B23A

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Nilsson89
För lite laddtryck

B23A

Inlägg av Nilsson89 »

Tjena!
Jag har lite frågor angående motorn B23A. Det är så att farsan fått en sån motor och jag fick då för mig att göra något kul av den :) Det jag hade tänkt göra var att sätta turbo på den och sätta den i någon rolig bil. Nu till frågorna:
På toppen står det "VOLVO 1000 398 MP", är den toppen något att ha vid turbomatning? En annan fråga är om en manuell låda passar rakt av på motorn? (sitter automatlåda på nu). Hur skulle ni ha gjort, är denna motor något att ha? Eller blir det bättre/enklare att köpa en med manuell låda och insprutning?

Tacksam för svar
// Erik N
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Sitter väl 398-topp på senare 240 turbo, så den funkar väl även om 405/531 har bättre flöde. Konvertera till manuellt går lätt, man behöver svänghjul, koppling, stödlager, har jag glömt något nu?
zlobban
För lite laddtryck

Inlägg av zlobban »

Om du tänker trycka genom originalförgasaren så kommer den sätta stopp för effekten innan topplocket säger ifrån. Kolla in det här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ryckt%E4ta Du måste isåfall även trycksätta bränslepumpen på "undersidan" av membranet, eller byta hela bränslematningen. Då kanske du kan ladda 0,5 bar eller lite till. Ska du över det måste du nog sänka kompressionsförhållandet & fixa bättre förgasare/insprutning om du vill ha en hållbar motor. Annars är B23 en rejäl motor som står pall för det mesta (min åsikt) så bygg på den. Ett bra val.
Nilsson89
För lite laddtryck

Inlägg av Nilsson89 »

tack för svaren, då får jag ta och börja leta nåt att sätta den i :) Jag har inte tänkt trycka genom förgasaren utan jag ska byta till något eftermarknadssprut. Vad skulle ni tro om en M47 låda till den? Jag skulle tro att man allra högst kommer landa på 250 hästar. En bakaxel från någon 240 borde väl även hålla för detta?

M.V.H.
//Erik N
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

M47an blir nog klen vid de effekterna... Ska du ha ett eftermarknadssprut så finns den ingen idé att köpa en med insprutning som jag ser det.
Nilsson89
För lite laddtryck

Inlägg av Nilsson89 »

Okej, tack för svaren! Vi får se när och om jag drar igång detta projekt, men om jag gör det så kommer en projekttråd upp!

//Erik N
Skriv svar