M40-lådan och B20 Turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

M40-lådan och B20 Turbo?

Inlägg av C Upp »

Hallå. jag har kommit lite längre nu och undrar över den kära växellådan kommer hålla. M40n har ju inte rykte för att vara trimvänlig direkt.
Nu går inte min bil så himla hårt så det håller nog ett tag. Men säg att den rasar, och jag köper en ny och den rasar... Vad kan man göra åt saken då? M400an ska ju vara bättre, men den sprängkåpan är ju ett H*vete att hitta, och M45an var väl inte bättre den heller.

Svetsa ihop 2 kåpor har jag hört talas om Med en BMW-lådas t.ex. och köra på den. Det kan inte jag göra, men är det svårt och blir det bra?

Eller finns det nån jättebra lösning som inte jag tänkt på?

Tackar för svar.
//Conny
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

m45an passar ju rakt av...du måste bara vrida om växelspaksstället...
gör man det ordentligt behöver man inte kapa i tunneln heller tror jag
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

M45 håller betydligt mycket bättre än M40. men över ca 330 ärliga hk så kan man behöva en BMW Getrag eller ZF
anton__b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor sep 23, 2004 12:22 pm

Inlägg av anton__b »

m45:an vist är det den 4 växlade lådan eller är det den 5 växlade???
----------------------------------------
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

anton__b skrev:m45:an vist är det den 4 växlade lådan eller är det den 5 växlade???
M45 är 4-växlad
M46 4+OD
M47 5-växlad
Axel Wall
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Den är så bra alltså. Jaja. Då kanske det blir en sån nån gång om det rasar. Tror inte det än men man vet aldrig.

Såklart vill man inte ha för många växlar heller. Bara den har 1:1 utväxling på sista så är jag nöjd. Överväxel vore väl iofs inte illa då, men det känns lite småknackigt.

Hur går det till att vrida om spakstället egentligen? Svårt/Relativt enkelt om rätt person gör det?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

busenkelt :)

du kapar bara spakstället och vrider det och svetsar ihop...

Mats har några bilder på mitt tror jag....han kanske kan lägga upp dom?

annars ska jag se om jag kan gå ut och få nån bra bild på det hela
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Det känns som att jag bara tvingar folk att lägga upp bilder hela tiden... Det är i och för sig bra. Jag fattar oftast ingenting förrän jag ser en bild... Eller kanske inte ingenting men... jaja, ni fattar.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

hrm, du kommer se det direkt du har en m45 låda framför dig....

men om mats har nån bild så äre enklast
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Tja, jag har ju haft isär min M40 med långspak. Antar att det är ett liknande spakställ på M45an. Bara att vrida o svetsa förstår jag nog i så fall, men jag ser gärna en bild eller två... Lättare att visualisera (kolla jag kan stora ord) då.

Förresten. Hur blir det med hastighetsmätarviren då? Kommer hastighetsmätaren fungera (lika dåligt:) som innan...
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jadu bra fråga...har jag inte tänkt på för jag hade tänkt köra med nån cykeldator eller nått sånt istället.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

M45

Inlägg av Axel »

C Upp skrev:Tja, jag har ju haft isär min M40 med långspak. Antar att det är ett liknande spakställ på M45an. Bara att vrida o svetsa förstår jag nog i så fall, men jag ser gärna en bild eller två... Lättare att visualisera (kolla jag kan stora ord) då.

Förresten. Hur blir det med hastighetsmätarviren då? Kommer hastighetsmätaren fungera (lika dåligt:) som innan...
nej, det är inte riktigt lika på M40 och M45. hm, lite svårt att förklara... jag får ta en bild på M45:an där hemma... (den är till salu)

hastighetsmätarvajern blir precis lika som med M40.
Axel Wall
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

En fråga till bara... Hur funkar det med kardanen sen då? Passar den rakt på 140ns Medbringare (Hoppas jag använder rätt ord)? Eller måste man trixa o fixa o svetsa ihop en ny kardanaxel?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

den passar
Budgetbyggaren
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 21, 2004 2:56 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Budgetbyggaren »

Menar ni att m45 passar på b20??
Vilken sprängkåpa ska man använda då m40 eller m45??
Skriv svar