diesel mercan - Litet filmklipp

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

ah va fasn. Ja va ut en till sväng till garaget å kapa lite. Gjorde plats för inloppet till turbons luftfilter. 4" . Och joo, det kommer att måsta snickras ur lite ur huven. Lite odiskret, men det känns inte som att resten av bilen e diskret. Det blev som också bäst att ha luftfiltret där batteriet tidigare satt. Jag får ju också det lite avskärmat från motorrummets värme. Luften till filtret kommer jag att ta in från et typ av scoop på huven. Jag får se hur det blir utformat.

Imorgon ska jag smyga in på wiist här i lycksele å beställa lite mera rörgrejjer.

Bild





Jag tänker sätta dit kantlist på plåtkanten så det inte ser så skarpt ut.

Bild



Dags för kvällsfika!
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

Ser bra ut. Börjar ju ta sig. Jag kommer hem imorgon så ska du få lite mera teoretiska tips :) bra jobbat fortsätt så!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

gillar texten på ventilkåpan.. :P
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

Ah, de e inte en reservdels motor jag bygger på :lol: . Den där kåpan kommer från en annan motor jag har ståendes här runt knuten.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Hubbares
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån apr 16, 2007 11:04 pm
Ort: Luleå/Kriberg

Inlägg av Hubbares »

Ser ju kanoners ut de där! Man skulle ha vart ner till Lse nån helg då man är hemma så man fått se på vidundret :lol:. Kanske man får lämna in golfen hos dig så man får lite mer tryck i den? ;).
Om man springer fort och skrattar mycket så märks det inte att man är ful.
knasen44
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre aug 04, 2006 12:22 pm

Inlägg av knasen44 »

har läst igenom hela tråden och ser vilket jobb du har lagt ner på bilen, bra jobbat!
vad är gjort med ockelbon? (en orginalare går inte precis på rullen :wink: )
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

Tack så mycket! Alltid roligt me komments.

Hubbe: Jovisst det e bara att komma. Du skulle bara ha haft kvar muschen å skaffat dig en röd keps först. Vi får väl förena nytta me nöje å ta nån pils också då.Å golfen ska väl vi lätt kunna få lite mer tryck i!



Knasen: Ang ockelbon så är dem rent motormässigt orginal.Endast lite tillstökat i variatorerna e gjort. Mattan kommer från en rx1mountain. 388 lång 38 bred å 5,1 hög. Första gången jag var ute å provade ockeln i en backe så gick den tandade remmen av i drivlinan.Det blev helt enkelt för mycke bett i mattan kombination me motoreffekt, hehe. För ockelbo hade ett tag en bred tandrem istället för kedjehus. Så det har jag också byggt om till kedja.

Jag får se om det blir ett motorbyte i skotern till nästa år, eller om det rent utav blir skoterbyte. Men om det blir motorbyte så siktar jag helst på en vätskekyld 500. typ 494 rave skulle sitta fint....
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det går frammåt ser jag :D

Hur har du tänkt att göra med luftfördelningen kompressor/turbo?

Själv hade jag tänkt att man kunde ha som en backventil paralellt med kompressorn, så att är trycket högre efter kompressorn till motorn är ventilen stängd.
Då går all luft genom turbon, (som inte laddar något speciellt) vidare genom kompressorn.
När turbon börjar ladda mer än kompressorn öppnar ventilen och släpper luften förbi kompressorn fram till motorn.

Hade jag inte varit så kass på datorer kunde jag ha gjort en liten principskiss :?
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

j björk skrev:Det går frammåt ser jag :D

Hur har du tänkt att göra med luftfördelningen kompressor/turbo?

Själv hade jag tänkt att man kunde ha som en backventil paralellt med kompressorn, så att är trycket högre efter kompressorn till motorn är ventilen stängd.
Då går all luft genom turbon, (som inte laddar något speciellt) vidare genom kompressorn.
När turbon börjar ladda mer än kompressorn öppnar ventilen och släpper luften förbi kompressorn fram till motorn.

Hade jag inte varit så kass på datorer kunde jag ha gjort en liten principskiss :?
Jag svarar och hoppas det är Ok. Om jag förstår din beskrivning rätt så är det så Anton ska köra, typ Lancia S4
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

Om ni minns Ronnie Hilmerssons gamla manta, med turbo och kompressor, så var det så han körde också. finns lite fina bilder på hans hemsida om jag inte minns fel.

//Peder
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hade inte hilmersson spjäll och grejer överallt som släppte ut trycket från kompressor osv.?
Jag tror inte det behöver vara alls så avancerat.
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

peder skrev:Om ni minns Ronnie Hilmerssons gamla manta, med turbo och kompressor, så var det så han körde också. finns lite fina bilder på hans hemsida om jag inte minns fel.

//Peder


hilmersson körde med fler själl å grejjer. Ja kör inte som han gör ,utan jag kommer att köra med endast ett spjäll. Det blir mindre avancerat å lättare att tuna in samspelet mellan komp å turbo. Dvs så kommer jag att använda samma funktion som lancia körde med ett tag innan det blev förbjudet.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

Ok, har inget direkt minne av hur Lancia körde på sina bilar, finns det nåt funktionsschema?

//Peder
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

Erik.H.A:




Hmm, jag ha ju inte ens paint på datorn så jag hoppas att du skulle kunna rita upp en principskiss åt mig.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

Hoppas ni fårstår min snabbt ritade principskiss av turbo/kompressor systemet

Bild

där det står ev tomgångs evakuering är en grej som kanske behövs för att släppa ut luft på tomgång. Finns inget gasspjäll på antons diesel. Den evakueringen styrs troligen elektriskt på denna bil.

Backventilen för att inte kompressorn ska ladda till tillbaka till intercoolern när inte turbon arbetar.
Skriv svar