tips bygga insug till B23 (bilder mm)
tips bygga insug till B23 (bilder mm)
Hej!
jag skulle vilja ha lite tips om utformning+ matrial till mitt insug som jag ska bygga till min B23!
gärna lite bilder med!:)
MVH RW
jag skulle vilja ha lite tips om utformning+ matrial till mitt insug som jag ska bygga till min B23!
gärna lite bilder med!:)
MVH RW
Gasa te de rasar!!!!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ska det va en avanserad tråd så krävs mycke mer, tex hur du villl att motorn ska gå, användningsområde, så kan vi diskutera hur det bör se ut.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
nu har jag skrivit lite info:)
motor:
B230et
orginal kolvar
orginal vevstakar
orginal vev
H-kam
megasquirt
50mm wg
55-60 långa rör te grenröret
GT40 turbo
531 topp portad in+ut org ventiler (ej flödad) så har inga siffror
tanken är vell att åka lite raktfram race å lite drifting!
ska köra med dubbla spridar rader:( (pågrund av kostnad
hoppas ni har nå bra tips!
B230et
orginal kolvar
orginal vevstakar
orginal vev
H-kam
megasquirt
50mm wg
55-60 långa rör te grenröret
GT40 turbo
531 topp portad in+ut org ventiler (ej flödad) så har inga siffror
tanken är vell att åka lite raktfram race å lite drifting!
ska köra med dubbla spridar rader:( (pågrund av kostnad
hoppas ni har nå bra tips!

Gasa te de rasar!!!!!
Svanhalsinsuget kanske vore något?
(b23e)
Sedan ska du nog fundera över vevstakarna, har du de klena 230 stakarna?
(b23e)
Sedan ska du nog fundera över vevstakarna, har du de klena 230 stakarna?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: nu har jag skrivit lite info:)
bonnturbo skrev:motor:
B230et
orginal kolvar
orginal vevstakar
orginal vev
H-kam
megasquirt
50mm wg
55-60 långa rör te grenröret
GT40 turbo
531 topp portad in+ut org ventiler (ej flödad) så har inga siffror
tanken är vell att åka lite raktfram race å lite drifting!
ska köra med dubbla spridar rader:( (pågrund av kostnad
hoppas ni har nå bra tips!
vilket varvtalsområden ska motorn ha? kan det bli en vassare kam senare?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
kör du med et stakarna så behöver du bara ett t3 agg för att knäcka dom..
Tänk om på den punkten..
få tag på ett tf eller fk eller vilket nyare block som hellst. där har du betydligt bättre stakar:)

b234 stake (samma som b230et) och ett kkk24, ingen vidare kombination tydligen
Tänk om på den punkten..
få tag på ett tf eller fk eller vilket nyare block som hellst. där har du betydligt bättre stakar:)

b234 stake (samma som b230et) och ett kkk24, ingen vidare kombination tydligen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
mjo!
jag vet om att dom är veldigt klena stakar! men men är vell bara å gasa te de rasar:) har ringt runt lite och har nog en kopplet 16v motor på G.
är en kille i måckfjärd han har veldigt mycket volvo delat mycket spec volvo motorer för han tar hem från tyskland å skrotar. T5 motorer ja han har allt!
men den blir med riktiga h-stakar och nya lager rubbet!
tanken är att den motor ska bli klar 2008:( mer seriöst då)
så kör med ET motor så länge kanske inte blir så lång stund men men:)
man kanske får nå fräna krokiga stakar att ha i TV hyllan:)
tänkte att motorn inte ska varva så mycket pga stakarna (eller kanske är mindre belastning om det varvar gött?
vassare kam har jag kollat på såå klart. men är ju penga fråga! har inte sett nån bra beg heller:(
är en kille i måckfjärd han har veldigt mycket volvo delat mycket spec volvo motorer för han tar hem från tyskland å skrotar. T5 motorer ja han har allt!
men den blir med riktiga h-stakar och nya lager rubbet!
tanken är att den motor ska bli klar 2008:( mer seriöst då)
så kör med ET motor så länge kanske inte blir så lång stund men men:)
man kanske får nå fräna krokiga stakar att ha i TV hyllan:)
tänkte att motorn inte ska varva så mycket pga stakarna (eller kanske är mindre belastning om det varvar gött?
vassare kam har jag kollat på såå klart. men är ju penga fråga! har inte sett nån bra beg heller:(
Gasa te de rasar!!!!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ska du inte varva så mycket så fungerar volvos orginalinsug bra.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jag har bromsat ut 660hk med orginal insug fast med 3"spjäll..
långt ifrån optimalt men det funkar..
långt ifrån optimalt men det funkar..
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m