Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1194
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: sön mar 21, 2021 9:03 pm Jag tog en topp och testade modifiering för modifiering.
Runt avgas på 530 måste man ta även med 35 ventil.
Egentligen skulle man dynat alla förändringar men det är svårt.
Få saker fungerar bra utan andra ändringar.
man kan byta till en mycket bättre topp utan att det händer något med effekten.
Sen måste man jobba med kam, insug och avgas för att hitta den toppens potential.
När allt är dåligt är det lätt men över 225 hästar blir det svårare och svårare.

Erland
Någon kan väl göra som jag hört att Johannes gjorde o bygga en encylindrig motor för att testa enklare :hihi: Men skämt åsido kunde man testa olika portningsutföranden på alla 4 cylindrar och sedan sampla trycket för att se vad det gjorde för skillnad.
Varför frågar du hur man ser på lambdan med misständning, har du glömt att jag har koll på mappning?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6496
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

Eftersom jag inte har skrivit ut det än så vet du inte svaret.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6496
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Erland Cox »

En trimmad motor går bättre än en standard överallt.
Ska man köra med bilen så är det ju kul med låg bränsleförbrukning.
En annan fördel med moderna styrsystem och syntetoljor är att motorerna håller mycket längre.
jag rev en Chevrolet 350 TP! 90:a i helgen som gått 20000 mil.
Inte en avlagring i motorn, ramlagren kommer jag att använda igen, vevlagren hade gått.
Jag tror blocket blir rent med 180 sten så att jag kan köra standardkolvarna igen.
Inte en avlagring i motorn.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1194
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: mån mar 22, 2021 5:47 pm Eftersom jag inte har skrivit ut det än så vet du inte svaret.

Erland
Är du kvar på bredbandslambdan? Vilket år började du mäta med dem? Kanske jag rentav har hållit på längre?
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av OttoB »

Erland Cox skrev: mån mar 22, 2021 5:51 pm En trimmad motor går bättre än en standard överallt.
Ska man köra med bilen så är det ju kul med låg bränsleförbrukning.
En annan fördel med moderna styrsystem och syntetoljor är att motorerna håller mycket längre.
jag rev en Chevrolet 350 TP! 90:a i helgen som gått 20000 mil.
Inte en avlagring i motorn, ramlagren kommer jag att använda igen, vevlagren hade gått.
Jag tror blocket blir rent med 180 sten så att jag kan köra standardkolvarna igen.
Inte en avlagring i motorn.

Erland
Vi öppnade B230F för några år sen. På kåpan var kamremdekal kvar, 470 000 km. Allt var inom toleransen, men skitig som fan.
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av magnaten »

OttoB skrev:
Erland Cox skrev: mån mar 22, 2021 5:51 pm En trimmad motor går bättre än en standard överallt.
Ska man köra med bilen så är det ju kul med låg bränsleförbrukning.
En annan fördel med moderna styrsystem och syntetoljor är att motorerna håller mycket längre.
jag rev en Chevrolet 350 TP! 90:a i helgen som gått 20000 mil.
Inte en avlagring i motorn, ramlagren kommer jag att använda igen, vevlagren hade gått.
Jag tror blocket blir rent med 180 sten så att jag kan köra standardkolvarna igen.
Inte en avlagring i motorn.

Erland
Vi öppnade B230F för några år sen. På kåpan var kamremdekal kvar, 470 000 km. Allt var inom toleransen, men skitig som fan.
Appropå miltal....Svärmors svarta 945 turbo har gått 78k mil,å mår hur bra som helst.
Utan att gräva i historiken skulle jag gissa på att de e en gammal taxi sthlm droska

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

kör 5-axligt
Skriv svar