Kompressionsförhållande, kompressor-B30.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck

Inlägg av turboamazon »

Axel skrev:
therealpinto skrev:Men du ska köra vanliga MS till att börja med eller?

I så fall är ju kostnaden för att köra 'nSpark marginell...

/Gustaf
Ja, jag hade tänkt köra vanliga MS så länge, hur mycket mer kostar det om man ska styra tändningen med MS? ('nSpark alltså)
Kostar så mycket som den tändmodul du behöver + nåt motstånd kanske.
Själv kör jag med ett beg MSD 6al för 1800:- Men det funkar ju med nån orginalmodul också.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

turboamazon skrev: Kostar så mycket som den tändmodul du behöver + nåt motstånd kanske.
Själv kör jag med ett beg MSD 6al för 1800:- Men det funkar ju med nån orginalmodul också.
hm, vad för tändmodul ska det vara i så fall?
Axel Wall
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

'nSpark kräver ju bara en kompatibel trigger i fördelaren (Ignitor funkar om jag inte minns fel, annars BMW 325 eller nåt) och en tändmodul från nån gammal Saab eller VW (med dwell-control).

Så en totalkostnad på kanske 300-500:- för programmerbar tändning, värd varje krona om du frågar mig...

/Gustaf
Axel
Kontakt:

Tändning

Inlägg av Axel »

therealpinto skrev:Hej

'nSpark kräver ju bara en kompatibel trigger i fördelaren (Ignitor funkar om jag inte minns fel, annars BMW 325 eller nåt) och en tändmodul från nån gammal Saab eller VW (med dwell-control).

Så en totalkostnad på kanske 300-500:- för programmerbar tändning, värd varje krona om du frågar mig...

/Gustaf
ja, då är det värt varje krona! men det jag har börjat fundera på nu är om man inte ska satsa på VEMS på en gång, då har man ju direkttändning mm inbyggt från början, och kan bygga ut med BB-lambda och avgastemp osv. senare. Som jag har förstått det så ska det inte bli många hundralappar dyrare att bygga VEMS, förutsatt att man bara köper det viktigaste.
Axel Wall
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det kanske stämmer. Nackdelarna jag ser med VEMS är att det är färre som använder det och det verkar kräva mer av användaren. Att det är ett kompetent system råder det ingen tvekan om men MS verkar bara så mycket enklare för nån som jag - som inte är sååå haj på elektronik.

/Gustaf
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

therealpinto skrev:Det kanske stämmer. Nackdelarna jag ser med VEMS är att det är färre som använder det och det verkar kräva mer av användaren. Att det är ett kompetent system råder det ingen tvekan om men MS verkar bara så mycket enklare för nån som jag - som inte är sååå haj på elektronik.

/Gustaf
Jo, det är nog lite arbete med att klura ut hur man ska bygga det så att det funkar... men om man lyckas så tror jag att det är värt det.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Kompressionsförhållande, kompressor-B30.

Inlägg av Axel »

Är det ingen som har något att säga om kompressionsförhållandet då??? och hur förbränningsrummen lämpligtvis ska utformas?
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

kolla på min topp! så ser du hur dom riktiga killarna gör! ;)
http://photobucket.com/albums/v440/erssa/th_topp.jpg
Man ska passa sig för att ta för mkt på motstående sida till tändstiftet, mellan ventilerna, för där är det tunnt!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Bild

okej, hur är dom gjorda? CNC-frästa eller liknande?

Jag hade inte tänkt ta bort allt för mycket på sidan mot grenröret/insuget, man vill ju ha lite klämspalt kvar, och det borde väll vara där den gör mest nytta? frågan är om man kan ta bort all klämspalt på sidan mot tändstiftet? :roll:
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tackar! ser dom så bra ut? Jag har kört med roterande fil...

Jag tror nog att du kna ta lite mer på tändstiftsidan om du vill...
En del påstår att det är överdrivet med klämspalt, fast jag har iaf försökt ha kvar lite på båda sidor.. Jag har större klämspalt på insug-/avgassidan för att få gaserna att pressas mot stiftet..
Kan nämna att det inte ger så mkt lägre komp att slipa i förbränningsutrymmena.. Det bästa är nog att försöka få tag på b204t-kolvar. Har för mig att dom är smidda och har grop..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Axel
Kontakt:

Förbränningsrum

Inlägg av Axel »

Bild
en bild till på Marmander's förbränningsrum.
Jag tror nog att du kna ta lite mer på tändstiftsidan om du vill...
En del påstår att det är överdrivet med klämspalt, fast jag har iaf försökt ha kvar lite på båda sidor.. Jag har större klämspalt på insug-/avgassidan för att få gaserna att pressas mot stiftet..
Ja, det var precis så jag tänkte, om man har lika klämspalt på båda sidor så borde ju virvlarna (iaf. delvis) ta ut varandra? så jag tycker att det verkar vettigare att ta bort helt på stiftsidan, och putsa av lite lagom på resten?
Axel Wall
Skriv svar