BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Kaos skrev:När du räknar på Turbo agreagat så använder du "Pr" 14.7 är det Bensin eller det värde som man ska använda ? behöver räkna på min turbo då den surgar lite vid mellan varv på bilen.
klas
14,7 är atmosfärtrycket i PSI på den höjd över havet man skall köra på, dvs runt ett bar vid kusten. Bor man på en fjälltopp blir det ett lägre värde.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Skulle flytta på bilen lite inne i garaget då den tar en jäkla plats, gick ju inte så bra. Som straff för den långsamma Stig Helmer-kopia man är så har ju bromsbeläggen fram valt att förena sej med skivorna i en mindre trevlig oxidförening. Fick bryta sönder beläggen för att få rull på hjulen :mad:

Bild

Blästrade av den lösa rosten och lackerade med högtemperatursfärg. Satte sen skivorna i svarven och tog av lite material, var ganska kraftigt rostigt faktiskt, skeva var dom också.
Bild

Resultatet:
Bild

Tack Peppe för att du lånade ut bromsskivehållaren till svarven!

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Svängde ihop WG-fästet på höger sida till slut, var ju tänkt att WG-stången skulle gå igenom ett hål i motorfästet först, men så vart det inte. Hålet han man ju givetvis borra innan man såg ljustet (genom hålet) :o Man kan ju givetvis förflytta klockan parallellt och göra en Z-formad stång! Blev enkelt, tyvärr syns inte den fina zickzack-stången här, men hålet i motorfästet syns:
Bild

Hålet i WG-stången var för grovt, så det fick fyllas igen:
Bild

Bild

Sen var detju bara att borra ett nytt i lämpligare storlek. Som alla hårda grabbar vet så är det ju bara "brats" som har råd med skruvstycken. Då nöden är uppfinningsrikedomens moder så tog jag 15-kronorstvingen från Biltema och satte fast stången i köksbordet, träflisorna tyder på att det vart hål rakt igenom :D
Bild

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Vid provmontering så har vi noterat att det omöjligt går att få dit en mutter vid ett av hålen för pinnskruvarna. Att dra en insexskruv eller liknande är inget alternativ ej heller en skruv "underifrån.

Kruxet, här får det inte plats någon mutter:
Bild

Gick på lite med våld och vilja och plötsligt så gick det dit en fin låskopparmutter:
Bild

Men godstjockleken då?
Bäst att kolla:

Det var okej överallt utom på ett ställe där jag slipat lite väl mycket.
Bild

Kapade ur material och gjorde en ny bit, svårt att se på bilderna hur det ser ut. Det ser faktiskt alltid styggare ut på bilderna än vad det gör i verkligheten. Ser ju ut som det är en stor svets hela skiten.... Nu är det färdigt med grenrören iaf!
Bild

Bild

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Haha Jens du är inte klok. Snart dags att bli klara, jag har ju blivit klar med nästan 2 bilar innan ni blir klara med denna, dock har ni ju lite tuffare uppgift än mig, men iaf, tanken som räknas. Gogogo och lycka till!
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

phonic skrev:Haha Jens du är inte klok. Snart dags att bli klara, jag har ju blivit klar med nästan 2 bilar innan ni blir klara med denna, dock har ni ju lite tuffare uppgift än mig, men iaf, tanken som räknas. Gogogo och lycka till!
Det hinner passera många bilar för mej också innan denna är klar :) Tackar för lyckönskningarna! -Snart så....

Intresset för detta projekt är ju tydligen väl utspritt och vida känt i diverse kretsar. Kul, men även mindre kul ibland.... Garaget där denna långsamma burleska garagefars utspelar sej är väldigt osynligt och få tror att det är ett garage över huvudtaget. Flertalet av mina nära vänner vet inte vart detta garage finns. Ingen bil har passerat ut ur porten och det syns på hur gräset växer där det borde vara Nankang-lakrits....

Likförbannat så finns det personer som vet lite för väl vad som pågår :mad: Vi har haft "besök" tidigare i garaget där ngn har rotat igenom precis allting i garaget, tömt verktygslådor, plastbackar, lastpallar, säckar, byrålådor med kläder osv (stort garage). Dom hade kommit in genom en uppbruten plåtdörr via ett trapphus.

Det som varit skumt är att vad vi sett så är inget borta :confused: Hade det varit pundare borde dom tagit de färdigpackade aluminiumverktygslådorna, eller svetsen, eller vinkelslipen eller ngt annat som gått att byta mot pulver. Hade det varit småungar på bus, varför gå igenom gammalt rat som uppenbart inte har ngt "blocketvärde"? Verktygslådor med fina dyra verktyg uttömda, men lämnade? Detta var några månader sen, men...-

-Nyligen kom jag ner i garaget och såg att en gipsvägg som är en igensatt dörr var insparkad och gips och reglar låg bl annat över BMWn. Blir så förbannad att jag får hjärtflimmer. Denna gången var det inte riktigt lika rörigt men ändå uppenbart att ngn rotat i våra grejer. Inte ngn simpel låsdyrkning denna gång heller utan en regelrätt väggrivning för att komma in. Vad saknas? -Vad jag och garagepolaren kan se, -inget....

När vi står och svär och spottar sticker en ung tjej med några kamrater in skallen i hålet och undrar vad som händer, tydligen har de blivit av med ett stort och tungt diesel elverk samma natt. Surt och bittert för dom givetvis men det intressanta är att en av ynglingarna, ca 18år kanske. Säger att -fan det har man ju hört att här inne står ju värsta BMWn med grymmaste motorn....

Jag försökte då förklara att det är föga ballt med en nästan 20 år gammal bil ståendes på pallbockar i 2 år. Men tydligen så hade "ryktet gått" om detta monster. Tror den här killen vart övertygad om att ryktet var patetiskt då han fick köra in skallen och kolla på dammet.

Hur som helst, vad vill dessa människor som tar sej in här? Tydligen inte stjäla, vill dom åt ngn av oss personligen? Har dom stoppat in grus i motorn? Jävligt kusligt och obehagligt är det iaf och nu är det larmat med två separata larm i garaget.

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
bozze86
Forumsberoende

Inlägg av bozze86 »

sånt är för jävligt... jag har ett 50mm lås på min port i garaget. undra hur fort dom kutar när dom märker att det tjuter som bara den nästa gång. verkar ju nästan som att det e nån som bara kollar in hur det e byggt och att dom ska försöka sno ideer och sen stökar dom bara till lite

låter som ungdomar.
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Ecke »

skulle gjort ngn form av flinta larm, en slägga(som är lindad med ett varv sittunderlagså dom inte dör på fläcken bara :idea: )
upphängt med ett snöre som är ytterst hållbart sen går det till dörrhantaget ja skulle inte vilja öppna den dörren antar att den som öppnar bli liggande där tills man kommer tillbaka..:P
Användarvisningsbild
Worre
För mycket laddtryck

Inlägg av Worre »

det är för jävla tråkigt det där.
själv bor man i garaget så kommer någon in här blir det livat :hihi:
naaeee vill it
Worrsjö Plåt
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Ecke skrev:skulle gjort ngn form av flinta larm, en slägga(som är lindad med ett varv sittunderlagså dom inte dör på fläcken bara :idea: )
upphängt med ett snöre som är ytterst hållbart sen går det till dörrhantaget ja skulle inte vilja öppna den dörren antar att den som öppnar bli liggande där tills man kommer tillbaka..:P
Ja man vet ju vem som skulle trigga det larmet iaf. Även där så skulle uttrycket "själv är bäste dräng" stämma in. Inte en chans att jag, eller kumpanen skulle komma ihåg detta vilket skulle sluta med grin och lilleskutt-tårar eller i sämsta fall en sista dödssuck :)

Tackar för medlidandet iaf. Men man kan inte fundera för mycket på det här, löser larmet ut nu så vore det väl f-n om inte halva grannskapet vaknar. Det är inte så långt från polisstationen så om dom släpper munkarna fort så kan dom kanske knipa slynglarna!

Motorn är i igen iaf och det är ju lite kul med bilder så det blir väl en bild på Biltemalyften i sitt esse. Hur många här har lyft en V12a i yttersta hålet på en Biltemalyft? :-) Observera det snygga hoplappade hålet i väggen bakom...
Bild

Här har vi ett mycket stort problem som faktiskt är löst nu, i teorin iaf. Mer om det senare.
Bild

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Lite off topic nu då :-)

Den nya bruksbil jag köpt är alltså det närmaste en Nissan Micra man kan komma egentligen. Vettig ekonomi och driftkostnad, den skall jag åka till och från jobbet i, 4 mil om dan!
V12 326Hk 490Nm. Den här motorn är ljusår bättre i driftsäkerhet och ekonomi än den vi gör turbokonverteringen på. Den varvar 1100 när jag ligger i 70 km/h :headbang:
Fruktansvärt fräsch och en respons som är sinnessjuk! Har varit nära att krocka med framförvarande bilar ett antal gånger :D
Bild
Bild
Bild

När det ändå är totalt off topic så kan jag ju avslöja vad garagekumpanen och jag sysslade med ikväll. Han har köpt sej en 525 Touring med riktigt sunkig framvagn, vi bytte lite stag och bussningar och då måste man ju göra en framvagnsinställning! Inga problem egentligen, om inte klockan är 23 och man skall åka till Göteborg med bilen morgonen efter. Vad gör man då? Dom som följt tråden vet ju mottot. "själv är bäste dräng" Vi har ingen aning om vad Toe in skall vara på den här modellen, vi siktade på ca någon procent med en mättolerans i klass med Hasselblads kameror, bilden talar för sej själv:
Bild

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ha ha, tja varför inte?
Blir nog bättre än att mäta direkt på däcken..
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Den sista bilden i förra projektinlägget visar vart generatorn satt en gång i tiden, den orsakar lite problem om den sitter där så att vi beslöt att sätta generatorn på motorns andra sida i de fästpunkter som AC-kompressorn en gång satt i.

Vi tar det sofistikerade aluminiumfästet och använder det som hålmall för ett hederligt järnfäste.
Bild

Passar perfekt.
Bild

Punktar ihop skiten.
Bild

Tuban borrar fyrkantiga hål i fel storlek på fel ställe.
Bild

Sen fick vi en idé, snubblade över dessa, vore det inte lite fränt med en turbo per cylinder, minst? :D
Bild

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Det här är förmodligen det mest dokumenterade bygget av ett generatorfäste någonsin! Trots det så ger det troligen inte ett skit för den som orkar läsa och titta på bilderna :)

Gjorde en mycktet utförlig FEM-analys av fästet och kom fram till att det behövdes stagas lite och alla tre öronen i generatorn borde användas. Skar ut de matematiskt optimerade bitarna med laser och svetsade ihop:
Bild
Bild

Värsta pulverlacken:
Bild

Generatorn såg lite sunkig ut, så den fick sej en silvereloxering av höljet, (före):Bild

Monterat, lackat, eloxerat och utomordentligt prydligt:
Bild

Goda marginaler i spel mellan kaross och motor som vanligt!
Bild

Vad det gäller konstruktions- och produktionsmetoder i detta inlägg så kan ju sanningshalten kanske betvivlas, men bra vart det...

:)

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

angående toe instälningsmedoden har jag gjprt precis likadant på en bil som jag hade nyköpt. jag tyckte att den kastade lite då kan körde på vinterväglag där det hade kommit fram asfaltfläckar. visade sig att det skiljde 5cm på en meter. :lol:
hoires
Skriv svar