Imorgon är tanken att vi ska kalibrera den rullande landsvägen vi köpte i somras så exakt som möjligt. Blir inte mycket lekt då vi alla har småbarn och heltidsjobb som tar upp det mesta av tiden

Vi var till Sundsvall med kompisens bil förra veckan på en ren bänkning bara för att få en trovärdig effektsiffra att gå efter. Dock var detta i en Dynapack navdyno så någon hästkraft hit eller dit kommer det ju att skilja.
Min fundering är följande; Eftersom navdynon vi körde i förra veckan är bromsad, och vår bänk endast är en hederlig inertiadyno så kommer kurvorna inte att bli direkt lika. Min fråga är då, ska vi lägga kurvan så att toppeffekten stämmer och skita i att den kommer på ett helt annat ställe än i navdynon, eller ska vi justera så att effekten på stoppvarvtal (6300rpm) blir den samma på båda graferna?
Värt att tillägga att det inte är någon idé att räkna ut tröghetsmomentet den teoretiska vägen då det handlar om dubbla rullar som ej är solida med tillhörande utväxlat svänghjul osv osv. Då är detta sista utvägen.
Hoppas ni förstår min fundering och kan komma med bra svar!

Skickat från min iPhone med Tapatalk