Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Tack för siffrorna Martin!

Arthursson: Hur ser kurvan ut jämfört med din?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Här är den med PT91 turbon. Stegrar upp laddtrycket för att inte få så mycket vrid.

Bild

Ska leta på papperet med BW80mm också.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Den korven e riktit fin, hade varit kul med den på BW turbon.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Klabbe Persson skrev:Den korven e riktit fin, hade varit kul med den på BW turbon.
Ha ha, jag fattar inget, måste vara skånska eller något :hihi:
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Fan, i med motorn i bilen nu å ut på en testrepa! :D Det blir väl inte vinter på flera månader där nere ännu :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Hej klabbe.
Tänkte på en sak.
De 2 vevhus slangar du har från ventilkåporna, är det den enda vevhusventilation du har??

Är lite orolig för att mina 2 är för små :?
dom är 19mm invändigt.

Var har du för inner diameter på slangarna?? AN12??


MVH// Blom
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Blom142 skrev:Hej klabbe.
Tänkte på en sak.
De 2 vevhus slangar du har från ventilkåporna, är det den enda vevhusventilation du har??

Är lite orolig för att mina 2 är för små :?
dom är 19mm invändigt.

Var har du för inner diameter på slangarna?? AN12??


MVH// Blom
Tjena!

Japp de är 2st an12 och de är de ända jag använde, de funkade kanon, ingen olja alls i burken var endast lite e85. Så är allt i sin ordning borde det inte vara några problem.

Mvh
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Har mest varit lugnt ett tag nu, men jag har iaf kollat lagerna och lite annan allmän koll.
Allting såg kanon ut så motorn är ihop igen och redo för bilen. :thumbright:

Är lite fix kvar med bilen innan motorn åker i igen, jag ska täta torpeden bla.

Bild

Bild
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Skönt att allt e ok , bara å rappa i den å ut gasa i snön :hihi:
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Hur går de här då?? :thumbright:
Magnus Helin 0707816992
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

mh skrev:Hur går de här då?? :thumbright:
Är ett husköp som har satt lite käppar i hjulen för tillfället :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Hur är det här?
Har du varit ute och smyggasat något än med rådande väder? :)

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Provkörd!! :)

Inlägg av Klabbe Persson »

Jaha efter ett litet uppehåll i våras och i början på sommaren, så vart målet att prova bilen en runda i malmö i slutet på sässongen, tyvärr han jag inte med de. Som vanligt tror man att de bara är de o de kvar, men de blir ju alla dom sakerna gånger pi eller nått. :) + Allt man glömt bort att göra.

Som sagt så köpte jag mig ett hus i början på året, och de har ju tagit sin lilla tid, men lite renovering och ombyggnad av garaget, men blev bra till slut.

Bild
En bild på när båda garagen blivigt 1

Bild
Gipsat o en vägg uppsatt, kommer bli en svets o slip hörna i lilla delen.

Bild
Målat o klart, för inflyttning.

Åter till bilen, jag började med att beställa alla prylar som behövdes, kardan, converter, kläder, Front runners osv.

Bild
Conertern blev en coan converter med billet stator o så. Var först inne på att köpa mig en delbar men stålarna räckte inte till där.

Bild
Blev ett par fräna Hoosier.

Bild
Blev ett helt kit från DJ Saftey

Bild

Bild

Bild
Sen svarvade jag till ett par remskivor till generatorn, och smidde ett fäste till den.

Brossan har varit snäll o bänt till dom sista plåtarna inne i men har ingen bild på de, får fixa de, bra blev de iaf. :)

När allt de va klart började de närma sig test, skulle "bara" fixa klart bromsarna. Provade pressa rören själv, gick inte att pressa stålrör i den konaren rören bara kasade. Jaha in till stan o lämna på lokala bromshuset, fixat :) Skulle "bara" lufta me, ett rör spruckit till stan igen, o en kväll borta, fick nytt rör dit me de, läcker igen, fel nippel till slangen, in till stan igen o få ny nippel en kväll till borta :(, Äntligen va de tätt men då kommer vi fram till att jag klöddat till de när jag byggde min bromspedal, helt fel rörelse, gör om gör rätt. Börjar få ut luften men oken bak sitter som berget = Skrot.
Åker till bästa garaget i stan där finns alltid grejjor eller så fixas de :) Thomas hade ett par fina Strange ok som kom väl till pass.

Bild
Gammalt peugot Skrot!!!

Bild
Bättre begagnade Strange ok :thumbright:

Bild
Nu va de iaf klart för lite test åkning :)

Åkte ut till jobbet för lite test då de inte va läge att prova här hemma.
Den rullade som de skulle o bromsarna verkar funka som de ska även lådan så långt.
Men hade problem med att den inte svarade på gas o dog när den varvats upp, jag hittade bara att tändningen fladdrade men inte varför. Så jag ringde Martin som var snäll o kunde hjälpa mig, vi började kolla o tänkte om generatorn störde vev givaren då den sitter ganska nära. Generatorn satt inte där när vi bromsade o då funkade allt klockrent. Plockade av remmen men de hjälpte inte. Började kolla var jag strippsat kablen till givaren jo precis bredvid tändspolarna på höger sida, flyttade den problemet borta :) Fick för mig att den va skärmad så de inte skulle bli några problem, men bara att göra om göra rätt igen.

Provade bara lite till inget direkt gasande men den känns ganska vansinnig redan utan laddtryck iaf för en som inte kört nått liknande innan :)

Här e en kort liten film inget märkvärdigt.
http://www.youtube.com/watch?v=xNYE-bed2ek

Och en bil på hur den ser ut nu iaf :)

Bild

Mycke text blev de.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Fy fan va jag gillar den här bilen. Helt klart en av favoriterna här på forumet. Grymt hantverk och så "sitter" den så snyggt. Tumme upp av mig.
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

Fan va hård den ser ut! :thumbright:
NBR
Skriv svar