Värmeutveckling Turbomotor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Värmeutveckling Turbomotor

Inlägg av Driddler »

Kan man generellt säja att en turbomotor skapar mer värme än en sugmotor ? Jag tänkte då på vad motorn producerar invändigt.Alltså vad kylaren ska klara att kyla.

Eller är det så att turbomotorer producerar mindre värme?

Min Teori är att en låkompad turbomotor ger mindre värme på låga varv än en sugmotor. Men att den ger mer vid belastning?

Hur är det?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

Om en ottomotor har en 30% verkningsgrad betyder det att 70% av bränslet är förluster. Oftast i värme.
En motor som lämnar 100kw effekt vs en på 300kw måste väl då producera mindre värme än en effektstarkare motor.
Pug T16 (original än så länge)
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

kretslopp skrev:Om en ottomotor har en 30% verkningsgrad betyder det att 70% av bränslet är förluster. Oftast i värme.
En motor som lämnar 100kw effekt vs en på 300kw måste väl då producera mindre värme än en effektstarkare motor.
Givetvis stämmer det att en 300kw motor producerar mer värme än en 100kw, men vid vilken sorts belastning? När vi börjar diskutera vilken som producerar mer värme vid låg belastning och inget laddtryck så är det förmodligen effekten på de specifika varvtalen som räknas då. Testar man två likvärdiga motorer, i låga varvtal, enda skillnaden att en har lägre kompression och turbo så är det ju en stor chans att den inte ger lika mycket effekt som den vanliga sugmotorn vid just de varven, då producerar den ju förmodligen mindre värme ochså.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Eller om man tänker så här ...

Två lika bilar kör 110 km/h på motorvägen. Samma luftmotstånd kräver samma drivhjulseffekt, säg 30 hk.

En lågkompad turbomotor har ju säkert lägre verkningsgrad vid denna effekt och behöver elda mer bränsle och därmed mer spillvärme för att producera 30 hk till drivhjulen.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

JoBy skrev:Eller om man tänker så här ...

Två lika bilar kör 110 km/h på motorvägen. Samma luftmotstånd kräver samma drivhjulseffekt, säg 30 hk.

En lågkompad turbomotor har ju säkert lägre verkningsgrad vid denna effekt och behöver elda mer bränsle och därmed mer spillvärme för att producera 30 hk till drivhjulen.
Det stämmer bättre, det jag sa lämpar sig egentligen bara vid tomgasning utan belastning.
Skriv svar