Nitrometan och metanol beständiga material
Nitrometan och metanol beständiga material
Jag undrar vilka typer av material som tål metanol och nitrometan bra.
Jag behöver fylla ut delar av flottörhuset i en förgasare, kemisk metall eller något epoxy baserat material hade varit lämpligt att använda, men jag undrar hur bra dessa material tål bränslena och om ni har tips på andra material som tål det bättre.
Behöver dock vara något som inte är helt permanent, så svetsning går inte.
Skulle det skita sig så vill jag gärna kunna återställa det.
Materialet kommer att ständigt vara i kontakt med etanol, inte alltför sällan även metanol samt nitrometan om testerna visar sig lovande.
Någon som har lite tips?
Ligger tråden fel så flytta gärna, hade svårt att klura ut vart jag borde lägga den...
Jag behöver fylla ut delar av flottörhuset i en förgasare, kemisk metall eller något epoxy baserat material hade varit lämpligt att använda, men jag undrar hur bra dessa material tål bränslena och om ni har tips på andra material som tål det bättre.
Behöver dock vara något som inte är helt permanent, så svetsning går inte.
Skulle det skita sig så vill jag gärna kunna återställa det.
Materialet kommer att ständigt vara i kontakt med etanol, inte alltför sällan även metanol samt nitrometan om testerna visar sig lovande.
Någon som har lite tips?
Ligger tråden fel så flytta gärna, hade svårt att klura ut vart jag borde lägga den...
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
jag fick ju ett tips av Jens som heter JB Weld, skit bra!
Någon sorts stål epoxy som clas ohlson säljer.
Skulle tåla det mesta av bränslen samt även syror.
Nästan för bra för att vara sant
Någon sorts stål epoxy som clas ohlson säljer.
Skulle tåla det mesta av bränslen samt även syror.
Nästan för bra för att vara sant
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
vanliga epoxy tål inte etanol/metanol överhuvudtaget men jb weld värkar fungera med det men jag vet inte i vilka konsentrationer och med nitro??
men jb är inte epoxy det är nått annat??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Kadett4wd
- Forumsberoende
tror det är 'araldit'... typJens Gustavsson skrev:vanliga epoxy tål inte etanol/metanol överhuvudtaget men jb weld verkar fungera med det men jag vet inte i vilka konsentrationer och med nitro??
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
om jag inte mins fel så tål INTE araldit sprit?? (en replik i sälskaps resan 1 " ska du ha en sup? nej jag tål inte sprit. nä vem fan gör det!Kadett4wd skrev:tror det är 'araldit'... typJens Gustavsson skrev:vanliga epoxy tål inte etanol/metanol överhuvudtaget men jb weld verkar fungera med det men jag vet inte i vilka konsentrationer och med nitro??
fredde vit pv visst var det du som har doktorerat i ämnet epoxy
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
docktorerat
både jag o mats har fördjupat oss i förr om åren (rc-modeller) jag minns inte exakt villka skillnader det var på olika epoxymärken inga stora iallafall,då snackar vi epoxybaserade 2k
inte samma sak som chemicalmetal(typ båtplast med stålpulver)
eller jbWeld som inte har vanlig epoxybas! fanns nått liknande förr som tålde
ca300gr för att laga motordelar på glödstiftsmotorer men blev förbjudet att sälja.
då det gäller metanol/nitro kan nog nån r/c flygklubb berätta vad som
är bäst i daxläget. nitrometan säljs som limlösare för cyanacrylatlim(snabblim) så det kan nog påverka nästan alla limmer i viss mån
det gäller även bensin om det är i kontakt hela tiden med limmet(blir mjukt o svampigt men kan "torka"hyffsat när det kommer ut i luften)
inte samma sak som chemicalmetal(typ båtplast med stålpulver)
eller jbWeld som inte har vanlig epoxybas! fanns nått liknande förr som tålde
ca300gr för att laga motordelar på glödstiftsmotorer men blev förbjudet att sälja.
då det gäller metanol/nitro kan nog nån r/c flygklubb berätta vad som
är bäst i daxläget. nitrometan säljs som limlösare för cyanacrylatlim(snabblim) så det kan nog påverka nästan alla limmer i viss mån
det gäller även bensin om det är i kontakt hela tiden med limmet(blir mjukt o svampigt men kan "torka"hyffsat när det kommer ut i luften)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Jens Gustavsson skrev:om jag inte mins fel så tål INTE araldit sprit?? (en replik i sälskaps resan 1 " ska du ha en sup? nej jag tål inte sprit. nä vem fan gör det!Kadett4wd skrev: tror det är 'araldit'... typ)
fredde vit pv visst var det du som har doktorerat i ämnet epoxyeller var det teflon mats?
jag har en loctite araldit modell som ABB använder för att limma porslin mot alufästet de skruvas i.
det ser precis ut som Jb weld till färgen och konsistensen.
har lagat ett par toppar och det har funkat bra.
kanske ska ta och göra en 'klump' och lägga i ett spritbad för att testa
///AMG
Grejjen är den att jag inte har något nitro eller metanol bränsle hemma än.
Behöver testa hur den går med mindre flottörhus volym först innan det är någon idé att inhandla annat bränsle, så enda bränslet jag kan testa det med än sålänge är etanol.
Men jag tror jag testar JB och ser hur det funkar.
Om det inte skulle tåla bränslet, vad kommer hända?
Löses det upp till en sörja eller bara mjukna lite och kanske släppa från aluminiumet?
Får ju plocka ner med jämna mellanrum och kolla hur det ser ut...
Behöver testa hur den går med mindre flottörhus volym först innan det är någon idé att inhandla annat bränsle, så enda bränslet jag kan testa det med än sålänge är etanol.
Men jag tror jag testar JB och ser hur det funkar.
Om det inte skulle tåla bränslet, vad kommer hända?
Löses det upp till en sörja eller bara mjukna lite och kanske släppa från aluminiumet?
Får ju plocka ner med jämna mellanrum och kolla hur det ser ut...
Varför ska du minska volymen?
Borde det inte vara bra med en stor volym bränsle, speciellt med sådana bränslen som det går åt så mycket av?
Borde det inte vara bra med en stor volym bränsle, speciellt med sådana bränslen som det går åt så mycket av?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jag har tänkt experimentera med att köra med roligare bränslen än etanol som sekundära bränslen, kunna byta bränsle relativt fort under körning.
Det bränslet är alldeles för dyrt och olämpligt för att jag skall kunna köra på det som primärt bränsle, men då och då, under korta stunder...
Troligtvis är det väl bara ett halvdyrt och dumt försök, men jag vill testa ändå.
Lyckas det blir det en form av power on demand system såsom lustgas, fast att jag istället byter ut det vanliga bränslet mot ett annat, mera syrerikt bränsle under en tid.
Självklart inte lika avancerat eller exakt som lustgas, men definitivt ovanligare vilket jag gillar, om det nu funkar vill säga...
Skall det funka så behöver det gamla bränslet i flotörhuset fort ta slut så att övergången mellan bränslena går så fort och smidigt som möjligt.
Extra bränsle under aktiveringen får tillsättas på annat håll och anpassas så att den skickar in extra bränsle även en stund efter att man avaktiverat systemet, för att inte riskera leanad förbränning när metanol och nitroblandningen i förgasaren skall ersättas av det primära bränslet, etanol.
Då metanol och nitro brinner långsamt lär jag inte få några problem med att tändningen är för tidig, snarare tvärt om isåfall, fast etanolen tillåter ganska hög förtändning så jag tror inte heller det blir något problem.
Men allt står och faller på att man kan byta ut bränslena i förgasaren tillräckligt fort, behöver alltså få ner volymen bränsle i flottörhuset.
Skall alltså först testa med att stänga av bränsletillförseln till förgasaren och se hur lång tid det tar under en WOT körning för den att börja leana av förbränningen, alltså då den börjar få bränslebrist.
Då bränslena kommer att blandas i flottörhuset kommer det bli en snabbare och mjukare övergång ändå, men vill ändå ha ner tiden för att få snabbare respons på systemet, inte minst när det avaktiveras och man skall köra på vanligt bränsle igen.
Behöver alltså minska ner bränslevolymen i flottörhuset och koncentrera bränslet mera kring munstyckena, skall ta bort "död" volym i kanterna på flottörhuset och även i bakkanten för att en mindre mängd bränsle skall kunna åka bak, bort från munstyckena vid acceleration.
Jag får då även förlita mig mera på bränsletillförseln till flottörhuset än själva volymen bränsle i huset vilket bör ge en snabbare genomströmning av bränsle.
Öka bränsletillförseln om det behövs...
Självklart måste man kunna köra utan att riskera bränslebrist vid WOT körning, men borde ändå kunna ta bort en del bränsle från flottörhuset utan att få det problemet.
Ett sprut hade varit underbart då man kunde ha kört med separata system som man växlar mellan.
Nu när det bara under korta stunder skall ligga metanol och nitroblandning i flottörhuset så ställer det väl mindre krav på plasten/utfyllnadsmaterialet men det måste ändå klara av en mer eller mindre konstant kontakt med etanol.
Det bränslet är alldeles för dyrt och olämpligt för att jag skall kunna köra på det som primärt bränsle, men då och då, under korta stunder...
Troligtvis är det väl bara ett halvdyrt och dumt försök, men jag vill testa ändå.
Lyckas det blir det en form av power on demand system såsom lustgas, fast att jag istället byter ut det vanliga bränslet mot ett annat, mera syrerikt bränsle under en tid.
Självklart inte lika avancerat eller exakt som lustgas, men definitivt ovanligare vilket jag gillar, om det nu funkar vill säga...
Skall det funka så behöver det gamla bränslet i flotörhuset fort ta slut så att övergången mellan bränslena går så fort och smidigt som möjligt.
Extra bränsle under aktiveringen får tillsättas på annat håll och anpassas så att den skickar in extra bränsle även en stund efter att man avaktiverat systemet, för att inte riskera leanad förbränning när metanol och nitroblandningen i förgasaren skall ersättas av det primära bränslet, etanol.
Då metanol och nitro brinner långsamt lär jag inte få några problem med att tändningen är för tidig, snarare tvärt om isåfall, fast etanolen tillåter ganska hög förtändning så jag tror inte heller det blir något problem.
Men allt står och faller på att man kan byta ut bränslena i förgasaren tillräckligt fort, behöver alltså få ner volymen bränsle i flottörhuset.
Skall alltså först testa med att stänga av bränsletillförseln till förgasaren och se hur lång tid det tar under en WOT körning för den att börja leana av förbränningen, alltså då den börjar få bränslebrist.
Då bränslena kommer att blandas i flottörhuset kommer det bli en snabbare och mjukare övergång ändå, men vill ändå ha ner tiden för att få snabbare respons på systemet, inte minst när det avaktiveras och man skall köra på vanligt bränsle igen.
Behöver alltså minska ner bränslevolymen i flottörhuset och koncentrera bränslet mera kring munstyckena, skall ta bort "död" volym i kanterna på flottörhuset och även i bakkanten för att en mindre mängd bränsle skall kunna åka bak, bort från munstyckena vid acceleration.
Jag får då även förlita mig mera på bränsletillförseln till flottörhuset än själva volymen bränsle i huset vilket bör ge en snabbare genomströmning av bränsle.
Öka bränsletillförseln om det behövs...
Självklart måste man kunna köra utan att riskera bränslebrist vid WOT körning, men borde ändå kunna ta bort en del bränsle från flottörhuset utan att få det problemet.
Ett sprut hade varit underbart då man kunde ha kört med separata system som man växlar mellan.
Nu när det bara under korta stunder skall ligga metanol och nitroblandning i flottörhuset så ställer det väl mindre krav på plasten/utfyllnadsmaterialet men det måste ändå klara av en mer eller mindre konstant kontakt med etanol.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
lät krångligt det där, du får ju tänka på att det är precis tändningsökningen som ger effekten..
kör du på ren nitrometan kan jag tänkamig att det händer grejer men då behöver du lite tryck i gnistan med..
kör du på ren nitrometan kan jag tänkamig att det händer grejer men då behöver du lite tryck i gnistan med..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!