okej fränt jag ska kolla in din sida mer ingående
de var tyvär lite små bilder i denna tråd för att se riktigt bra
jag håller själv på ska bygga turbo och v8 i en rod men de blir nog dubbelturbo och hyfsad orginal 4bultad 350 motor och då är de ju extra intressant ätt läsa om andras byggen och ditt var ju klart fränt
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Först ska nya motorn köras in och bilen besiktas.
Därefter blir det i princip samma turboinstallation igen men det är några förbättringar jag vill göra.
Jag har en ny Griffin-kylare och den ska jag försöka montera så att luftfiltret kan sitta framför kylaren.
Även avgassystremet efter downpipen ska förbättras.
Jodå, det funkar men jag har en dialog med MaxxECU om några förbättringar.
Lockup slår i hårdare än med gamla TCI-boxen där lockupen aktiverades mjukt med PWM-styrd signal. Jag har turbin med ca 3000 stall och om motorn ligger på 2500 och ingående på lådan på 1500, då går lockupen i onödigt hårt. En simpel lösning är att ha en parameter med max varvtalsskillnad för att aktiva lockup så att den väntar med att gå i tills man har lättat lite på gasen.
Vanlig 'automat'-funktion fungerar bra. Det är en tabell med km/h mot TPS och en kurva per uppväxling och en per nedväxling. För t.ex. växling 1 till 2 sätter man den kurvans punkter så att den växlar vid högre hastighet om man har mer gas enligt vad man tycker känns rätt.
Via tre ingångar från lådan vet MaxxECU läget på växelspaken. Enligt exempel från MaxxECU har jag konfigurerat så att 1, 2 och 3 är manuella lägen och 4 är automatläge och det fungerar bra. Det går även att ha en ingång för att välja 'manuell' och växla upp/ner med separata ingångar, men det har jag inte testat.
Efter mitt förslag har dom även infört ett 'fullgasläge' där man växlar upp på motorvarv och det fungerar också bra. Då flyttas inte växlingspunkterna om man kör med olika laddtryck.
Loggfunktioner för att mäta slir i turbin och slir i lamellpaket jobbas det fortfarande på. (4L80E har hastihetsgivare på både ingående och utvående axeln).