tips bygga insug till B23 (bilder mm)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
bonnturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 16, 2007 8:26 pm
Ort: Skäve
Kontakt:

tips bygga insug till B23 (bilder mm)

Inlägg av bonnturbo »

Hej!

jag skulle vilja ha lite tips om utformning+ matrial till mitt insug som jag ska bygga till min B23!

gärna lite bilder med!:)

MVH RW
Gasa te de rasar!!!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska det va en avanserad tråd så krävs mycke mer, tex hur du villl att motorn ska gå, användningsområde, så kan vi diskutera hur det bör se ut.
Användarvisningsbild
bonnturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 16, 2007 8:26 pm
Ort: Skäve
Kontakt:

nu har jag skrivit lite info:)

Inlägg av bonnturbo »

motor:

B230et
orginal kolvar
orginal vevstakar
orginal vev
H-kam
megasquirt
50mm wg
55-60 långa rör te grenröret
GT40 turbo
531 topp portad in+ut org ventiler (ej flödad) så har inga siffror


tanken är vell att åka lite raktfram race å lite drifting!

ska köra med dubbla spridar rader:( (pågrund av kostnad

hoppas ni har nå bra tips! :thumbright:
Gasa te de rasar!!!!!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Svanhalsinsuget kanske vore något?
(b23e)
Sedan ska du nog fundera över vevstakarna, har du de klena 230 stakarna?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: nu har jag skrivit lite info:)

Inlägg av Jens Gustavsson »

bonnturbo skrev:motor:

B230et
orginal kolvar
orginal vevstakar
orginal vev
H-kam
megasquirt
50mm wg
55-60 långa rör te grenröret
GT40 turbo
531 topp portad in+ut org ventiler (ej flödad) så har inga siffror


tanken är vell att åka lite raktfram race å lite drifting!

ska köra med dubbla spridar rader:( (pågrund av kostnad

hoppas ni har nå bra tips! :thumbright:

vilket varvtalsområden ska motorn ha? kan det bli en vassare kam senare?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kör du med et stakarna så behöver du bara ett t3 agg för att knäcka dom..

Tänk om på den punkten..

få tag på ett tf eller fk eller vilket nyare block som hellst. där har du betydligt bättre stakar:)


Bild


b234 stake (samma som b230et) och ett kkk24, ingen vidare kombination tydligen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
bonnturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 16, 2007 8:26 pm
Ort: Skäve
Kontakt:

mjo!

Inlägg av bonnturbo »

jag vet om att dom är veldigt klena stakar! men men är vell bara å gasa te de rasar:) har ringt runt lite och har nog en kopplet 16v motor på G.

är en kille i måckfjärd han har veldigt mycket volvo delat mycket spec volvo motorer för han tar hem från tyskland å skrotar. T5 motorer ja han har allt!

men den blir med riktiga h-stakar och nya lager rubbet!

tanken är att den motor ska bli klar 2008:( mer seriöst då)

så kör med ET motor så länge kanske inte blir så lång stund men men:)

man kanske får nå fräna krokiga stakar att ha i TV hyllan:)

tänkte att motorn inte ska varva så mycket pga stakarna (eller kanske är mindre belastning om det varvar gött?

vassare kam har jag kollat på såå klart. men är ju penga fråga! har inte sett nån bra beg heller:(
Gasa te de rasar!!!!!
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Är väl högt ladd på låga varv som knäcker stakarna i första hand, om laddet kommer senare så är det inte lika stora påfrestningar.
Men tvivlar på att et stakarna bryr sig så mkt utan kroknar iallafall.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du inte varva så mycket så fungerar volvos orginalinsug bra.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Jens Gustavsson skrev:ska du inte varva så mycket så fungerar volvos orginalinsug bra.
några snabba frågor bara

ungefär hur högt varv hänger org insug med??

kan inte ett bättre insug ge bättre botten???

mvh patrik
Öhman
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: tis jan 03, 2006 12:38 pm
Kontakt:

Inlägg av Öhman »

jag har bromsat ut 660hk med orginal insug fast med 3"spjäll..
långt ifrån optimalt men det funkar..
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Skriv svar