Lancia Delta integrale -90 Liket lever!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

jag har ett problem nu, formen har blivit utsliten efter 4 gjutningar, tog ur ett glas i dag och då hade det blivit alldeles skrövligt på ytan.
Måste hitta någon bättre typ av silicon, några förslag?
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Helgens jobb har varit att limmat ihop vingen och byggt ett stag till bakaxeln, har inte hunnit få några kort tagna förens i dag.

Vingen, ska slipas ned och lackas om för klarlacken blev inte riktigt bra, tar det när jag hinner med.
Bild

Staget för bakaxeln.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu har jag monterat kolvarna och stakarna i motorn, gick bra att montera stakarna underifrån.
Kopplingen borde ha kommit till sundsvall i dag så farssan kan lämna in tryckplattan för balansering, för hoppningsvis har jag vev och koppling här uppe i mitten av nästa vecka om det nu mot förmodan skulle gå smidigt, har ju inte gjort det hitlls.

Kolven och staken.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

NU har jag äntligen fått alla grejer så jag kan sätta ihop motorn! :D
Blev bara ett halvår senare än beräknat.
Farssan var och hämtade kopplingen i morse på bussgods lämnade iväg den till Sundvall & Co för balansering när den var balanserad hämtade en kompiss den som skulle åka från Härnösand upp till Luleå den nere i Sundsvall för att sen ta med den upp. Fick den tillsammns med vevaxeln och svänghjulet nu i kväll. Jag trodde det bara var att sätta ihop allt och vara lycklig men det var det inte för när jag satt dit alla stakar på veven visade det sig att stakarna slog i blocket. Då var det bara att slita ur allt igen och slipa upp lite extra men nu finns det frigång och kolvar, stakar och vevaxel är monterat!
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Fick ett par bilder från i går kväll.

Då ligger den på platts.
Bild

Det här är det jag har väntat på i ett halvår.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu lever Lancian igen!!!

Tog lite längre tid än beräknat att få ihop den, pga. strul runtomkring Lancian, men inte så mycket med själva den.
Det som varit lite krånglande på den var att jag tyckte att oljetrycket aldrig kom då jag körde på startmotorn. Men det löste jag med att ta en dammsugare och sög igenom oljetrycks givar hålet tills oljan sugits upp i pumpen och filtret. Sen när jag startade fick jag direkt 6 bars oljetryck.

Nu ska den bara att byta tillbaka till original insuget, mappas in och fixas lite lysen så är det iväg till besiktningen i Boden om 10 timmar, om det inte skulle blir något större fel.
Jag själv sitter och väntar att mek. kläderna ska bli klar i tvätten så jag kan slänga in dom i torktumlaren och gå och lägga mig sen. Kläderna var lite för skitiga för att jag skulle vilja sitta i Lancian med dom på mig.

Dagens räddare i nöden är Dan som hade däck i rätt dimension och kunde lägga om dom åt mig.

Nu ska jag sova ett par timmar innan jag fortsätter skruvandet.
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu är lancian körbar och besiktad!!
Blev klar 20 minuter innan besiktningen så provkörningen blev till boden och besikta och tillbaka.
Blev verkligen toksrkuvning sov 3 timmar i natt och inte hunnit ätit något på 20 tmmar, förutom en flaska Cola för att hinna klart, men jag hann :racesmile
Dit gick det bra men hem så gick gaswiren av, men det gick att bygga om till handgas så att jag tig mig hem.

Nu ska jag byta olja och fixa gaswiren sen blir det tvätt och göra i ordning för att köra hem till Sudsvall med ett stopp i Ö-vik.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Fan va skoj robert!
laddar du redan 1.8 eller? ;)
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Markus skrev:Fan va skoj robert!
laddar du redan 1.8 eller? ;)
nja snarare 0,18 justnu, har lite problem med sprutet justnu så den är bara mappad så pass att jag kan köra hem den till sundsvall och där fixa till den i lugn och ro.
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu har jag tagit mig till Sundsvall.

Sen har jag åtminstone två bilder,en kompiss har en film på provstarten men den vet jag inte riktigt vart jag ska lägga upp jusnu för one.com tillåter inte filmer.

Första provturen till besiktningen, inte ens hunnit tvätta av den.
Bild

Hand gas...
Bild
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck

Inlägg av Erik.H.A »

Grattis Robert. Kul att du fick igång den tilslut, du missade dock vinterföret lite :)
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Erik.H.A skrev:Grattis Robert. Kul att du fick igång den tilslut, du missade dock vinterföret lite :)
Billiga bränslekostnader om inte annat :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Här kommer filmer från provstarten, dock med helt fel ventilspel och läckande grenrör är därför det skramlar så mycket men det åtgärdades direkt efteråt. Nu låter motorn betydligt bättre.

Start filmen.
http://media.savarturbo.se/blandat/ajden/start.mp4

Handgas igen...
http://media.savarturbo.se/blandat/ajden/handgas.3gp

Justnu håller jag på att montera dit alla grejer jag fuskonterade dit tidigare bara för att hinna få ihop den. Grenrör, downpipe och turbo sitter ordentligt fast nu, det gjorde det inte tidigare. Har även lindat grenröret och tryckrören närmast.
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Var ett tag sedan jag skrev nu, men det har hänt en hel del trotts att jag inte skrivit har bara varit att jag inte har haft tid att uppdatera, har blivit att jag jobbat ganske mycket för att försöka få ordning på min ekonomi efter motorbygget.

Det som har gjorts är att den är helt ihopskruvad som den ska nu och mappad upp till 1,3 bar sen tog spridarna slut. 6e juli har jag om besiktning efter det åker det andra insuget dit med dubbla spridar rader då ska inte spridarna vara något problem längre.
Kan säga att den börjar röra på sig ganske bra.

Här kommer grejerna jag gjort som går att ta kort på:

Catch tank till vevhus ventilationen, varför det är ett så enormt luftfilter på den var för att jag hade det liggandes hemma och bilden gör att det ser ändå större ut.

Bild

Luft intag till värmepaketet, lässnade på att känna olje/avgaspandage-lukten hela tiden.

Bild

Förstärkningsrör mellan fjäderbenstornen och dörröppningen.
Borrat små hål och fört igenom en svets tråd för att se om det går.

Bild

Sen var det bara att ta upp hålen större och dit med röret, bättre bild kommer nästa gång.
Bild
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Har du ingen film med lite 4hjuls :lakrits: ? :hihi: Eller har du för bra fäste?
Skriv svar