BMW 750 V12 Dubbelturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Att ni är bra sköna grabbar med skumpa o allt
På min 635a slutade jag räkna slangklammer vid 64st undrar hur många ni har ?
Klart det läcker någonting någonstans , men ni verkar ha fått er del och lite till
Hoppas att det är något lätt åtkomligt , dessvärre antar jag att man behöver kapa bort hela hjulhusen bara för att se varifrån det kommer.......
Kämpa på grabbar , det är en mycket underhållande tråd

På min 635a slutade jag räkna slangklammer vid 64st undrar hur många ni har ?
Klart det läcker någonting någonstans , men ni verkar ha fått er del och lite till

Hoppas att det är något lätt åtkomligt , dessvärre antar jag att man behöver kapa bort hela hjulhusen bara för att se varifrån det kommer.......
Kämpa på grabbar , det är en mycket underhållande tråd

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Tanken var vita skjortor och handskar, men i all iver och hets så glömdes det bort, jag fick på mej en bayersk hatt iaf....Tommy Luhr skrev:haha, skön musik ni fått på filmen i början..
Ni skulle haft bruna kostymer på er med vattenkammat hår och pratat tyska filmat i svartvitt![]()
Manligt att dra fram pavan
Men det är väl ändå rostfritt innuti spridaren!? Hur som helst så var det ju att dom låg torra så länge som dödade dom, borde ha lagt dom i bensin eller diesel efter tvätten. Men är man en pajas så är man...Ecke skrev:Tror inte man ska tvätta små komponenter som innehåller aluminium i en sådan tvätt, vi har en ultrasonic tvätt på jobbet modell stooor, man testar då den genom att köra den sen stoppa ner en bit aluminiumfolie när man gjort det så blir det som små hål i folien:)
Ja vi kan nog räkna med 64x2 plus några tillDaniel-635 skrev:Att ni är bra sköna grabbar med skumpa o allt![]()
På min 635a slutade jag räkna slangklammer vid 64st undrar hur många ni har ?
Klart det läcker någonting någonstans , men ni verkar ha fått er del och lite till![]()
Hoppas att det är något lätt åtkomligt , dessvärre antar jag att man behöver kapa bort hela hjulhusen bara för att se varifrån det kommer.......
Kämpa på grabbar , det är en mycket underhållande tråd

Var ju ännu en gång en liten tabbe som orsakade läckaget, en av slangarna mellan oljefilter och motorblock var inte åtdragen alls


Ingen allvarlig skada alltså, men man har ju rutin i att vara oduglig därav billig olja vid provstarten, rann säkert ut fyra liter! Har sanerat nu, men den där slangen måste man nog lyfta motorn för att komma åt....
The show must go on!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Bajs att allt ska vara så trångt att komma åt!
Tänkte mest på den lösa slangen..
Väldigt lätt att glömma något av allt man provar fram och tillbaka..
Tänkte mest på den lösa slangen..
Väldigt lätt att glömma något av allt man provar fram och tillbaka..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Det är extra lätt när det är några månader mellan gångerna man skruvar iblandj björk skrev:Bajs att allt ska vara så trångt att komma åt!
Tänkte mest på den lösa slangen..
Väldigt lätt att glömma något av allt man provar fram och tillbaka..

Har inte orkat ta tag i det där med slangen som lossnade än, det löser sej nog. Tog däremot och sanerade garaget en smula och lossade tråget till tomatlådan. Mystiska prylar dom där:

Bytte filtret i lådan och passade på att dra dit en nippel för en tempsensor:

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Har skruvat som en besatt denna vecka, denna lilla tid jag har haft över, dvs mellan 20.00-22.00, blir ju inte mycket gjort då. Har lyckats fixa slangen som inte var dragen utan att lyfta motorn iaf, och det får väl ses som positivt trots allt. Fick bara plocka ur tryck, och insugsrör på motorns vänstersida samt servopumpen med alla dess anslutningar samt lite andra rör och slangar.
Såg samtidigt att ett av de rör som går ut från blocket till oljefiltret som den ödesdigra slangen sitter i var lite kort. Som det såg ut så hamnade slangklämman (om den varit åtdragen) precis på rillorna som jag valsat in i röret, det duger ju inte. Så jag kapade ner röret vid fästet mot blocket och gjorde en längre variant med rillor som hamnade innanför den nu åtdragna slangklämman. De andra anslutningarna var okej och åtdragna.
Det har för övrigt gått åt en halv rulle av biltemas största pappersrulle samt en flaska avfettningsmedel för att få bort oljan som sprayade ut. Det är ju tacksamt med en viskosfläkt som snor fast motorn är kall, den såg ju till att oljan som rann ut finfördelades i motorutrymmet....
Blir ingen del2 i helgen vad det gäller film, kumpanen är på semester och bromsarna är ju fortfarande rätt kul att ha om man ska gasa lite...
Såg samtidigt att ett av de rör som går ut från blocket till oljefiltret som den ödesdigra slangen sitter i var lite kort. Som det såg ut så hamnade slangklämman (om den varit åtdragen) precis på rillorna som jag valsat in i röret, det duger ju inte. Så jag kapade ner röret vid fästet mot blocket och gjorde en längre variant med rillor som hamnade innanför den nu åtdragna slangklämman. De andra anslutningarna var okej och åtdragna.
Det har för övrigt gått åt en halv rulle av biltemas största pappersrulle samt en flaska avfettningsmedel för att få bort oljan som sprayade ut. Det är ju tacksamt med en viskosfläkt som snor fast motorn är kall, den såg ju till att oljan som rann ut finfördelades i motorutrymmet....
Blir ingen del2 i helgen vad det gäller film, kumpanen är på semester och bromsarna är ju fortfarande rätt kul att ha om man ska gasa lite...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Intresset verkade ha tvärdött iom den långtråkiga film som lades ut
Men i morgon (lördag) blir det troligen bära eller brista för dubbelturbon. Planen är att öppna luckan och kliva ut, dvs öppna garageporten och backa ut. Jag blir mäkta förvånad och lycklig om framhjulen hinner passera tröskeln innan explosionen äger rum.
Wastegateklockorna är urkopplade och wastegateportarna står öppna. Tilläggssprutet som skall styra bränsle vid laddtryck är inte inkopplat eller mappat än tyvärr så det känns säkrast så, är ju jobbigt att smälta 12 kolvar på en gång.
Men en spännande sak är att grenrörstrycket kommer att bli sjukt högt med den här setupen (delvis planerat och delvis för att det vart enklast att bygga så). Det kommer tillsammans med det dåliga flödet i wastegateportarna i Mitsubishi-aggregaten göra att den kommer att kunna bygga laddtryck ändå. Spridarna är ju på icke respektingivande 149cc styck, räcker gott för den bränsleblandning som originalets 300hk utan överladdning vill ha.
Men vid överladdning så vill man ju gärna köra lite fetare blandning. Kan ju glädja alla Mitsubishi-fans att extraspridarna jag kommer att använda kommer från en centralinsprutning på en Galant turbo från -85. Dom har redan orsakat smärta och tillfällig blindhet då dom valt att spraya rikligt med bensin spontant rakt in i gluggarna...
Så skulle den börja bygga laddtryck så går det mao åt helvete om man inte är vaken, och där är ju ett problem, för vaken är man inte
Kodak moments lär det bli i vilket fall

Men i morgon (lördag) blir det troligen bära eller brista för dubbelturbon. Planen är att öppna luckan och kliva ut, dvs öppna garageporten och backa ut. Jag blir mäkta förvånad och lycklig om framhjulen hinner passera tröskeln innan explosionen äger rum.
Wastegateklockorna är urkopplade och wastegateportarna står öppna. Tilläggssprutet som skall styra bränsle vid laddtryck är inte inkopplat eller mappat än tyvärr så det känns säkrast så, är ju jobbigt att smälta 12 kolvar på en gång.
Men en spännande sak är att grenrörstrycket kommer att bli sjukt högt med den här setupen (delvis planerat och delvis för att det vart enklast att bygga så). Det kommer tillsammans med det dåliga flödet i wastegateportarna i Mitsubishi-aggregaten göra att den kommer att kunna bygga laddtryck ändå. Spridarna är ju på icke respektingivande 149cc styck, räcker gott för den bränsleblandning som originalets 300hk utan överladdning vill ha.
Men vid överladdning så vill man ju gärna köra lite fetare blandning. Kan ju glädja alla Mitsubishi-fans att extraspridarna jag kommer att använda kommer från en centralinsprutning på en Galant turbo från -85. Dom har redan orsakat smärta och tillfällig blindhet då dom valt att spraya rikligt med bensin spontant rakt in i gluggarna...
Så skulle den börja bygga laddtryck så går det mao åt helvete om man inte är vaken, och där är ju ett problem, för vaken är man inte

Kodak moments lär det bli i vilket fall

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Ska bli kul att se hur det går 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Alla kanske hade väntat sig en Oscars-vinnande snytfilm men det blev mer en drama-dokumentär..
Väntar med spänning.

Väntar med spänning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.