BMW 750 V12 Dubbelturbo
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Är väl på tiden jag lägger upp ett av mina projekt här också, ligger ute på diverse forum. Detta projektet beräknades (i onyktert tillstånd) att ta 2 veckor. Dom 2 veckorna tog slut midsommar 2005, nu är det ju midsommar igen 2 år senare och bilen har inte rört sej en millimeter....
Som inte alltför sällan så började detta projekt en sen lördagnatt över några pilsner. Garagepolaren har en BMW 750 V12 som hade börjat dra vatten och vitryka en hel del. Då han har varit skyldig mej en del pengar en tid så kom vi fram till att det var en bra idé att jag skulle ta över halva bilen (diverse vadslagningar och krav ingick i dealen men det ska vi inte gå in på).
Turbonörd som jag är så tyckte jag att det inte var någon idé att bara lyfta topparna och fixa vad det nu var som rasat när man på samma gång kunde massera ner två turboaggregat
Planen var enkel och genial tyckte vi. Lämna blocket orört och bara fixa det som orsakade vitröken, dit med två billiga turbos och vips, två ton sleeper.
Sista resan:
Bara plasten avplockad:
Insugsrören skall tydligen vara bökiga att få bort men det gick som en dans:
Topparna rök snabbt och här var det meningen att vi skulle lämna kamdrivningen och hela underdelen av motorn intakt enligt principen KISS (Keep it simple stupid):
Här insåg vi att det var ingen idé att snåla och fega, lika bra att riva hela motorn och se till att allting är i bra skick..
Som inte alltför sällan så började detta projekt en sen lördagnatt över några pilsner. Garagepolaren har en BMW 750 V12 som hade börjat dra vatten och vitryka en hel del. Då han har varit skyldig mej en del pengar en tid så kom vi fram till att det var en bra idé att jag skulle ta över halva bilen (diverse vadslagningar och krav ingick i dealen men det ska vi inte gå in på).
Turbonörd som jag är så tyckte jag att det inte var någon idé att bara lyfta topparna och fixa vad det nu var som rasat när man på samma gång kunde massera ner två turboaggregat
Planen var enkel och genial tyckte vi. Lämna blocket orört och bara fixa det som orsakade vitröken, dit med två billiga turbos och vips, två ton sleeper.
Sista resan:
Bara plasten avplockad:
Insugsrören skall tydligen vara bökiga att få bort men det gick som en dans:
Topparna rök snabbt och här var det meningen att vi skulle lämna kamdrivningen och hela underdelen av motorn intakt enligt principen KISS (Keep it simple stupid):
Här insåg vi att det var ingen idé att snåla och fega, lika bra att riva hela motorn och se till att allting är i bra skick..
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Topparna lämnades in för provtryckning men inga läckage kunde konstateras. Det man därimot kunde se var att båda topparna var i behov av en lätt planing. Detta utfördes och tillbaka till garaget för att slipa in ventilerna, det slutade enbart med gråa hårstrån och ett resultat som jag tyckte var uselt, tillbaka till motorrenoveringsfirman igen.
Suverän service och en grym förståelse för vårat idiotiska projekt så erbjöd dom en mirafräsning av sätena, och ventilerna lämnades också i samma veva. Efter ett mycket snabbt jobb av dem fick vi tillbaka topparna!
Då började man analysera förbränningsutrymmena en aning, kompressionen är ju bara 8,8:1 i denna motor så allt är ju bra så långt. Jag kan inte förklara det här på grund av bristande pedagogiska lustar, men förbränningsutrymmena kändes inte helt korrekt utformade. Det här kommer jag säkert få skäll för av vissa personer som verkar se denna motor som ett underverk av ingenjörskonst och förbränningsteknik. Vissa verkar tro att denna motor är helt optimerad när när den lämnar fabriken. Gjutskägg hör inte hemma i ett förbrännngsrum, oavsett det är en turbo- eller NA-motor, punkt slut. Och ja, jag har förståelse för flamfront och explosionens utbreddning i förbränningsutrymmet.
Dremmeln gjorde sitt jobb:
Suverän service och en grym förståelse för vårat idiotiska projekt så erbjöd dom en mirafräsning av sätena, och ventilerna lämnades också i samma veva. Efter ett mycket snabbt jobb av dem fick vi tillbaka topparna!
Då började man analysera förbränningsutrymmena en aning, kompressionen är ju bara 8,8:1 i denna motor så allt är ju bra så långt. Jag kan inte förklara det här på grund av bristande pedagogiska lustar, men förbränningsutrymmena kändes inte helt korrekt utformade. Det här kommer jag säkert få skäll för av vissa personer som verkar se denna motor som ett underverk av ingenjörskonst och förbränningsteknik. Vissa verkar tro att denna motor är helt optimerad när när den lämnar fabriken. Gjutskägg hör inte hemma i ett förbrännngsrum, oavsett det är en turbo- eller NA-motor, punkt slut. Och ja, jag har förståelse för flamfront och explosionens utbreddning i förbränningsutrymmet.
Dremmeln gjorde sitt jobb:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Turboaggregaten är inköpta och kommer från saab 95 aero. d.v.s Mitsubishi TD04-16T. Jag är lite orolig över att laddtrycket kommer att komma alldeles för tidigt bara, hmmm, ett ovanligt problem kanske. Motorn har ju trots allt 450Nm original. Är mest växellådan jag är orolig över.....
Kan tillägga att motorn gått drygt 30 000mil vad vi vet...(ännu en anledning att vi beslöt att riva hela motorn) men det verkar som om dessa motorer inte vill ge upp så lätt. Denna bilen köptes för småpengar förra sommaren och det finns ingen dokumenterad service. Kolla in lagerytorna:
Respekt!
Kan tillägga att motorn gått drygt 30 000mil vad vi vet...(ännu en anledning att vi beslöt att riva hela motorn) men det verkar som om dessa motorer inte vill ge upp så lätt. Denna bilen köptes för småpengar förra sommaren och det finns ingen dokumenterad service. Kolla in lagerytorna:
Respekt!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Vissa delar i den här motorn är så vackra att man blir varm inombords
Blästern går varm:
]
Blästern går varm:
]
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Motorn sitter i fast helt tom:
Där ska den sitta:
Mall nummer ett som jag trodde det skulle gå lätt att bryta till:
Mall nummer två:
Sista och slutgiltiga mallen, skulle säkert gå att sälja som modern konst...:
En actionbild:
En actionbild till:
Efter mallen byggdes alltså en jigg.
Där ska den sitta:
Mall nummer ett som jag trodde det skulle gå lätt att bryta till:
Mall nummer två:
Sista och slutgiltiga mallen, skulle säkert gå att sälja som modern konst...:
En actionbild:
En actionbild till:
Efter mallen byggdes alltså en jigg.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Har för mej att jag har sett en film på detta monster!?
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Det måste ha varit en tråkig film Bilen står ännu på pallbockar och är inte startad. Det finns däremot några ännu galnare gubbar som stoppat en V12 dubbelturbo i en e30 och filmat lite. Finns en e34 i Norge också som tydligen går ruskigt bra.Killroy_swe skrev:Har för mej att jag har sett en film på detta monster!?
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Ska kolla efter dendär filmen... det var en e32!Galant turbo skrev:Det måste ha varit en tråkig film Bilen står ännu på pallbockar och är inte startad. Det finns däremot några ännu galnare gubbar som stoppat en V12 dubbelturbo i en e30 och filmat lite. Finns en e34 i Norge också som tydligen går ruskigt bra.Killroy_swe skrev:Har för mej att jag har sett en film på detta monster!?
Har läst om ditt projekt tidigare och nu hitta jag det igen
Edit:
Hittade:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 4305&q=V12
Den du menade va?
Hittade inte den filmen jag letade efter en e32 som sladda lite på en parkering
jaja fortsätt nu med din
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Fränt projekt!
Har läst den tråden borta på sandlådan för nåt år sen och jag tycker det är en genial idé.
Jag tycker det är kul att du letat dig hit med projektet, det känns som att det är på rätt nivå för det här forumet.
Men jag hade nog tryckt in större aggregat.
Har läst den tråden borta på sandlådan för nåt år sen och jag tycker det är en genial idé.
Jag tycker det är kul att du letat dig hit med projektet, det känns som att det är på rätt nivå för det här forumet.
Men jag hade nog tryckt in större aggregat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Ja det där med storleken på turboaggregaten kommer jag nog att få äta upp är jag rädd för. Men jag fick dom billigt och dom var ju så blanka och finamattias skrev:Fränt projekt!
Har läst den tråden borta på sandlådan för nåt år sen och jag tycker det är en genial idé.
Jag tycker det är kul att du letat dig hit med projektet, det känns som att det är på rätt nivå för det här forumet.
Men jag hade nog tryckt in större aggregat.
Fast vad hjälper det när man får ett avgasmottryck på flera bar
Håller med dej om att det här projektet passar bättre här än i sandlådan, här kanske man kan få lite hjälp t. om. i stället för massa teorier från tangentbordstrimmarna
Tanken är ju att inte att ladda allt för mycket, tänkte smyga på ca 0,7 bar. ska uppdatera och motivera det mer detaljerat snart.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
kul att ni hitta hit från lazzat
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Missade att ta bilder under bygget av jiggen men så simpel är den:
Testar på toppen:
Fick kapa lite i gjutjärnet:
Jamen då är det bara att kavla upp ärmarna då.....:
börjat punkta lite:
Testar på toppen:
Fick kapa lite i gjutjärnet:
Jamen då är det bara att kavla upp ärmarna då.....:
börjat punkta lite:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Stötte på lite patrull igen idag då vi skulle provmontera turbon med det nya grenröret
Visar sig att styrväxeln, eller rättare sagt leden som sitter på styrstången kommer alldeles för nära turboflänsen. Dvs mindre än 1cm ifrån. Då turbon inte kan sitta på just något annat sätt alls än på det sätt den sitter så vart det till att tänka om lite.
Då vi båda två är ganska vana att skruva ihop saker som inte riktigt passar så var det ju faktiskt inga större problem. Om man tänker efter så var problemet enkelt; Turbon och grenröret sitter där de sitter i förhållande till motorn, motorn sitter där den sitter i förhållande till karossen, och så kommer det att förbli!
Men ingen (förrutom någon korvstoppad läderbyxekädd ingenjör) har sagt att styrväxeln måste sitta där den sitter. Var först inne på att borra om hålen och förskjuta hela konstruktionen ut mot sidan, men lösningen vart enklare än så!
Det räckte med att luta hela styrväxeln bort från motorn (grenröret) så vart det plötsligt "gott om plats". Gick att lösa väldigt enkelt med en distans under det nedre inre fästet. På bilderna nedan sitter det en mutter där men det blir en lite snyggare lösning innan det är klart.
Man kan väl tänka sig att det behövs en framvagnsinställning efter det här
Lite grann av en "folkracelösning" men det låter nog tokigare än vad det är.
Visar sig att styrväxeln, eller rättare sagt leden som sitter på styrstången kommer alldeles för nära turboflänsen. Dvs mindre än 1cm ifrån. Då turbon inte kan sitta på just något annat sätt alls än på det sätt den sitter så vart det till att tänka om lite.
Då vi båda två är ganska vana att skruva ihop saker som inte riktigt passar så var det ju faktiskt inga större problem. Om man tänker efter så var problemet enkelt; Turbon och grenröret sitter där de sitter i förhållande till motorn, motorn sitter där den sitter i förhållande till karossen, och så kommer det att förbli!
Men ingen (förrutom någon korvstoppad läderbyxekädd ingenjör) har sagt att styrväxeln måste sitta där den sitter. Var först inne på att borra om hålen och förskjuta hela konstruktionen ut mot sidan, men lösningen vart enklare än så!
Det räckte med att luta hela styrväxeln bort från motorn (grenröret) så vart det plötsligt "gott om plats". Gick att lösa väldigt enkelt med en distans under det nedre inre fästet. På bilderna nedan sitter det en mutter där men det blir en lite snyggare lösning innan det är klart.
Man kan väl tänka sig att det behövs en framvagnsinställning efter det här
Lite grann av en "folkracelösning" men det låter nog tokigare än vad det är.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)