapa ur rätt så rejält i gröna balken och kommer behöva kapa upp ännu mer, den nya biten framför länkhuvudet tar en del av kraften från detta men kommer förstärka allt sen när jag "plåtar" igen allt.
Notera rostfläcken vid hjulhuset som jag gjort rent runt, denna och likadant på andra sidan har jag varit medveten om länge och har blivit dags att ta tag i.
Fick skala rätt långt bak som vanligt. Det har antagligen kommit in fukt via två genomgående muttrar vilket ätit upp yttredelen av balken.
Fick lite bråttom att runda av för dagen här men ska göra rent så mycket som möjligt och se vilka delar av balken jag behöver byta så jag kan plåta igen det sen.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
När jag ändå låg under bilen och skulle köra vinkelharry en stund tog jag denna fina bild.
Ser ut som någon varit på och "lagat" gamla fästet genom att nysa dit lite svetsar..
Den värsta rosten är bakom bulthålen så antagligen har väl fukten krypit in där.
Kört stålborste precis överallt där jag behöver svetsa, rätt knöligt att komma åt i ramen men gick till slut.
Ny bit är bockad i 2mm plåt, mätte ramen till 1.5-1.7 beroende på vart.
Skalade även av golvet lite mer runt balken så jag kan se till att balken blir ordentligt svetsad och inte blir "kantad" i golvet.
Förhoppningsvis orkar jag fortsätta imorgon och passa in nya biten. så jag fort kan rulla vidare och lösa golvsituationen.
Ser ut som någon varit på och "lagat" gamla fästet genom att nysa dit lite svetsar..
Den värsta rosten är bakom bulthålen så antagligen har väl fukten krypit in där.
Kört stålborste precis överallt där jag behöver svetsa, rätt knöligt att komma åt i ramen men gick till slut.
Ny bit är bockad i 2mm plåt, mätte ramen till 1.5-1.7 beroende på vart.
Skalade även av golvet lite mer runt balken så jag kan se till att balken blir ordentligt svetsad och inte blir "kantad" i golvet.
Förhoppningsvis orkar jag fortsätta imorgon och passa in nya biten. så jag fort kan rulla vidare och lösa golvsituationen.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Nya rambiten insvetsad med en liten intern stötta för att hålla formen, kommer förstärka den utvändigt i efterhand.
Tog äntligen beslutet att kapa gröna balken helt så jag kan arbeta vidare på en ny bit där.
Rätt så utmanande att försöka tänka fram en form som täcker igen "hålet" på ett snyggt sätt men även anpassar sig efter nya upphängningen, hade såklart varit lättare att bara ersätta plåten som jag tog bort men då hade länken definitivt slagit i vid full infjädring. Så det här är nuvarande prototypen.
Försökte göra mjuka böjar ovantill för att matcha övrig form bland all plåt, skar sig mindre än vassa knäck tyckte jag.
Fortfarande mycket jobb kvar på denna bit innan jag kan svetsa in den men känns väldigt lovande.
Är riktigt frestad att pressa in något veck/form i ovansidan men vettefan om jag vill riskera att deformera biten.
Tog äntligen beslutet att kapa gröna balken helt så jag kan arbeta vidare på en ny bit där.
Rätt så utmanande att försöka tänka fram en form som täcker igen "hålet" på ett snyggt sätt men även anpassar sig efter nya upphängningen, hade såklart varit lättare att bara ersätta plåten som jag tog bort men då hade länken definitivt slagit i vid full infjädring. Så det här är nuvarande prototypen.
Försökte göra mjuka böjar ovantill för att matcha övrig form bland all plåt, skar sig mindre än vassa knäck tyckte jag.
Fortfarande mycket jobb kvar på denna bit innan jag kan svetsa in den men känns väldigt lovande.
Är riktigt frestad att pressa in något veck/form i ovansidan men vettefan om jag vill riskera att deformera biten.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Jädrar vad du kämpar på, bra blir det oxå.
ALLA vet ju hur tråkigt det är att laga rost, men du gör det riktigt bra.
ALLA vet ju hur tråkigt det är att laga rost, men du gör det riktigt bra.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Tack! Självkritisk som man är så blir jag aldrig nöjd så det är kul att få positiv feedback!
Himla mycket arbete bakom den här biten nu .. Tog dock lite extra tid eftersom jag kapat den för liten och fick skarva och hålla på. Bilden luras lite så det ser snett ut, har mätt noggrant så det faktiskt är rakt i verkligheten. Så bara göra om allt igen på andra sidan.
Hade inte behövt kapa lite mycket av ramen här egentligen men lika bra att göra det symmetriskt när jag ändå håller på.
Himla mycket arbete bakom den här biten nu .. Tog dock lite extra tid eftersom jag kapat den för liten och fick skarva och hålla på. Bilden luras lite så det ser snett ut, har mätt noggrant så det faktiskt är rakt i verkligheten. Så bara göra om allt igen på andra sidan.
Hade inte behövt kapa lite mycket av ramen här egentligen men lika bra att göra det symmetriskt när jag ändå håller på.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
När man påminner sig själv om att man bara är en glad amatör.
Fick dit nya rambiten någorlunda OK, ena sidan ska inte ha "vinge" för punktsvets men hade tänkt att ha på den andra sidan.
Råkade tyvärr kapa den lite kort när jag tänkte fel men det är inte hela världen eftersom jag ändå MIG-svetsar underifrån.
Det som gjorde mig redigt frustrerad är detta..
Efter vad som kändes som en evighet hade jag äntligen bockat alla små vinklar på golvplåten, passade rätt okej och svetsade in den rejält.
Inte förrän jag svetsat klart inser jag att den är 2cm högre i framkant än andra sidan.
Får se hur jag ska åtgärda detta, kapa ur känns inte som ett alternativ.. Men kan kanske kapa längs sidorna och böja ner tunneln så att säga.
Fortsättning följer..
Fick dit nya rambiten någorlunda OK, ena sidan ska inte ha "vinge" för punktsvets men hade tänkt att ha på den andra sidan.
Råkade tyvärr kapa den lite kort när jag tänkte fel men det är inte hela världen eftersom jag ändå MIG-svetsar underifrån.
Det som gjorde mig redigt frustrerad är detta..
Efter vad som kändes som en evighet hade jag äntligen bockat alla små vinklar på golvplåten, passade rätt okej och svetsade in den rejält.
Inte förrän jag svetsat klart inser jag att den är 2cm högre i framkant än andra sidan.
Får se hur jag ska åtgärda detta, kapa ur känns inte som ett alternativ.. Men kan kanske kapa längs sidorna och böja ner tunneln så att säga.
Fortsättning följer..
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Lyckades tvinga mig ut i garaget för att rätta till mitt misstag. Ingen idé att grubbla på det.
Kapade av hela toppen och började slipa ner och passa in den igen.
Nu är det nära nog för min del!
Äntligen klar med dessa tråkiga bitar och kan hoppa tillbaka till att passa in bakaxeln ordentligt.
Första steget blir att göra klart dom främre nedre fästena.
Kapade av hela toppen och började slipa ner och passa in den igen.
Nu är det nära nog för min del!
Äntligen klar med dessa tråkiga bitar och kan hoppa tillbaka till att passa in bakaxeln ordentligt.
Första steget blir att göra klart dom främre nedre fästena.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
ibland blir det fel, skit i det o gå vidare
det blir ju bra till slut
det blir ju bra till slut
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Tack!
Behövde borra lite större hål genom ramen, fick bli en specialförlängare till stegborren.
Betydligt roligare att leka med svarven än att laga rost.
Första versionen/testet med 25mm hylsa(14mm invändigt).
Klarar säkert skjuvkrafterna men tycker inte det ser snyggt ut.
Oproportionellt mot det biffiga länkhuvudet.
Så gör om gör rätt, borra upp till 30mm och svarva till en ny hylsa.
Nu är den 39mm till höger mot länkhuvudet och sedan 30mm genom ramen.
Tyckte detta såg mycket bättre ut, och ja, det kommer enbart ses underifrån men detaljer är viktiga.
Vinkeljärnet till höger är lite work-in-progress, kommer snyggas till en hel del innan jag svetsar den på plats.
Behövde borra lite större hål genom ramen, fick bli en specialförlängare till stegborren.
Betydligt roligare att leka med svarven än att laga rost.
Första versionen/testet med 25mm hylsa(14mm invändigt).
Klarar säkert skjuvkrafterna men tycker inte det ser snyggt ut.
Oproportionellt mot det biffiga länkhuvudet.
Så gör om gör rätt, borra upp till 30mm och svarva till en ny hylsa.
Nu är den 39mm till höger mot länkhuvudet och sedan 30mm genom ramen.
Tyckte detta såg mycket bättre ut, och ja, det kommer enbart ses underifrån men detaljer är viktiga.
Vinkeljärnet till höger är lite work-in-progress, kommer snyggas till en hel del innan jag svetsar den på plats.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Tyvärr helt överkörd av saker som ska göras hemma, på dagsjobbet och min egen lilla "business" så det var några veckor sen jag ens hann titta på Volvon.
Känns för jäkla trist men så är det i bland.
Har istället försökt använda raster och dötid här och där till att rita upp el-schema istället eftersom bilen är helt rensad och inte hade någon härva att spara till att börja med.
Tanken är att ha ett rejält relä som drar när jag slår på tändningen.
Detta ger sen ström till säkringsboxen som matar ECU, bränslepump, ventfläkt, styrservo, tryckluftstyrning/kompressor, alla möjligt färdljus, vinderutetorkare och instrumentpanelen.
En separat säkringsbox är direkt kopplad till batteriet och är alltid på så att säga.
Denna box matar tuta, kylfläkt, stereo, strömbrytare till div. kupéljus samt relä R6
Relä R6 går aktivt vid olåst bil, detta ger ström till några brytare så att det tänds upp under den dörren som öppnas, under huv/i baklucka samt kupén ifall någon av dörrarna öppnats.
Jag tänker att denna härva kommer vara helt separat från ECU härvan(MaxxECU Sport troligtvis då den tillåter e-throttle)
Ej inritat i schemat är kablar till alla färdljus(blinkers, broms, hel/halvljus osv) men dom är relativt enkla att dra ut tillsammans med detta.
Något annat jag börjat fundera på i samband med detta är att rita upp hur jag tänkt dra bromsgrejjerna, men då behöver jag även sätta mig in i vad för bromsar jag ska använda.
Och såklart soppapumpar och så vidare som jag har noll koll på.
Kan man återanvända original tank utan att riskera soppabrist om man råkar köra lite väl aktivt och har lågt i tanken?
Känns för jäkla trist men så är det i bland.
Har istället försökt använda raster och dötid här och där till att rita upp el-schema istället eftersom bilen är helt rensad och inte hade någon härva att spara till att börja med.
Tanken är att ha ett rejält relä som drar när jag slår på tändningen.
Detta ger sen ström till säkringsboxen som matar ECU, bränslepump, ventfläkt, styrservo, tryckluftstyrning/kompressor, alla möjligt färdljus, vinderutetorkare och instrumentpanelen.
En separat säkringsbox är direkt kopplad till batteriet och är alltid på så att säga.
Denna box matar tuta, kylfläkt, stereo, strömbrytare till div. kupéljus samt relä R6
Relä R6 går aktivt vid olåst bil, detta ger ström till några brytare så att det tänds upp under den dörren som öppnas, under huv/i baklucka samt kupén ifall någon av dörrarna öppnats.
Jag tänker att denna härva kommer vara helt separat från ECU härvan(MaxxECU Sport troligtvis då den tillåter e-throttle)
Ej inritat i schemat är kablar till alla färdljus(blinkers, broms, hel/halvljus osv) men dom är relativt enkla att dra ut tillsammans med detta.
Något annat jag börjat fundera på i samband med detta är att rita upp hur jag tänkt dra bromsgrejjerna, men då behöver jag även sätta mig in i vad för bromsar jag ska använda.
Och såklart soppapumpar och så vidare som jag har noll koll på.
Kan man återanvända original tank utan att riskera soppabrist om man råkar köra lite väl aktivt och har lågt i tanken?
Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65
Nu vet ja inte riktigt hur tanken ser ut på en amazon men såhär gjorde ja på min PV, jag vet inte om de fungerar än men i teorin känns de bra i varje fall. Returen går ut mitt i spiralen och där sitter även pumpen.