ah va fasn. Ja va ut en till sväng till garaget å kapa lite. Gjorde plats för inloppet till turbons luftfilter. 4" . Och joo, det kommer att måsta snickras ur lite ur huven. Lite odiskret, men det känns inte som att resten av bilen e diskret. Det blev som också bäst att ha luftfiltret där batteriet tidigare satt. Jag får ju också det lite avskärmat från motorrummets värme. Luften till filtret kommer jag att ta in från et typ av scoop på huven. Jag får se hur det blir utformat.
Imorgon ska jag smyga in på wiist här i lycksele å beställa lite mera rörgrejjer.
Jag tänker sätta dit kantlist på plåtkanten så det inte ser så skarpt ut.
Ser ju kanoners ut de där! Man skulle ha vart ner till Lse nån helg då man är hemma så man fått se på vidundret . Kanske man får lämna in golfen hos dig så man får lite mer tryck i den? .
Om man springer fort och skrattar mycket så märks det inte att man är ful.
har läst igenom hela tråden och ser vilket jobb du har lagt ner på bilen, bra jobbat!
vad är gjort med ockelbon? (en orginalare går inte precis på rullen )
Hubbe: Jovisst det e bara att komma. Du skulle bara ha haft kvar muschen å skaffat dig en röd keps först. Vi får väl förena nytta me nöje å ta nån pils också då.Å golfen ska väl vi lätt kunna få lite mer tryck i!
Knasen: Ang ockelbon så är dem rent motormässigt orginal.Endast lite tillstökat i variatorerna e gjort. Mattan kommer från en rx1mountain. 388 lång 38 bred å 5,1 hög. Första gången jag var ute å provade ockeln i en backe så gick den tandade remmen av i drivlinan.Det blev helt enkelt för mycke bett i mattan kombination me motoreffekt, hehe. För ockelbo hade ett tag en bred tandrem istället för kedjehus. Så det har jag också byggt om till kedja.
Jag får se om det blir ett motorbyte i skotern till nästa år, eller om det rent utav blir skoterbyte. Men om det blir motorbyte så siktar jag helst på en vätskekyld 500. typ 494 rave skulle sitta fint....
Hur har du tänkt att göra med luftfördelningen kompressor/turbo?
Själv hade jag tänkt att man kunde ha som en backventil paralellt med kompressorn, så att är trycket högre efter kompressorn till motorn är ventilen stängd.
Då går all luft genom turbon, (som inte laddar något speciellt) vidare genom kompressorn.
När turbon börjar ladda mer än kompressorn öppnar ventilen och släpper luften förbi kompressorn fram till motorn.
Hade jag inte varit så kass på datorer kunde jag ha gjort en liten principskiss
Hur har du tänkt att göra med luftfördelningen kompressor/turbo?
Själv hade jag tänkt att man kunde ha som en backventil paralellt med kompressorn, så att är trycket högre efter kompressorn till motorn är ventilen stängd.
Då går all luft genom turbon, (som inte laddar något speciellt) vidare genom kompressorn.
När turbon börjar ladda mer än kompressorn öppnar ventilen och släpper luften förbi kompressorn fram till motorn.
Hade jag inte varit så kass på datorer kunde jag ha gjort en liten principskiss
Jag svarar och hoppas det är Ok. Om jag förstår din beskrivning rätt så är det så Anton ska köra, typ Lancia S4
Om ni minns Ronnie Hilmerssons gamla manta, med turbo och kompressor, så var det så han körde också. finns lite fina bilder på hans hemsida om jag inte minns fel.
peder skrev:Om ni minns Ronnie Hilmerssons gamla manta, med turbo och kompressor, så var det så han körde också. finns lite fina bilder på hans hemsida om jag inte minns fel.
//Peder
hilmersson körde med fler själl å grejjer. Ja kör inte som han gör ,utan jag kommer att köra med endast ett spjäll. Det blir mindre avancerat å lättare att tuna in samspelet mellan komp å turbo. Dvs så kommer jag att använda samma funktion som lancia körde med ett tag innan det blev förbjudet.
Hoppas ni fårstår min snabbt ritade principskiss av turbo/kompressor systemet
där det står ev tomgångs evakuering är en grej som kanske behövs för att släppa ut luft på tomgång. Finns inget gasspjäll på antons diesel. Den evakueringen styrs troligen elektriskt på denna bil.
Backventilen för att inte kompressorn ska ladda till tillbaka till intercoolern när inte turbon arbetar.