Volvo 240 - B6304S3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av MrCrankyface »

Hoppas det inte är OT men när ni diskuterar att rören är i fel ordning, är det då tändföljd ni pratar om för att få extraktorverkan på "nästa rör" så att säga? Försöker förstå och lära mig. :lol:
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Jag kommer byta bakaxel efter reggning då den som sitter där nu är väldigt bred, och planerar att köpa en diffad variant i samma veva. Ni som har koll på diffar, vad skulle ni rekommendera till en bil med sugmotor för vanligt korvkiosk-sladd. Eventuellt överladdning i framtiden.
Volvo 244 - B6304
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av whilliam »

MrCrankyface skrev: mån apr 12, 2021 1:29 pm Hoppas det inte är OT men när ni diskuterar att rören är i fel ordning, är det då tändföljd ni pratar om för att få extraktorverkan på "nästa rör" så att säga? Försöker förstå och lära mig. :lol:
Nej, i detta fallet är det att motorns "banker" är fel hopkopplade. Det som gäller för att en 4:a ska må bäst är 1+4 tillsammans och 2+3 tillsammans.
Turbon struntar ganska mycket i vilka som kopplas ihop så en viss förbättring blir det (jämfört med singel entry) men motorn, som sagt, mår inte speciellt bra av att koppla ihop som det gjorts här. Om motorn knappast används under 4-5000 rpm så har det heller inte så stor betydelse, detta betyder att på exempelvis motorcyklar så kan man koppla som det gjorts här.

Det du verkar vara inne på är att man försöker sätta "skruv" på gaserna och då gäller singel-entry samt om det ska ha nån större betydelse en sådan av "offset"-typ. Det gör isf. mer nytta att vinkla rören i kollektorn så att det skapar en moturs rotation (men visst hjälper det lite att ha en "cirkulär" ordning på pulserna också, precis som du verkar tänka) I denna tråden finns bild på "offset" hus och vinklade rör i kollektorn:
viewtopic.php?p=705178#p705178
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

whilliam skrev: tis apr 27, 2021 1:46 am
MrCrankyface skrev: mån apr 12, 2021 1:29 pm Hoppas det inte är OT men när ni diskuterar att rören är i fel ordning, är det då tändföljd ni pratar om för att få extraktorverkan på "nästa rör" så att säga? Försöker förstå och lära mig. :lol:
Nej, i detta fallet är det att motorns "banker" är fel hopkopplade. Det som gäller för att en 4:a ska må bäst är 1+4 tillsammans och 2+3 tillsammans.
Turbon struntar ganska mycket i vilka som kopplas ihop så en viss förbättring blir det (jämfört med singel entry) men motorn, som sagt, mår inte speciellt bra av att koppla ihop som det gjorts här. Om motorn knappast används under 4-5000 rpm så har det heller inte så stor betydelse, detta betyder att på exempelvis motorcyklar så kan man koppla som det gjorts här.


Tjena Whilliam, vad är det mer ingående som gör att motorn inte mår bra av en dragning på detta viset? Jag är inte kunnig i ämnet för fem öre, det erkänner jag direkt. Så jag ifrågasätter ingenting. Vill bara lära mig av er som kan.
I min hjärna så borde det inte ha någon betydelse hur det är draget om man säger att alla rör är lika långa, och kollektorn är utformad helt liksidig. På vilket sätt kan motorn känna av pulserna i ett sånt här grenrör när alla banker är "likadana"?

Mvh Nicke
Volvo 244 - B6304
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av whilliam »

Vi tar 2 cylindrar som ligger i "fel" fas, när den ena precis ska till att stänga avgasventilen, den har då "ansträngt" sig att tömma ut de sista avgaserna, då kommer det en puls från bredvidliggande cylinder (som precis öppnar sin avgas) och "tvingar tillbaka avgaser" in i den första.

När varvtalet blivit tillräckligt högt, säg ungefär 4500, så "hinner" inte dessa dumheter ske och då kan man lika gärna dra som du har gjort.

Man vill alltså separera avgaspulserna så mycket det bara går från att "krocka" vid fel tillfälle. På rakfyror så blir det rätt om man drar ihop de två mittre cylindrarna med varann (grenröret kan då vara, i princip, hur kort som helst) och de två yttersta med varandra också (här blir det dock svårt att göra grenrören korta, så man väljer här att ha dem längre)

Twin entry set-ups behöver alltså inte ha nån viss längd på grenrör, utan ju kortare desto bättre. En del har noterat att man får högre effekt när man har längre grenrör och detta stämmer om man INTE byter turbo sätter man dit en mer lämplig turbo så blir alltid resultatet bättre (vad gäller effekt, vägt emot körbarhet)

På raksexor stämmer det till 100%, där är det de tre bakre som ska gå tillsammans och de tre främre till andra inloppet i avgashus (eller till varsin singelentry turbo)

På 5-cylindriga bildar detta jättebekymmer för dem som vill göra det optimalt, hur man än försöker så blir det en stackars cylinder som "haltar" och kommer för nära nån av de andra i pulsavstånd, här måste man ha en kollektor som är 5-1, det funkar hjälpligt, så som det är på flera original-femma grenrör att dra ihop det med 2 (rätta) cylindrar i ett rör och 2 andra i nästa rör och sedan en ensam, det blir då en "kollektor" med tre kanaler vid turbon.

Principen man skall följa är att 2 hopkopplade rör aldrig får ha "tätare" än 240 vevaxelgrader mellan pulserna (eller, samma som tänd "event") och detta betyder i praktiken att maximalt antal cylindrar som kopplas ihop är 3 (exempelvis en trecylindrig eller en sexa som då blir 2 x 3) då blir det just 240 grader (på en 2 cylindrig eller 4 cylindrig med 2x2) så blir det 360 grader.
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av v8volvo »

Ha du lust att förklara hur du löste det med handbromsen då jag bygger liknande på min bil?

Mvh Mikael
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

v8volvo skrev: sön maj 23, 2021 11:39 pm Ha du lust att förklara hur du löste det med handbromsen då jag bygger liknande på min bil?

Mvh Mikael
Jag fick två ringar svarvade för att sedan värmas in i skivorna, nu passar vanliga 240 backar i skivorna. Skivorna kommer från s60r och oken från Audi q7.
Volvo 244 - B6304
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av v8volvo »

Jo men ha du byggt om till 240 handbroms backar och vajrar på 940 axeln? Såg någon lösning för vajer på en bild du la ut
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Behöver lite hjälp, känner att det är onödigt att göra en ny tråd då det handlar om min motor i den här bilen.

Jag har något knepigt ljud från cylinder ett, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
På tomgång för det mesta, så poffar det ur tratten, det låter nästan som att den nyser, fast inte riktigt så heller. "Plopp" och "poff" är väl mer vad jag skulle beskriva det som. Det hörs tydligt på tomgång, och blir sedan överröstat av varvtal, men lyssnar man noga så hör man att det är med hela tiden. Motorn går iaf på alla cylindrar.
Vill ju helst inte öppna motorn och börja kolla runt, så det som är gjort hittils är följande:

Bytt plats på spridare, bytt stift, justerat spjäll husen. Provat att köra bilen på olika varv för att se om det försvinner osv. Kollat komp, tror jag hade 12-13 kilo.
Ska byta spole i morgon för att se om det kan vara klen gnista. Har slut på idéer nu, funderade om det kan vara nå luftar/ventilstrul? Tänkte om man skulle prova att spilla i nån form av Omega och se om det kan hjälpa.

Jag är inte så duktig på motorer alls, och inte felsökning heller. Skriv gärna om ni har nån idé. Börjar närma sig mappning och jag vill försöka reda ut det här innan dess.

Värt att tillägga är att mappen är väldigt grov och dåligt justerad, så motorn går väldigt ryckigt på olika varv.
Volvo 244 - B6304
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Thunderbo1t »

När man åker med tex 2x45 DCOE och det nyser/ploppar i tratten går det för magert, kanske detta också är så?
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Thunderbo1t skrev: ons jul 14, 2021 10:48 pm När man åker med tex 2x45 DCOE och det nyser/ploppar i tratten går det för magert, kanske detta också är så?
Ja jag var lur på det, är därför jag har kollat spridare, luft, tändning osv. Har dock inte grävt speciellt jättemycket i mjukvaran än, ska kika på det ikväll.

Ljudet låter även lite mekaniskt, och det oroar mig lite. Det kommer och går också.

Igår surade jag ner bilen lite när jag stod och felsökte. När den tillslut startade så lät det ingenting först, men efter ca 15-20 sekunder så började den "ploppa" ur första tratten. Det hörs ganska tydligt. Ska se om jag kan få med det på film, så kan jag ladda upp det här så får ni också höra.
Volvo 244 - B6304
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Tog ur stiften idag, alla stift ser likadan ut, förutom på cylinder ett där det låter, det stiftet ser lite renare ut runt om, lägger upp en bild med ett av de andra stiften till höger, och stiftet från cylinder ett till vänster. Ni som vet, vad antyder det? :)
Bild


Fick två filmer också. Ni får gärna lyssna och ge tips och idéer. I den nedre länken hörs det tydligt att den inte låter direkt vid start, men sen vid lite mindre gas så kommer ljuder direkt. Den verkar bete sig så hela tiden, inget oljud vid kallstart. Men efter att man ger den lite gas så dyker det upp direkt.

https://www.youtube.com/watch?v=BFZ607BsQZE

https://www.youtube.com/watch?v=-QbSNanMC68
Volvo 244 - B6304
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Thunderbo1t »

Brukar bli rent av vatten, kan det vara något sånt problem?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Daniel-635 »

Det är inte så att du har ett spjäll synk problem, (1an mer öppet) vilket gör att den cylindern går magert ?
Det skulle eventuellt kunna förklara både färgen på stiftet, och att den vid kallstart går bättre, då motorn går fetare.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 240 - B6304S3

Inlägg av Nicke H »

Daniel-635 skrev: sön jul 18, 2021 9:17 am Det är inte så att du har ett spjäll synk problem, (1an mer öppet) vilket gör att den cylindern går magert ?
Det skulle eventuellt kunna förklara både färgen på stiftet, och att den vid kallstart går bättre, då motorn går fetare.
Jag kollade det igår, och det verkar inte som att spjällen står ojämt.

Startade bilen precis, den har stått över helgen med Omega krypolja i cylindern, ifall det skulle vara kolvringar som fastnat eller nått. Det blev skillnad på ljudet, det är tystare nu. Så nånting hände ju helt klart. Ska prova att åka ut en sväng i morgon och köra den lite.
Volvo 244 - B6304
Skriv svar