Max effekt B20 UTAN turbo

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Max effekt B20 UTAN turbo

Inlägg av Nicklas »

som rubriken lyder...
satt å funderade lite tidigare hur mycket effekt man kan krama ur en b20 utan turbo...

pris? kosta va de vill... ska inte bygga bara undrar=D


/ Nicklas
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Högsta noterningen jag sett var en timo byggd pjäs på 236hk
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En sån maskin är ju knappast billigare än den turbo B20 som kör om den.. :-D
Finns ju inget du inte rört på en sugis-B20 som lämnar 200+ hk.
Priset kan ju variera otroligt beronde på hyr mycket jobb du kan göra själv, men du kan ju ta KG-katalogen och räkna ihop lite alternativ. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

stefan lindkvist har tagit ur 250 bromsade sug hk ur sin B20.
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Men då var det väl ingen b20 längre?
Det fanns 2,6liters b20 i rallycrossen på 80 talet
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

max effekt på b20? om du gjør så hær :-k b20 block fra 74-76. borr til 92mm(B21) bruker turbokolvar eller JE/venolia, bruker 152mm vevstaker fra SPM(org145mm) til b230,sliper tappen til 49mm(org 54mm?) steg 5 eller steg 6 fra nån seriøs motortrimmmare å nå afermarked prog innsprøitning=max effekt ca 250hk, å om du letter bilen ca 200kg er det ca (teoretisk) 40 hk tjent :D :) :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

om man borrar till 93mm och strokar ändå mer då ? ;) (hållbarheten blir ju helt klart lidande men nog måste det väl hjälpa till målet att ha hög effekt ?)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Stefans B20 var på ca 2.4L : 94 borr x 85 slag. Jag har själv en sug B20 på +2.8L : 98.4 borr x 93.5 slag !
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jens, min motor är på 2,5 L . Borr 94, slag 90 .
Skulle vara härligt att få höra 2,8:an tala......
Stefan
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

jens, du ska inte sälja den`?
lindblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: mån nov 24, 2003 9:25 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lindblad »

höhö, 2.8 det va inte illa du :-D
suzuki 1127cc turbo
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jens Gustavsson skrev:Stefans B20 var på ca 2.4L : 94 borr x 85 slag. Jag har själv en sug B20 på +2.8L : 98.4 borr x 93.5 slag !

Det måste vara lösa cylinderfoder i den va? liksom inga cylinderväggar kvar annars... :roll:
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hadde iallafall rätt på borret lindkvist (svårt att minnas allt). hur går det annars blir det någon högre effekt till nästa år/uppdateringar ? jag har inte börjat skruva i 2.8 men jag har på gång lite grejor från rullarn ,som hadde lite kvar på vindan. ej till salu för övrigt!
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jo, det blir en del nytt till nästa säsong. Bl. a. topp och kam, plus en massa annat smått och gott. Målet är 8-10 hk till.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

imponerande effekter på en sugmotor lindqvist, finns det några bilder på denna bil/motor? (är i grunden inbiten sugmotorfantast) =)
Skriv svar