BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Tänkte ju ladda ganska försiktigt, runt 0,5bar är planen. Tänker inte maxa ur turbosarna. Har inget direkt effekmål, det skall ju bara vara en brutal sleeper. Vridmomentsmonster lär det ju bli iaf.

Att modifiera lådan kan ju vara intressant, den är ju lite av en svag punkt verkar det som.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

laddar man 0.5 så hamnar man en dån runt 500 hk minst

vet inte om dom lådorna är så svaga men de fins en manuell låda till dom sitter på 850csi å kostar lika mycke soim bilen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

BMW_pelaren^^ skrev:laddar man 0.5 så hamnar man en dån runt 500 hk minst

vet inte om dom lådorna är så svaga men de fins en manuell låda till dom sitter på 850csi å kostar lika mycke soim bilen
Har inget direkt effektmål, men räknar väl lite som du på att runt 500 borde det bli. Vridet kommer ju att vara dräparen för lådan här, små turbos och ett tidigt laddtryck på en redan vridstark motor kommer att bli spännande :shock:

Manuella lådorna kostar ju lite grann minst sagt, en sån här bil är ju värd en påse pantburkar så det känns lite fel väg att gå. Plus att 750 fanns aldrig med manuell, kommer ju garanterat att bli tvärnit på bilbekämpningen med en sån. Två turbos däremot kommer nog att gå bra :lol:

Vart lite mekande idag trots stadigt öldrickande från min sida igår. Garagekumpanen tog det lugnare och sippade lite på ett glas vin så han var snabbare på position än mej, en ovanlig företelse i många bemärkelser :)

Bilderna är tagna med telefonen så de är lite så där....Intercoolrarna är nu slutgiltigt monterade iaf.
Bild

T-rör till bensinen för extraspridarna är fixade från huvudsponsorn, -Biltema, tryckluftsprylar, men de känns stabilare än T-rör i plast.
Bild

Tryckrör på ena sidan nästan klart, dump monterad, men en extraspridare ska in också.
Bild

Börjar se nästan klart ut nu :D
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Klart imponerande att ni lyckats klämma in två turboaggregat med intercoolers och allt i det motorutrymmet. :shock:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är helt sjukt vad inte servicevänligt det där är. haha.

Man måste vara lite små störd som bygger turbo på en sådan :wink:
:thumbright:


Keep up :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Hur gör du för att få likadant laddtryck i plenumena? Rör mellan dom?

De tar sej :wink:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

jävligt impad av er grabbar!! keep up the good work!! :thumbright: :D
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Tackar för alla komentarer! Det är faktiskt helt vansinnigt t. ex. att vi lyckades behålla orginal luftfilterboxara. Sinnessjukt trångt, fick gå på med varmluftspistol och hammare och smida till dom lite. :-) Såg absolut omöjligt ut i början! Är ju svårt att fota så det framgår, men jag lovar att det går inte dit några mera prylar nu...
Killroy_swe skrev:Hur gör du för att få likadant laddtryck i plenumena? Rör mellan dom?

De tar sej :wink:
Det har diskuterats till oändlighet på andra forum, men svaret är enkelt. Jag gör ingenting åt det! Jag har synkat turbosarna så gott det gick innan start för jag vill givetvis ha så jämnt laddtryck som möjligt.

Motorn funkar orginal som två separata motorer, två styrboxar med separata givare för allt vad som krävs. Två luftmängdsmätar också. Hela trycksidan är separat så på så vis gör det inget att det skiljer lite i laddtryck.

Skulle jag sätta rör mellan plenumen går det åt helvete om någon turbo laddar lite mindre. Alla cylindrar kommer ju få samma laddtryck, men en luftmängdsmätare kommer mäta ett mindre luftflöde än den andra. Det gör i sin tur att ena cylinderraden går för tunnt och den andra för fett.


T-rören till extraspridarna monterad.
Bild

Spridare monterad på ena sidan, syns knappt, men den sitter i tryckröret mellan intercoolern och spjällhuset. Lite småtrångt runt kylaren nu. Rör och slangar kommer att snyggas till förstås innan slutmontering.
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Galant turbo skrev: Skulle jag sätta rör mellan plenumen går det åt helvete om någon turbo laddar lite mindre. Alla cylindrar kommer ju få samma laddtryck, men en luftmängdsmätare kommer mäta ett mindre luftflöde än den andra. Det gör i sin tur att ena cylinderraden går för tunnt och den andra för fett.
slangar kommer att snyggas till förstås innan slutmontering.
Det går ju att låta höger turbo ladda luft till vänster plenum och tvärt om. Då blir det lite självreglering.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jag tycker det är trångt på min , men bilden på ert motor utrymme är ju helt sinnessjuk :shock:

Ser ut dom om någon bara tömt en container med prylar och bara slätat av det , i höjd med fram skärmarna :doh:

Mycket imponerande..... väntar alltid förväntansfullt på updates
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ni skulle få till ett par mer orginallika tryckrör till gasspjällen så kan nog det där passera bilprovningen :thumbright:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

lite färg på de där och de kanske går ändå, ser "orginal" ut :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jag satt och granskade bilderna (igen :hihi: )

Är det utprovat att sätta extra spridaren före spjället ?
( kanske inte är något problem på en automat då man inte släpper vid varje växel )
Blir den styrd enbart av laddtryck ?

Man är ju lite nyfiken eftersom jag också ska köra med Motronic , iallafall till att börja med .... dock bara på en liten mesig 3,5a :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

JoBy skrev: Det går ju att låta höger turbo ladda luft till vänster plenum och tvärt om. Då blir det lite självreglering.
Hmm, du har intressanta synpunkter (som alltid) Joby. Men jag ser mest bara fördelar med att göra som jag gör! Förutsatt att jag får till laddtrycket hyffsat lika, ingen skada om de laddar lite olika iofs heller. Bilen går ju 200km/h utan turbo och ena halvan av motorn "död" hehe

j björk skrev:Ni skulle få till ett par mer orginallika tryckrör till gasspjällen så kan nog det där passera bilprovningen
Men hallå, har du inte sett vad snyggt allt blir till slut när det är klart. :D :wink:

Det här är ju bara grovsmidet, det blir självklart inga synliga svetsskarvar eller spår av att det är avgasrörsdelar. Tryckrör kommer att krymplackas i svart, kommer att se mycket orginal och bra ut!

Kommer givetvis inte sitta någon blå silikonslang heller, sånt skit vill man inte se i den här pråmen :)

Daniel-635 skrev:Är det utprovat att sätta extra spridaren före spjället ?
( kanske inte är något problem på en automat då man inte släpper vid varje växel )
Blir den styrd enbart av laddtryck ?
Det är mycket utprovat, japp. Jag gjorde för över 10 år sen för första gången. Många gjorde det nog långt innan mej. Spridarna rakt in i tryckröret utan vinkling, fastsatt med slangklammer, funkade lysande! Körde bara med laddtrycks-tillslag då, det var väl lite yxigt, på av bara. Automat eller inte kvittar, när du släpper gasen har du inget laddtryck och spridaren öppnar inte.

Nu blir det programmerbart SMT6 med mappning över laddtryck/RPM. Stenålders och inte optimalt, men billigt...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

hehe ja trångt ser det ut som sagt...ser fram emot en film vid uppstart! keep it up :thumbright:
Skriv svar