Vilken 4-Stroke bok av G.B ska jag ta?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön sep 17, 2006 9:23 pm
- Ort: kalix
Vilken 4-Stroke bok av G.B ska jag ta?
Hej det finns ju 2 böcker eller ja 3 "Four-Stroke Perforfamnce Tuning" av Graham Bell.
Vilken ska man ta?
1. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1859604358
Eller...
2. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1844253147
Hittade ingen länk till den äldsta boken.
Vilken ska man ta?
1. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1859604358
Eller...
2. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1844253147
Hittade ingen länk till den äldsta boken.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
den senast har jag inte 475 sidor
måste beställa den. 


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
hva ska du trimme da... er kansje lettere å kanalisere hva du ønsker :wink http://www.margie.se/v1/
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön sep 17, 2006 9:23 pm
- Ort: kalix
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 538
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Jag tror inte något av det gamla innehållet försvinner i den nyare versionen (vet ej har endast den nya) men att det uppdateras med fler kapitel om nyare teknik. dessutom kanske olika fel korrigerats, vilket kan vara bra för läsaren.
Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men om jag lägger ut innehållsförteckningen från version tre, så kan ju någon som har tvåan komplettera så ser vi vad som skiljer.
sida
Preface 6
introduction 7
The air inlet system 18
The cylinder head 34
Carburation 82
Electronic fuel injection 152
Fuel and fuel boosters 187
Combustion and ignition system 209
The enigine management system 247
The exhaust system 276
Camshaft and valve train 304
The bottom end 451
Lubrication 403
Cooling 427
Power measurement and tuning 452
Table of useful equvilients 470
Index 471
Och så lånar jag tråden och frågar snällt om någon här läst "modern engine tuning" av samma föfattare? Bra, dålig, ointressant eller vad var erat intryck? rekomenderas den? (lite sent då den redan är beställd, men man kan ju justera förväntningarna)
Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men om jag lägger ut innehållsförteckningen från version tre, så kan ju någon som har tvåan komplettera så ser vi vad som skiljer.
sida
Preface 6
introduction 7
The air inlet system 18
The cylinder head 34
Carburation 82
Electronic fuel injection 152
Fuel and fuel boosters 187
Combustion and ignition system 209
The enigine management system 247
The exhaust system 276
Camshaft and valve train 304
The bottom end 451
Lubrication 403
Cooling 427
Power measurement and tuning 452
Table of useful equvilients 470
Index 471
Och så lånar jag tråden och frågar snällt om någon här läst "modern engine tuning" av samma föfattare? Bra, dålig, ointressant eller vad var erat intryck? rekomenderas den? (lite sent då den redan är beställd, men man kan ju justera förväntningarna)
jag har oxå den boken, tycker den är mycket bra.. har oxå "forced induction, Performance tuning, A practical guide to supercharging and turbo charging" tycker då att den är ändå bättre, men man kanske ska ha båda?? Går oxå i tankarna på att beställa "modern engine tuning" kan inte du åter komma med vad du tyckte om boken?? här eller via pm kanske.Falkenrejsing skrev:Jag tror inte något av det gamla innehållet försvinner i den nyare versionen (vet ej har endast den nya) men att det uppdateras med fler kapitel om nyare teknik. dessutom kanske olika fel korrigerats, vilket kan vara bra för läsaren.
Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men om jag lägger ut innehållsförteckningen från version tre, så kan ju någon som har tvåan komplettera så ser vi vad som skiljer.
sida
Preface 6
introduction 7
The air inlet system 18
The cylinder head 34
Carburation 82
Electronic fuel injection 152
Fuel and fuel boosters 187
Combustion and ignition system 209
The enigine management system 247
The exhaust system 276
Camshaft and valve train 304
The bottom end 451
Lubrication 403
Cooling 427
Power measurement and tuning 452
Table of useful equvilients 470
Index 471
Och så lånar jag tråden och frågar snällt om någon här läst "modern engine tuning" av samma föfattare? Bra, dålig, ointressant eller vad var erat intryck? rekomenderas den? (lite sent då den redan är beställd, men man kan ju justera förväntningarna)
MVH// Löwen

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
dessa fins inte med vad jag mins i min vers 2 bokFalkenrejsing skrev:Jag tror inte något av det gamla innehållet försvinner i den nyare versionen (vet ej har endast den nya) men att det uppdateras med fler kapitel om nyare teknik. dessutom kanske olika fel korrigerats, vilket kan vara bra för läsaren.
Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men om jag lägger ut innehållsförteckningen från version tre, så kan ju någon som har tvåan komplettera så ser vi vad som skiljer.
sida
Preface 6
introduction 7
The air inlet system 18
The cylinder head 34
Carburation 82
Electronic fuel injection 152
Fuel and fuel boosters 187
Combustion and ignition system 209
The enigine management system 247
The exhaust system 276
Camshaft and valve train 304
The bottom end 451
Lubrication 403
Cooling 427
Power measurement and tuning 452
Table of useful equvilients 470
Index 471
Och så lånar jag tråden och frågar snällt om någon här läst "modern engine tuning" av samma föfattare? Bra, dålig, ointressant eller vad var erat intryck? rekomenderas den? (lite sent då den redan är beställd, men man kan ju justera förväntningarna)
The air inlet system
Fuel and fuel boosters
The enigine management system
det kanse är från nån annan bok?
jag har läst alla andra han har skrivit ock alla är bra tycker jag, 4 takts boken är bra grund sugmotor hård trim bok, modärn tuning är bra om man har lite mer gatbil model japs, forstinduktion har allt man kan behöva veta om överladdade motorer.
sen har vi 2 takts boken som också är kul men jag kan inte så mycket om 2 takt för att avgöra om den är tilräckligt uppdaterad för att va intresant för dagens västig 2 taktare i skotrar mm??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 538
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Om Jens anser att "fourstroke performance" boken främst är grundläggande för hårdtrimmning, så kanske det är där skildnaden mellan gamla och nya ligger.
Iom. kapitlen om "air inlet system" och "engine management system" så berörs ämnen som chipning, sportluftfilter, kalluftsintag osv. vilket ju är sådana saker som kanske kan vara intressanta för folk som bara vill ha ut lite extra ur pendlarbilen typ.
Iom. kapitlen om "air inlet system" och "engine management system" så berörs ämnen som chipning, sportluftfilter, kalluftsintag osv. vilket ju är sådana saker som kanske kan vara intressanta för folk som bara vill ha ut lite extra ur pendlarbilen typ.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön sep 17, 2006 9:23 pm
- Ort: kalix
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 538
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm