Modellbåt med utombordare K&B 3.5cc
Postat: mån jan 08, 2024 8:55 pm
Det har gått ett tag sen jag var här på forumet (flera år verkar det som) och tänkte mjukstarta lite med ett vinterprojekt nu när temperaturen sjunkit under -30 ute och -1 inne i garaget.
Orsakerna är flera, dels nostalgiska skäl när jag inser att åldern tar ut sin rätt och livsandarna är på väg att sippra ur kroppen genom alla små hål som jag fått i livet.
Den andra orsaken är mer akut och det är att flera gånger under jul och nyårshelg har herr?? långfinger varit och hälsat på i förrådet och stulit saker och i samband med polisanmälan (som blev nerlagd direkt!!!) var jag tvungen att städa upp allt som tjuven rivit fram.
Tyvärr försvann den äldsta båten, men som tur är finns en kopia kvar.
Minnet är tyvärr väldigt skumt, men båten är en Ving20 som kan vara från sent 1970-tal köpt i Ludvika på en hobbybutik och den båten är starten på tråden och det är med lite vemod jag 45 år senare håller i båten.
Har tyvärr inget minne alls av båten, men när jag tittar på trimplanen känner jag igen stilen från annat jag verkar har gjort i min ungdom.
En annan grej är dekalerna på båten.
Har aldrig någonsin varit intresserad av motorcyklar, speciellt inte landsvägshojar utan redan i min ungdom var det främst båtar som gällde.
Intressant är designen av båten som påminner om Ocke Mannerfelt, men hans alster typ B-24 "batboat" är kanske mer än 20 år senare.
Vem som var först, det får någon annan fundera på
Motorerna, två K&B är nästan köpta samtidigt vilket framgår från serienumren K20285 och K20290 direkt från Usa och jag har tyvärr inget minne av vilket pris det var på dessa runt 1980.
Lite kul är att motorerna fortfarande går att köpa även om det har gått lite inflation i priserna.
http://www.mecoa.com/kb/marine/marine_outboard.htm
Tyvärr låg dokumentationen till motorerna i förrådet och jag har inte haft ork att leta efter allt så just nu hämtas det mesta från gamla dagböcker.
Här syns manifolden (finns det någon Svenskt namn?) som jag gjorde för pipan och mig veterligen fanns det bara en ganska ful i mitt tycke burk som K&B själva sålde mellan drev och motor.
Snyggast pipa var "hett" på den tiden
Mer än 40 års skit och olja väntar bara på att tas bort, men jag får hela tiden fler och fler minnesbilder som bara hoppar upp.
Micke, jag undrar om vi hittade resten av ditt finger i garaget!!!??
Det tar en stund innan jag hittar ”reliken” och nostalgin över den militärfärgade radion gör mig förstummad och när jag vänder på den slår den kopparfärgade skruven mig rätt i ansiktet.
Sanwa Cox verkar fortfarande vara laglig att använda även om det inte är aktuellt.
Redan för 45 år sen funderade jag på varför den var just kopparfärgad.
Bara att se televerket ”loggan” på en av mottagarna ger lite små rysningar och att främst se och plötsligt komma ihåg när jag ristade in + - tecknen på mottagaren (tyvärr under kabeln) ger lite hopp om min stundande demens.
Två kanaler på den ena och tre på den andra.
Tror att jag kan gräva fram den trekanaliga sändaren i gömmorna, men den var ”modernt” svart.
Har plötsligt ett minne av att min bror hade en ganska dyr ”McGregor” radio, som han aldrig fick att fungera, tillverkad i blåeloxerad aluminumplåt.
Lärde mig att högt pris och status inte är en garanti för framgång...
Orsakerna är flera, dels nostalgiska skäl när jag inser att åldern tar ut sin rätt och livsandarna är på väg att sippra ur kroppen genom alla små hål som jag fått i livet.
Den andra orsaken är mer akut och det är att flera gånger under jul och nyårshelg har herr?? långfinger varit och hälsat på i förrådet och stulit saker och i samband med polisanmälan (som blev nerlagd direkt!!!) var jag tvungen att städa upp allt som tjuven rivit fram.
Tyvärr försvann den äldsta båten, men som tur är finns en kopia kvar.
Minnet är tyvärr väldigt skumt, men båten är en Ving20 som kan vara från sent 1970-tal köpt i Ludvika på en hobbybutik och den båten är starten på tråden och det är med lite vemod jag 45 år senare håller i båten.
Har tyvärr inget minne alls av båten, men när jag tittar på trimplanen känner jag igen stilen från annat jag verkar har gjort i min ungdom.
En annan grej är dekalerna på båten.
Har aldrig någonsin varit intresserad av motorcyklar, speciellt inte landsvägshojar utan redan i min ungdom var det främst båtar som gällde.
Intressant är designen av båten som påminner om Ocke Mannerfelt, men hans alster typ B-24 "batboat" är kanske mer än 20 år senare.
Vem som var först, det får någon annan fundera på
Motorerna, två K&B är nästan köpta samtidigt vilket framgår från serienumren K20285 och K20290 direkt från Usa och jag har tyvärr inget minne av vilket pris det var på dessa runt 1980.
Lite kul är att motorerna fortfarande går att köpa även om det har gått lite inflation i priserna.
http://www.mecoa.com/kb/marine/marine_outboard.htm
Tyvärr låg dokumentationen till motorerna i förrådet och jag har inte haft ork att leta efter allt så just nu hämtas det mesta från gamla dagböcker.
Här syns manifolden (finns det någon Svenskt namn?) som jag gjorde för pipan och mig veterligen fanns det bara en ganska ful i mitt tycke burk som K&B själva sålde mellan drev och motor.
Snyggast pipa var "hett" på den tiden
Mer än 40 års skit och olja väntar bara på att tas bort, men jag får hela tiden fler och fler minnesbilder som bara hoppar upp.
Micke, jag undrar om vi hittade resten av ditt finger i garaget!!!??
Det tar en stund innan jag hittar ”reliken” och nostalgin över den militärfärgade radion gör mig förstummad och när jag vänder på den slår den kopparfärgade skruven mig rätt i ansiktet.
Sanwa Cox verkar fortfarande vara laglig att använda även om det inte är aktuellt.
Redan för 45 år sen funderade jag på varför den var just kopparfärgad.
Bara att se televerket ”loggan” på en av mottagarna ger lite små rysningar och att främst se och plötsligt komma ihåg när jag ristade in + - tecknen på mottagaren (tyvärr under kabeln) ger lite hopp om min stundande demens.
Två kanaler på den ena och tre på den andra.
Tror att jag kan gräva fram den trekanaliga sändaren i gömmorna, men den var ”modernt” svart.
Har plötsligt ett minne av att min bror hade en ganska dyr ”McGregor” radio, som han aldrig fick att fungera, tillverkad i blåeloxerad aluminumplåt.
Lärde mig att högt pris och status inte är en garanti för framgång...