Hjälp med att välja kamaxel till V6
Postat: tis jul 27, 2021 6:45 pm
Tänkte jag lägger ut liten fråga här och ser om jag (mot förmodan) får några svar. Har förstått att intresset för amerikanska V6or är otroligt svalt. Åtminstone jämfört med V8 och typ alla andra tänkbara motorer.
Blev ett långt inlägg, men försökte få med så mycket info som möjligt. Tacksam för alla svar
I vilket fall så har jag en -88 Fiero som kom med en 2.8 liter V6 på ca 140 Hk. Den motorn tänker jag byta mot en 3.4 V6 som jag har påbörjat bygget av.
Jag har i princip allt uträknat och inköpt utom kamaxeln.
Men lite mer info om motorn.
Motorn är en 60 deg V6 från en -95 Camaro.
Jag kommer borra ut den till 92,5mm vilket med 84mm slag ger 564,5 cc per cylinder och 3387 totalt (206.6 ci).
Jag tänker använda aluminiumtoppar och (modifierat)insug från en nyare 3400 motor från en Transporter.
Min vision för insuget är att göra plenumet större och dela av det så vardera bank har en egen kammare. Till detta använder jag sedan ett trottelhus från Opel med dubbla trottlar. Tänkte också använda resonansventilen från samma motor och försöka använda resonansavstämning på insugsröret.
Bilen har idag 3-växlad automatlåda TH125 och kommer antagligen förbli sådan med nya motorn.
Tänker porta topparna och använda en modernare insugsventil som är plattare (original är mer tulpanformad).
Aluminiumtopparna flödar ca 40-50% mer än järntopparna original och har en insugskanal som liknar vortec.
Ventilerna sitter i en vinkel och bör minska shrouding. Ventilerna är 1.718/1.425 (43,7/36,2mm) Ska försöka få till .450-.500 lyft.
Tänker även bygga ett "long tube" avgas med dubbla sekundärer ner till två eller en katalysator.
Eftermarknads motorstyrning blir förmodligen maxxecu.
Jag vill ha en "street" bil med bra bottenvrid och är nöjd med ca 5-6000 maxvarv.
Har läst Graham Bell och David Vizard och försökt komma fram till vad som kan vara lämplig kamaxel.
Utifrån dessa två har jag kommit fram till 50 grader överlapp med ca 110-112 LSA. Dvs 270 grader. Båda herrarna är för samma duration på båda ventiler eller något lägre på avgas.
De alternativ jag kommit fram till är:
214/212 , 275/265, 111
216/214, 275/265, 111
218/216, 275/265, 111
Räknar jag "baklänges" från en 305 V8 (dvs ca 6 deg per 30 ci) så verkar en 222 också vara inom vad som kan räknas som en "gatkam". (förhållandet cylinderdiameter/ventildiameter är ungefär lika på en 305)
Ett exempel på kamaxelval för 2.8 motorn kan ses i bilden. De använde portade original grenrör med vad jag tror var ett dubbelavgas("IMSA open exhaust"). 216/226 @.50 (troligtvis 272/280 med 112 LSA).
Som synes gav det en ganska stor skillnad. Jag tänker att 3.4an borde se liknande relativa resultat med lite mer fokus på lägre varv?
Blev ett långt inlägg, men försökte få med så mycket info som möjligt. Tacksam för alla svar
I vilket fall så har jag en -88 Fiero som kom med en 2.8 liter V6 på ca 140 Hk. Den motorn tänker jag byta mot en 3.4 V6 som jag har påbörjat bygget av.
Jag har i princip allt uträknat och inköpt utom kamaxeln.
Men lite mer info om motorn.
Motorn är en 60 deg V6 från en -95 Camaro.
Jag kommer borra ut den till 92,5mm vilket med 84mm slag ger 564,5 cc per cylinder och 3387 totalt (206.6 ci).
Jag tänker använda aluminiumtoppar och (modifierat)insug från en nyare 3400 motor från en Transporter.
Min vision för insuget är att göra plenumet större och dela av det så vardera bank har en egen kammare. Till detta använder jag sedan ett trottelhus från Opel med dubbla trottlar. Tänkte också använda resonansventilen från samma motor och försöka använda resonansavstämning på insugsröret.
Bilen har idag 3-växlad automatlåda TH125 och kommer antagligen förbli sådan med nya motorn.
Tänker porta topparna och använda en modernare insugsventil som är plattare (original är mer tulpanformad).
Aluminiumtopparna flödar ca 40-50% mer än järntopparna original och har en insugskanal som liknar vortec.
Ventilerna sitter i en vinkel och bör minska shrouding. Ventilerna är 1.718/1.425 (43,7/36,2mm) Ska försöka få till .450-.500 lyft.
Tänker även bygga ett "long tube" avgas med dubbla sekundärer ner till två eller en katalysator.
Eftermarknads motorstyrning blir förmodligen maxxecu.
Jag vill ha en "street" bil med bra bottenvrid och är nöjd med ca 5-6000 maxvarv.
Har läst Graham Bell och David Vizard och försökt komma fram till vad som kan vara lämplig kamaxel.
Utifrån dessa två har jag kommit fram till 50 grader överlapp med ca 110-112 LSA. Dvs 270 grader. Båda herrarna är för samma duration på båda ventiler eller något lägre på avgas.
De alternativ jag kommit fram till är:
214/212 , 275/265, 111
216/214, 275/265, 111
218/216, 275/265, 111
Räknar jag "baklänges" från en 305 V8 (dvs ca 6 deg per 30 ci) så verkar en 222 också vara inom vad som kan räknas som en "gatkam". (förhållandet cylinderdiameter/ventildiameter är ungefär lika på en 305)
Ett exempel på kamaxelval för 2.8 motorn kan ses i bilden. De använde portade original grenrör med vad jag tror var ett dubbelavgas("IMSA open exhaust"). 216/226 @.50 (troligtvis 272/280 med 112 LSA).
Som synes gav det en ganska stor skillnad. Jag tänker att 3.4an borde se liknande relativa resultat med lite mer fokus på lägre varv?