Ascona A, första provturen efter motorbytet

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Varför inte köra svetsdiff?
Är ju lätt att hänga ut, kanske inte det lättaste att kontrollera iof. :lol:
Ja fy fan, hemmapulad el är en mardröm.. Bara skaffa elchema och fixa till det hela.
Kan nog bli fränt, drifting verkar kul :wink:
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

j björk skrev:Varför inte köra svetsdiff?
Är ju lätt att hänga ut, kanske inte det lättaste att kontrollera iof. :lol:
Ja fy fan, hemmapulad el är en mardröm.. Bara skaffa elchema och fixa till det hela.
Kan nog bli fränt, drifting verkar kul :wink:
Den är svetsdiffad nu :twisted:
Men en vanlig diffbroms känns lite mer driftsäkert.

Drift4fun :D
/kj
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Okej då var det dax för en uppdate!! :D
Tyvärr så har det inte hänt något på hela vintern ,men jag började ta tag i det igen för 2-3 veckor sen.
Ska nu ta och försöka med en vanlig besiktning, men för jag nerslag på något som gör att jag måste regga om så slänger jag dit en turbo, bättre bur och större bromsar när jag ändå ska regga

Så här kommer lite bilder på vad jag fixat med dom senaste dagarna :D

Bild
Här står den i solen med sin lite halv slitna lack :roll:
Har stora problem med att välja färg nu men nu är jag mest inne på Blank svart

Bild
Jag har börjat laga golvet och byggt om kardantunneln lite eftersom spaken hanmar lite längre bak med getrag.

Bild
Kapade ur buren pga två saker:
Den var inte speciellt bra bygg eller rätt byggd för att vara godkänd, inte ens folkrace reglemente skulle godkänna den.
Sen så kan jag inte göra vanlig besiktning med den i.

Bild
Infäste för buren, rostigt :(

Bild
INTE alls kul :( , mycket el och relän och sånt som sitter på insidan också.
Men det där ska jag nog fixa tillslut :wink:

Bild
Svetsat och grundat.
Nu är det inte många håll kvar ut ur kupén.
Bara batteri hyllan och så vid gas och kopplings wire som glappar lite i hållen men inte rost där.

Bild
Fixat :thumbright:

Bild
Andra sidan har geggat på lite svart smörja också men det ska ju bli en racebil och igen utställnings bil så jag struntar i om det blir lite ojämt under färgen. :wink:

Jag var också ute och prov drifta lite ikväll och det gick ganska fint. Men jag tror nog bara att motor är helt standard så det räcker inte så långt.
men drifta på torr asfalt på 2an är inga problem men på trean är det knappt. Så jag måste börja trimma är inte riktig nöjd med effekten, så en enkel turbo installation ska det bli :twisted:
Vägde den ochså och nu väger den 900kg utan förare och dåligt med bensin och två extra hjul där bak wink:

Återkommer med mera bilder och film snart :wink:

/KJ
Senast redigerad av K.jonsson den ons jun 20, 2007 9:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck

Inlägg av M Bengtsson »

Ser fint ut :thumbright:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Fredberg_
För mycket laddtryck

Inlägg av Fredberg_ »

frään bil :hihi: roligt med någon som tycker om drifting :thumbright: vet du om manta b är bra att häva ut på sidan :wink:
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Fredberg_ skrev:frään bil :hihi: roligt med någon som tycker om drifting :thumbright: vet du om manta b är bra att häva ut på sidan :wink:
Vet faktiskt inte har aldrig kört manta b men det ska väl inte vara något större problem vissa har ju till och med diffbroms orginal :wink: och det underlättar ju en hel del
Fredberg_
För mycket laddtryck

Inlägg av Fredberg_ »

K.jonsson skrev:
Fredberg_ skrev:frään bil :hihi: roligt med någon som tycker om drifting :thumbright: vet du om manta b är bra att häva ut på sidan :wink:
Vet faktiskt inte har aldrig kört manta b men det ska väl inte vara något större problem vissa har ju till och med diffbroms orginal :wink: och det underlättar ju en hel del
hehe ja de e ju sant.

gillar den här tråden, rolig att följa :wink:
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

K.jonsson skrev:
Alla gsi och gte har väl lamelldiff standard så vitt jag vet :) De är nästan farliga på vintern, en polare hade en sån som förstabil, minns inte hur många ggr han snurra innan han lärde sig att man bara behöver pumpa till gasen för att få upp ställ och inte full gas som med en gammal volvo utan diff :doh: Men asconan lär gå bra att få på bredden också efter lite övertalning
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Letar just nu efter en bra turbo.
kommer inte ihåg vad den heter men sitter orginal på v40 2.0t
Så den här får det nog bli till att börja med och så fort jag har besiktat så ska jag börja bygga, så jag kan snygga upp lite i motor rummet också fast att den är liten så måste jag antagligen kapa huv eller innerskärm.

Bild
Vart redan snyggare i motorrummet :wink:
tzanek
För mycket laddtryck

Inlägg av tzanek »

du kan ju dra fram turbon framför skärmen. kolla in min garage tråd så ser du hur min turbo sitter monterad. behövdes bara kapa bort lite överflödig plåt som sticker in från skärmen över balken. Grenröret satt btw på en ascona A innan jag köpte det.

opel har gjort bland dom roligaste vinterbilar jag ägt. En diffad manta är svårslaget på vintern.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

tzanek skrev:du kan ju dra fram turbon framför skärmen. kolla in min garage tråd så ser du hur min turbo sitter monterad. behövdes bara kapa bort lite överflödig plåt som sticker in från skärmen över balken. Grenröret satt btw på en ascona A innan jag köpte det.

opel har gjort bland dom roligaste vinterbilar jag ägt. En diffad manta är svårslaget på vintern.

Menar du som du har gjort på din manta?
Så skulle man ju kunna göra men det blir nog ganska trångt för luft massmätaren, men jag ska testa den placeringen också. Fast o andra sidan så skulle det ju vara coolt med turbon upp igenom huven. :twisted:
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Sätt den lite längre fram bara åså bankar du i skärmen så ska väl det rymmas?
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

j0jje skrev:Sätt den lite längre fram bara åså bankar du i skärmen så ska väl det rymmas?
Det får bli något sånt men jag tror inte jag bankar hehe :wink:
Det är ganska gått om plats för att bygga om innerskärmen.
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Håller på att laga lite inför besiktningen.

Fick bygga en ny fjäderkopp lite snabbt för det gamla var fjäder på väg igenom.

Bild

Och eftersom det är kapade fjädrar och dom låg löst i ner man hissade bil och det gillar inte bilprovningen så jag satte dit en wier på varje sida som håller upp bakaxeln lite.
Längtar till att jag kan få hämta bakaxeln jag ska köpa från en manta gte så jag kan måla upp den lite. Gillar inte rostig hjulupphängning

Bild

Och just nu håller jag på att leta efter en flänsplatta för grenröret till cih så är det någon som vet var man kan köpa det så skulle jag gärna vilja veta det?
Just nu ser det ut som att jag får smidda till en själv.
klracing har en till 2.0 men då måste jag kappa isär plattorna för det som binder samman de tre delarna ska vara nertill för att passa eftersom 2,2 har upphöjda insugs kanaler
Senast redigerad av K.jonsson den lör jun 30, 2007 1:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jag hade lackat den samma färg, vet du hur inihelsike frän den är när den är nylackad?
Skriv svar