BMW 750 V12 Dubbelturbo
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Tänkte ju ladda ganska försiktigt, runt 0,5bar är planen. Tänker inte maxa ur turbosarna. Har inget direkt effekmål, det skall ju bara vara en brutal sleeper. Vridmomentsmonster lär det ju bli iaf.
Att modifiera lådan kan ju vara intressant, den är ju lite av en svag punkt verkar det som.
Att modifiera lådan kan ju vara intressant, den är ju lite av en svag punkt verkar det som.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
-
- För mycket laddtryck
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Har inget direkt effektmål, men räknar väl lite som du på att runt 500 borde det bli. Vridet kommer ju att vara dräparen för lådan här, små turbos och ett tidigt laddtryck på en redan vridstark motor kommer att bli spännandeBMW_pelaren^^ skrev:laddar man 0.5 så hamnar man en dån runt 500 hk minst
vet inte om dom lådorna är så svaga men de fins en manuell låda till dom sitter på 850csi å kostar lika mycke soim bilen

Manuella lådorna kostar ju lite grann minst sagt, en sån här bil är ju värd en påse pantburkar så det känns lite fel väg att gå. Plus att 750 fanns aldrig med manuell, kommer ju garanterat att bli tvärnit på bilbekämpningen med en sån. Två turbos däremot kommer nog att gå bra

Vart lite mekande idag trots stadigt öldrickande från min sida igår. Garagekumpanen tog det lugnare och sippade lite på ett glas vin så han var snabbare på position än mej, en ovanlig företelse i många bemärkelser

Bilderna är tagna med telefonen så de är lite så där....Intercoolrarna är nu slutgiltigt monterade iaf.

T-rör till bensinen för extraspridarna är fixade från huvudsponsorn, -Biltema, tryckluftsprylar, men de känns stabilare än T-rör i plast.

Tryckrör på ena sidan nästan klart, dump monterad, men en extraspridare ska in också.

Börjar se nästan klart ut nu

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
det är helt sjukt vad inte servicevänligt det där är. haha.
Man måste vara lite små störd som bygger turbo på en sådan
Keep up
Man måste vara lite små störd som bygger turbo på en sådan

Keep up

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
Hur gör du för att få likadant laddtryck i plenumena? Rör mellan dom?
De tar sej
De tar sej

Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
-
- Forumsberoende
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Tackar för alla komentarer! Det är faktiskt helt vansinnigt t. ex. att vi lyckades behålla orginal luftfilterboxara. Sinnessjukt trångt, fick gå på med varmluftspistol och hammare och smida till dom lite.
Såg absolut omöjligt ut i början! Är ju svårt att fota så det framgår, men jag lovar att det går inte dit några mera prylar nu...
Motorn funkar orginal som två separata motorer, två styrboxar med separata givare för allt vad som krävs. Två luftmängdsmätar också. Hela trycksidan är separat så på så vis gör det inget att det skiljer lite i laddtryck.
Skulle jag sätta rör mellan plenumen går det åt helvete om någon turbo laddar lite mindre. Alla cylindrar kommer ju få samma laddtryck, men en luftmängdsmätare kommer mäta ett mindre luftflöde än den andra. Det gör i sin tur att ena cylinderraden går för tunnt och den andra för fett.
T-rören till extraspridarna monterad.

Spridare monterad på ena sidan, syns knappt, men den sitter i tryckröret mellan intercoolern och spjällhuset. Lite småtrångt runt kylaren nu. Rör och slangar kommer att snyggas till förstås innan slutmontering.

Det har diskuterats till oändlighet på andra forum, men svaret är enkelt. Jag gör ingenting åt det! Jag har synkat turbosarna så gott det gick innan start för jag vill givetvis ha så jämnt laddtryck som möjligt.Killroy_swe skrev:Hur gör du för att få likadant laddtryck i plenumena? Rör mellan dom?
De tar sej
Motorn funkar orginal som två separata motorer, två styrboxar med separata givare för allt vad som krävs. Två luftmängdsmätar också. Hela trycksidan är separat så på så vis gör det inget att det skiljer lite i laddtryck.
Skulle jag sätta rör mellan plenumen går det åt helvete om någon turbo laddar lite mindre. Alla cylindrar kommer ju få samma laddtryck, men en luftmängdsmätare kommer mäta ett mindre luftflöde än den andra. Det gör i sin tur att ena cylinderraden går för tunnt och den andra för fett.
T-rören till extraspridarna monterad.

Spridare monterad på ena sidan, syns knappt, men den sitter i tryckröret mellan intercoolern och spjällhuset. Lite småtrångt runt kylaren nu. Rör och slangar kommer att snyggas till förstås innan slutmontering.

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Det går ju att låta höger turbo ladda luft till vänster plenum och tvärt om. Då blir det lite självreglering.Galant turbo skrev: Skulle jag sätta rör mellan plenumen går det åt helvete om någon turbo laddar lite mindre. Alla cylindrar kommer ju få samma laddtryck, men en luftmängdsmätare kommer mäta ett mindre luftflöde än den andra. Det gör i sin tur att ena cylinderraden går för tunnt och den andra för fett.
slangar kommer att snyggas till förstås innan slutmontering.
- Daniel-635
- Forumsberoende
Jag tycker det är trångt på min , men bilden på ert motor utrymme är ju helt sinnessjuk
Ser ut dom om någon bara tömt en container med prylar och bara slätat av det , i höjd med fram skärmarna
Mycket imponerande..... väntar alltid förväntansfullt på updates

Ser ut dom om någon bara tömt en container med prylar och bara slätat av det , i höjd med fram skärmarna

Mycket imponerande..... väntar alltid förväntansfullt på updates
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Ni skulle få till ett par mer orginallika tryckrör till gasspjällen så kan nog det där passera bilprovningen 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
Jag satt och granskade bilderna (igen
)
Är det utprovat att sätta extra spridaren före spjället ?
( kanske inte är något problem på en automat då man inte släpper vid varje växel )
Blir den styrd enbart av laddtryck ?
Man är ju lite nyfiken eftersom jag också ska köra med Motronic , iallafall till att börja med .... dock bara på en liten mesig 3,5a

Är det utprovat att sätta extra spridaren före spjället ?
( kanske inte är något problem på en automat då man inte släpper vid varje växel )
Man är ju lite nyfiken eftersom jag också ska köra med Motronic , iallafall till att börja med .... dock bara på en liten mesig 3,5a

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Hmm, du har intressanta synpunkter (som alltid) Joby. Men jag ser mest bara fördelar med att göra som jag gör! Förutsatt att jag får till laddtrycket hyffsat lika, ingen skada om de laddar lite olika iofs heller. Bilen går ju 200km/h utan turbo och ena halvan av motorn "död" heheJoBy skrev: Det går ju att låta höger turbo ladda luft till vänster plenum och tvärt om. Då blir det lite självreglering.
Men hallå, har du inte sett vad snyggt allt blir till slut när det är klart.j björk skrev:Ni skulle få till ett par mer orginallika tryckrör till gasspjällen så kan nog det där passera bilprovningen

Det här är ju bara grovsmidet, det blir självklart inga synliga svetsskarvar eller spår av att det är avgasrörsdelar. Tryckrör kommer att krymplackas i svart, kommer att se mycket orginal och bra ut!
Kommer givetvis inte sitta någon blå silikonslang heller, sånt skit vill man inte se i den här pråmen

Det är mycket utprovat, japp. Jag gjorde för över 10 år sen för första gången. Många gjorde det nog långt innan mej. Spridarna rakt in i tryckröret utan vinkling, fastsatt med slangklammer, funkade lysande! Körde bara med laddtrycks-tillslag då, det var väl lite yxigt, på av bara. Automat eller inte kvittar, när du släpper gasen har du inget laddtryck och spridaren öppnar inte.Daniel-635 skrev:Är det utprovat att sätta extra spridaren före spjället ?
Nu blir det programmerbart SMT6 med mappning över laddtryck/RPM. Stenålders och inte optimalt, men billigt...
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)