M400 låda...

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
pejo99
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 19, 2006 6:52 pm
Ort: dalsland

M400 låda...

Inlägg av pejo99 »

heej!

tänkte fråga hur mycke effekt en m400 tål? håller den till 300hk?? ska använda den till lite race och burnout :thumbright:
den passar vel direkt på en b23??
bensin i blodet, turbo i hjärnan, VOLVO i hjärtat
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Det bör den väl palla alltid, även om man givetvis kan döda de flesta lådor med bara originaleffekt och övervåld...
Passar bara direkt på en B23 om du ställer den motorn rakt och använder kåpan från en P1800 med M400 (sitter inte i alla P1800, har för mig att bara 70an har det, men det kan vara fel)... Hur det då blir med koppling om lådan är från en B30 vete fan, det är andra splines på P1800-lådan för att passa en vanlig B20-lamell...
Användarvisningsbild
pejo99
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 19, 2006 6:52 pm
Ort: dalsland

Inlägg av pejo99 »

Cpt Tuttle skrev:Det bör den väl palla alltid, även om man givetvis kan döda de flesta lådor med bara originaleffekt och övervåld...
Passar bara direkt på en B23 om du ställer den motorn rakt och använder kåpan från en P1800 med M400 (sitter inte i alla P1800, har för mig att bara 70an har det, men det kan vara fel)... Hur det då blir med koppling om lådan är från en B30 vete fan, det är andra splines på P1800-lådan för att passa en vanlig B20-lamell...
låda sitter ju även på volvo 260 så man kan vel nog inte använda den sprängkåpan heller för de sitter vel en 6cyl i den! :roll: finns de inga andra sprängkåpar att sätta på om man inte vill ha p1800 eller kanske 260ins kåpa passar på b23??
bensin i blodet, turbo i hjärnan, VOLVO i hjärtat
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Den sitter inte på 260...
Användarvisningsbild
pejo99
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 19, 2006 6:52 pm
Ort: dalsland

Inlägg av pejo99 »

Cpt Tuttle skrev:Den sitter inte på 260...
å fan :thumbright:
bensin i blodet, turbo i hjärnan, VOLVO i hjärtat
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

spara besvär å köp en getrag 260 eller annan getrag. svetsa om en kåpa eller köp en adapter på kl. de blir de bästa.
en 260 får man för 1500kr med lite tur.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

I mitt fall så höll m400:an för mer än en getrag 262. 262:an gick efter 3 starter..

300hk ska inte vara några problem, den kanske inte håller i evighet, men ett bra tag.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Min M400 i min 164´a höll för 350hk. Vad jag vet så sitter den fortfarande i bilen med mer mos och 15 år på nacken.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Robust
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 27, 2007 2:35 pm

Inlägg av Robust »

Nå hur ska man göra för att få dit en M400 på en B230???
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Robust skrev:Nå hur ska man göra för att få dit en M400 på en B230???
Du måste kapa och svetsa ihop en M45 kopplingskåpa med en M400 kopplingskåpa. Svetsningen MÅSTE utföras i en jigg. Enklare är det att montera en Getrag 262 eller 265.
Robust
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 27, 2007 2:35 pm

Inlägg av Robust »

Okey jag förstår allt utom jiggen där... vad menas med den?
Ja jag har jobbat 13 timmar idag så lite trög får man vara :doh:
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Jag använde en 50mm axel och fyra svarvade ringar. Ringarna svarvas så att två passar i ramlagerlägena och två i lådans lagerlägen (80 och 72mm). Ringarna svarvas på insidan så att de just löper in på axeln. Sedan monteras kåphalvorna i ett block och ett växellådshus, ringarna monteras i växellådshuset och blocket. Trä in axeln i blockets ringar och trä lådan på axeln. Voila, där har du en optimal jigg!
Mattias D
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tor nov 09, 2006 2:01 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Mattias D »

Vilken växellåda är lättast att få dit en m400 låda eller en getrag låda. Måste man kapa upp kardantuneln för att få plats med en m400 eller en getrag låda???
Bilen är en 140.

Vilken ingående axel ska man ha ifall man ska få dit getrag på en b20???
Mattias D
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tor nov 09, 2006 2:01 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Mattias D »

Nån som vet???
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

volvo 144 skrev:Vilken växellåda är lättast att få dit en m400 låda eller en getrag låda. Måste man kapa upp kardantuneln för att få plats med en m400 eller en getrag låda???
Bilen är en 140.

Vilken ingående axel ska man ha ifall man ska få dit getrag på en b20???
M400 är lika stor som en M40, så man behöver inte kapa nånting.
Getrag har jag ingen aning om.
Skriv svar