Morotskadetten 16v-Till salu som rullande, nu med pris!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
740r
Lite mer laddtryck

Inlägg av 740r »

riktigt häftigt...coolt bygge.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

TAXI674 skrev:ska du åka gold town rejset
Jag vet inte, går bilen och jag får ta licens så skulle det vara roligt köra då, vill ju köra i pite i augusti också. Men nästa blackrace vill jag då köra.
JK skrev:
Baksida, med slaktad fördelare bak som lock
Annars så finns det fina tätlock på volvo mfl som ska sitta där om man inte vill ha en halv fördelare dvs :wink:
Jo men har inte slaktat den, bara skruvat lös den och pluggat hålet, har ingen användning för den iaf :), på motorn på första bilden ser man en riktig slaktad fördelare på blocket :hihi:
740r skrev:riktigt häftigt...coolt bygge.
Tacker å bocker :lol:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

hörru nu vill jag höra motorljud! :) ni fick till spännaren till kamremmen ser jag. nice nice! brorsan säger att du har lyft i motorn, isf bilder juh!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

piraten skrev:hörru nu vill jag höra motorljud! :) ni fick till spännaren till kamremmen ser jag. nice nice! brorsan säger att du har lyft i motorn, isf bilder juh!
haha jo så småningom så... jodå det funka fint efter lite småjusteringar. Nä har inte lyft i motorn, skulle göra det ikväll men då strula det så klart, kopplingsslaven eller vad den heter som ska trycka ut armen urtrampnings, blev för kort när vi härjat om lådan. så kulan till armen måste göras längre, och vi tänkte göra den justerbar som opel har :hihi: så man slipper slita isär lådan för att justera som vi blev tvungna ikväll, men imorn ska den i banne mig.. men kan visa några bilder på skrämmbreddarna :hihi:

Ny rymms små 28"arna

Bild

Med nöd å näppe, men iaf. Jag ska begränsa fjädringsvägen med justerbara stoppar på axeln hade jag tänkt.

Bild

Bild

Blir lite mer luft med obreddade plåtisar och plockade vinter

Bild

men med feta alu och sänkning så kommer det se mkt bättre ut på gatan, på strippen/race så kommer det kanske inte se så jättesnyggt ut men måste ju prova hur det bettar iväg med de här hjulen nu när de rymms :D
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av johanedstrom »

du har ingen bild bakifrån? det ser ju ut som att det kommer ta ganske mycket om det fjädrar ihop lite! :shock:
men det blev snyggt! lite traktor varnig bara :hihi:
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Dags för en liten miniupdate då. Har sänkt ner motorn och vxl lådan och nu sitter även mellanaxeln där. bilder då

Så här hoppas jag vyn på strippen kommer vara :hihi:

Bild

Motor i utan kringutrustning

Bild

Med ett orginalgrenrör som användes för att lyfta i

Bild

Min far plocka ut tanken idag och börja fippla med anslutningarna, de är skruvade så vi tänker göra två grövre utgångar till 2 pumpar, sen ett helt nytt hål för returen högre upp.

Bild

Det här blev lösningen på att lådan blev 30mm kortare utan adapter och svetsad. Väldigt dåliga bilder men man ser ungefär iaf. Dubbla brickor både mot mellanaxel-hardy och hardy-medbringare, gjorde ca 15 mm resten gick att dra ut på splinsen vid stödlagret.

Bild

Bild

Bild

Så här blev det när balken kom på plats också, fick jacka upp hålen lite då den dragit sig en aning när jag svetsa dit förstärkningarna och banka lite på den sen passa den som smort 8)

Bild

Satte några mindre plattor på ovansidan, hoppas att det ska hålla, men tror det. De gamla hålen ska för övrigt svetsas igen också om nån undrar

Bild

Började med fästet till stödlagret också men hann inte klart det så får bli imorgon. Börjar närma sig nu, men man är tidsoptimist :doh: Alla smågrejjer tar en sån himla tid!! Men det är mest smågrejjer nu iaf :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

trevligt projekt:)

kolla så du har skvalpplåtar i tanken innan du monterar uttagen där..
Har du aningens för lite soppa i den så kommer den bryta när du svänger.. är så satans tråkigt när den gör det.

annars är det snabbt att sno ihop en catchtank..

5st tryckluftsnipplar för slang ett 3" rör och två plåtskivor och en friskt humör så har du en :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

volvo140turbo skrev:trevligt projekt:)

kolla så du har skvalpplåtar i tanken innan du monterar uttagen där..
Har du aningens för lite soppa i den så kommer den bryta när du svänger.. är så satans tråkigt när den gör det.

annars är det snabbt att sno ihop en catchtank..

5st tryckluftsnipplar för slang ett 3" rör och två plåtskivor och en friskt humör så har du en :)
Tackar :)

Jo ska göra det, men tror du verkligen den kan suga luft då anslutningarna är längst ner? Jag har en catchtank, men den är gjord för bara en pump, går iofs göra ett till utag.

Så här ser den ut.

Bild
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av johanedstrom »

du kan ju inte sno alla bling bling delar från omegan :hihi:
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

johanedstrom skrev:du kan ju inte sno alla bling bling delar från omegan :hihi:
Klart jag kan :dance2: Du kanske får tigga dit en extra utgång 12mm, eller ska du göra en helt ny den här gången också? :wink: Tur jag inte har nån bild på våran vattenspridare till catchtank vi gjorde med miggen :hey:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

whoho :D här händer det grejer. härligt, trodde först du skulle göra nån besiktningsinstall när jag såg orginalgrenröret, men sen läste jag texten.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

piraten skrev:whoho :D här händer det grejer. härligt, trodde först du skulle göra nån besiktningsinstall när jag såg orginalgrenröret, men sen läste jag texten.
Jo det blev för tight med turbogrenröret, har för övrigt börjat med göra uttag för avgastemp och för mottryck i grenröret men då tog ju så klart gasen slut i miggen igår så det blev inte klart sen ska det riktiga grenröret på plats.

Hann inte göra massor igår, vi var till lule och shoppa verktyg och krejjer på storheden jag edström å farsan. Jag köpte en 2kgs brandsläckare :D Sen var vi ute å rejsa motorcykel, men jag hann göra klart fästet till stödlagret iaf så nu är drivlinan helt klar.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Har lovat pralle bilder idag så får väl hålla det jag lovat :wink: Men du får se till att komma hem från fjollträsk nån gång och sen bilen irl!! :banka: hehe

Här är en bild med turbon och grenröret på som utlovat

Bild

Fixade också till WGutblåset igår då det inte passade längre efter jag flyttat motorn rakare, efter en massa försök till riktning så gav jag tillslut upp och snittade och svetsade om. Skulle haft bilder med WG på också om det inte var för att jag tog isär den igår själv och plocka bort ena fjädern och fick inte ihop den själv då farsan sov :doh:

Gjorde uttag för avgastemp på grenröret igår

Bild

Gjorde även ett uttag för mottrycksmätning

Bild

Fick jävlas en del för att få dit turbon då det är fyra olika bultar och bulthålen är lite misskapta, troligt därför den inte användes på en scania :wink: Här är ett "specialverktyg" :hihi:

Bild

En bild på fästet till mellanaxeln

Bild

Började på avgassystemet igår också sen klurade vi ut hur vi skulle få plats med olje-temp- oljetryck, samt oljekylare och olja till turbon, men far min kom på en bra lösning, nu är det bara smida till verket på det. :)

Kommer fler bilder, ev ikväll.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Blev bara ett par timmar i garaget idag så speciellt många bilder blidde det inte.

men hann få ihop WGn och dit med sen punkta ett tryckrör och göra en övergång till 3" på det iaf

Bild

Bild
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Trevligt projekt, kul att följa.
Blir nog mycket bra när det är klart :thumbright:
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Skriv svar