Lancia Delta integrale -90 Liket lever!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Ser ju fint ut de där robert!
märks de någon skillnad med röret där?
ska bli skoj att se dig kasta ringar med den där uppe i luleå i höst ;)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

j0jje skrev:Har du ingen film med lite 4hjuls :lakrits: ? :hihi: Eller har du för bra fäste?
Har inte vågat prova något sånt än, innan jag ska göra det ska jag ha haft råd att köpa en växelåda att ha i reserv.

Markus skrev:Ser ju fint ut de där robert!
märks de någon skillnad med röret där?
ska bli skoj att se dig kasta ringar med den där uppe i luleå i höst ;)
Det sägs att det ska göra skillnad men jg har inte hunnit prova än, blev klar med det nyss så i morn blir det provkörning och se, för hoppningsvis slutar det knaka i framrutan när man kör.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Kvällens jobb har varit att tillverkat ställbara kamdrev, egentligen hade jag tänkt byta insugskammen mot en Lancia Beta kam som jag hade liggandes, men det hann jag inte med så det får bli morgondagens projekt.
En på Lanciadelta.se provkörde den kammen i Desktopdyno och tyckte att den kanske var lite i vassaste laget men skulle ge 40 extra hk i gämförelse med en helt orginal motor, tyvärr med lite tappad botten effeckt men det har jag ganska mycket av så lite kan jag tappa där utan att det gör något.


Början med orginal drevet.
Bild

Svarvat bort centrumet och planat av den på utsidan, tipps att märka upp vart kilspåret står innan det svarvas bort.
Bild

Borrar för att gänga M6.
Bild

Nya centrumet med plattan, hade tyvärr varken fräs eller rundmatningsbord så det fick tyvärr bli frihandslipning av hålen.
Bild

Monterade, har även gjort ett 24-2 trigger hjul på avgaskammen istället för orginalets 4-1.
Bild
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Beta :shock:
Har du haft en sådan, eller har du bara kam från en? :D
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Cpt Tuttle skrev:Beta :shock:
Har du haft en sådan, eller har du bara kam från en? :D
Bara en okomplett topp.
Men jag hade funderingar förut på att köpa en sån tills jag fick reda på att den var framhjulsdriven.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Ser bra ut de där robert!
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

NU sitter kammen där. Provkörde en liten bit, men det enda som märktes var att den fick ett bättre gas svar, tappade inget av körbarheten på låga varv.
Hur den är på höga varv vet jag inte för spridarna räcker inte till över 5500 rpm så det blir att vänta tills jag har hunnit monterat dit nya insuget med de större spridarna.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu är det nya insuget färdigt och monterat, i morgon är det bara att ställa om megasquirtet så det fattar att jag har andra spridare och dubbla antalet.
Har hållt på att jobbat med det i två och en halv vecka på lunch rasterna på jobbet men nu är det på platts. Jag gjorde ett nytt för det visade sig att jag byggt det förra lite för tunt.


Bild

Bild
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Ser snyggt ut Robert!
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då var det slut på det roliga innan det roliga ens börjat.
Har fått lagerhaveri på mittersta ramlagret, bara det och ingen annan av någon konstig anledning.
Skulle köra motorn lite inne i garaget i dag bara för att kolla vart den läckte ur sig lite olja uppe runt kamkåporna då tyckte jag den slamrade alldeles för mycket för att det skulle vara rätt så jag tog ned tråget för att kolla och då var det flisor där, efter tagit lös de flästa lageröverfall kom jag fram till det mittersta ramlagret och det såg ut så här:

Bild


Nu är det bara att bryta ihop och komma igen, har redan gråtit en skvätt pga. olja i ögat så det behöver jag inte göra iaf.
Ringer och beställer nya lager i morgon så ska den väll vara ihop igen om någon vecka. Händer det igen så slänger jag Lancia motorn åt helvete och sätter i en i grunden bra motor typ volvo eller bmw.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Insuget såg ju riktigt bra ut!
hur tjockt material belv det denna gång?

Tråkigt med lagret...
hur såg veven ut?
hur kan de ha blivit så där? fått i nått skrot vid monteringen, tätt i någon oljelkanal eller fabrikationsfel?
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

Insuget ser ju kanon ut, riktigt synd att du inte han få prova det dock :(

Verkar ju som om hela Lancia/Fiatmotorerna är felkonstruerade :roll: Men ändå mycket udda att bara ett lager hade farit, kanske vart fabrikationsfel från början...?

Största frågan som återstår är ju hur fan Lancia har lyckats ta mest rally-segrar av alla märken!?! :lol:
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det dom misstänker på lanciadelta.se är kanske någon av oljekylningsmunstyckena som har fastnat uppe som kan ha gjort det.


Jag fattar inte häller hur fan lancia kan ha vunnit så många segrar som dom har gjort, måste helt enkelt varit att dom haft förare som kört som CPn därför det gått så fort, för inte fan kan det vara pga motorkonstruktörerna iaf.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

dom bytte väl motorer efter varje deltävling helt enkelt :D
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då var motorn urplockad tog bara 3 timmar, visserligen ser det ut som en kaos i garaget men det får jag ta och röja lite senare.
Har beställt ramlager, vevlagrena måste jag försöka komma på vad dom kom från för cheva, hade inte räknat med att behöva beställa nya lager så här fort så den lappen med vad det är för lager ligger kvar i luleå tror jag.

Tomt i motorummet men det blev fullt i garaget, och brossans hundkoja står och ser rädd ut i ena hörnet.
Bild
Skriv svar