Kalibrering av rullande landsväg

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av thomass »

Hej!

Imorgon är tanken att vi ska kalibrera den rullande landsvägen vi köpte i somras så exakt som möjligt. Blir inte mycket lekt då vi alla har småbarn och heltidsjobb som tar upp det mesta av tiden

Vi var till Sundsvall med kompisens bil förra veckan på en ren bänkning bara för att få en trovärdig effektsiffra att gå efter. Dock var detta i en Dynapack navdyno så någon hästkraft hit eller dit kommer det ju att skilja.

Min fundering är följande; Eftersom navdynon vi körde i förra veckan är bromsad, och vår bänk endast är en hederlig inertiadyno så kommer kurvorna inte att bli direkt lika. Min fråga är då, ska vi lägga kurvan så att toppeffekten stämmer och skita i att den kommer på ett helt annat ställe än i navdynon, eller ska vi justera så att effekten på stoppvarvtal (6300rpm) blir den samma på båda graferna?

Värt att tillägga att det inte är någon idé att räkna ut tröghetsmomentet den teoretiska vägen då det handlar om dubbla rullar som ej är solida med tillhörande utväxlat svänghjul osv osv. Då är detta sista utvägen.

Hoppas ni förstår min fundering och kan komma med bra svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1675
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skelleftehamn

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av Big Al »

Varför räkna ut tröghetsmomentet när man kan mäta det? ;)
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av thomass »

Big Al skrev:Varför räkna ut tröghetsmomentet när man kan mäta det? ;)
Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av Matti johansson »

Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av thomass »

Matti johansson skrev:Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tack för svar Matti!
Absolut har du rätt i det, men vi sitter helt fast och detta känns som den sista utvägen då vi inte kan räkna ut rätt tröghetsmoment.. Idag visar den liksom 301whp på en bil med 175 navhästar så det kan ju bara bli bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av thomass den sön nov 05, 2017 7:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Thomas Sörensen
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1675
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skelleftehamn

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av Big Al »

thomass skrev:
Big Al skrev:Varför räkna ut tröghetsmomentet när man kan mäta det? ;)
Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis min tanke.
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av thomass »

Big Al skrev:
thomass skrev: Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis min tanke.
Kan du snabbt förklara hur man går tillväga? Har försökt att läsa mig till det på engelska, men tycker både att principen känns osäker och krånglig..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av Matti johansson »

thomass skrev:
Matti johansson skrev:Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tack för svar Matti!
Absolut har du rätt i det, men vi sitter helt fast och detta känns som den sista utvägen då vi inte kan räkna ut rätt tröghetsmoment.. Idag visar den liksom 301whp på en bil med 175 navhästar så det kan ju bara bli bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9771
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av thomass »

="Kadett4wd"]http://dtec.net.au/Downloads/Inertia%20 ... 20Ver3.xls

Den här hjälper dig.
Tack! Skall provas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av DreRacing@ »

kör en bil i en dubbeltrulle bänk som är kalibrerad. justera sen efter det.
Men prova gärna räkna, men jag skulle gissa det blir lika "fel"
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av thomass »

DreRacing@ skrev:kör en bil i en dubbeltrulle bänk som är kalibrerad. justera sen efter det.
Men prova gärna räkna, men jag skulle gissa det blir lika "fel"
Det hade så klart varit det bästa, men vet inte om det ens finns någon sån bänk inom 20 mils avstånd tyvärr..

Ja nåt säger mig att viktmetoden blir lika osäker den också men det kanske är välbeprövat?

Någon som vet om det bara är att summera de olika tröghetsmomenten per rulle om man gör enligt viktmetoden?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 9771
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Inlägg av Kadett4wd »

Studera excelfilen jag länkade till så kommer du få många svar.
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar