Morotskadetten 16v-Till salu som rullande, nu med pris!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

piraten skrev:härligt, då är det ju snart bara gasa kvar :)

mindre :beerchug: och mer :lakrits: vetja ;)
Jo det är ju det..ska försöka ta det lugnt ikväll så man orkar göra nåt imorn, Ska ev till feltema i lule också en sväng :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

ska på feltema nästa helg tror jag. gjorde en liten inköpslista på hemsidan, blev typ ~3500:-
HeWeK
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån mar 26, 2007 2:35 pm
Ort: Uddevalla

Inlägg av HeWeK »

Mycke härligt projekt :P

Kommer troligvis att inhandla en opel kadett i veckan ja me :)

Ska bli en liten projektbil


Lycka till!!
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
Ort: Älmhult

Inlägg av Påsen Racing »

j0jje skrev:
peppe skrev:Ser riktigt bra ut, lär bli en riktig nöjjes maskin ;)
Tackar, jo det är då meningen iaf :)
Påsen Racing skrev:Riktigt grym bil måste jag säga :)

/Påsen
Tacker å bocker, ska försöka få den lite snyggare sen också med nån cool lack men i första hand ska den plågas :hihi:
Håller med fullständigt :twisted: :D

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

jag hoppas du vågar plåga den lite iaf.. har märkt att du blivigt lite feg de sissta åren :thumbdown: du vågar ju inte ens åka moppe med Rikard :shock:
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

johanedstrom skrev:jag hoppas du vågar plåga den lite iaf.. har märkt att du blivigt lite feg de sissta åren :thumbdown: du vågar ju inte ens åka moppe med Rikard :shock:
Jo det hoppas jag också, fast moppe kan översättas till R6a och nybliven mc-kortstagare vid namn rikard som aldrig släpper och kör på bakhjulet med passagerare osv. :doh: Men annars var det rätt
HeWeK skrev:Mycke härligt projekt :P

Kommer troligvis att inhandla en opel kadett i veckan ja me :)

Ska bli en liten projektbil


Lycka till!!
Tackar, okej en c kadett då eller? Sedan, coupe eller city då?

fan vad jag börjar bli less på att man måste tillverka varenda liten sak och det tar en sån jäfla tid alltså, tror jag hade hunnit turbokonvertera 3 vanliga bilar på samma tid som jag byggt denna :doh: Men nu är det verkligen nära iaf :D

Kan väl börja med berätta vad som hänt sen sista updaten i grova drag det jag kommer ihåg iaf. Har kapat lös flänsen på downpipen och slipat och grejjat och vänt på den. Sen fick jag göra om hela downpipen nästan till slut så det passa till avgaset men nu sitter allt där och dp lindad. Sen var avgasklämman från KL tvunget att modifieras ännu mer då den var alldeles för lång men nu passar det fint och fastdraget.

Fick göra om WGutblåset en tredje gång :doh: men det är klart och lindat.

Har gjort fäste till triggergivaren. Fixat till vxlspaken. Gjort en gaspedal och tillhörande wire. Skruvat dit varvräknaren. jävlats med stolen som nu sitter där. dragit soppa ledningar. svetsat om fuelrailen. Farsan har snart dragit klart bromsarna. Oljeledningarna sitter där. med mera med mera.

Nu börjar det se slutet men det är så mkt smågrejjer som jag aldrig räknat med som tar en himla tid men jag räknar med ha det mesta klart innan helgens slut.

Jaja nu ska jag sluta babbla här mitt på morgonen/natten och visa lite bilder istället.

Bild

Lindat och fint :)

Bild

yes

Bild

Oljetryck- samt -temp och till turbon

Bild

From the side, ser man WGutblåset också :)

Bild

Så här blev min oerhört snygga konstruktion på gasanordningen, med orginalets opel omega som mall, fast i plåt istället för plast. Inget tilton ställ direkt :wink: men det blir öppet spjäll iaf, det som räknas :hihi:

Bild

Ser ännu värre ut vid spjällhuset men som sagt det funkar iaf :)

Bild

Här med svetsad stopp också

Bild

Börjar se ut som ett racekontor snart :hihi:

Bild

Har börjat med en panel i alu också där alla mätare och diverse ska vara.

Bild

Början på det enkla soppasystemet med en opel omega orignalpump och en K-jet bosch 909 pump som går över till 13mm slang till 10 invändigt rör fram till motorn som också har 1 cm anslutning numera :) Kommer att köra utan nån slags catchtank till att börja med, gäller bara att inte ha allt för lite etanol i tanken. Hoppas iaf att det funkar så där annars får jag göra nån slags tank så man forfarande kan nyttja självtrycket i tanken. Men det får tiden utvisa. Kommer blir mkt trial and error princip på denna bil.

Bild

Triggergivare

Bild

Avgassystem

Bild

Sidepipe

Bild

Bromsar

Bild

Elfläkten
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
Ort: Älmhult

Inlägg av Påsen Racing »

Riktigt riktigt snyggt du :)

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Ser bra ut !

Kommer du på hösttävlingen ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Ser bra ut! diggar detta projekt.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ser bra ut, men pressade kopplingar på bränsleslangar är ju att föredra och ett måste om du ska tävla.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6091
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Finns det där fyrvägsblocket där du har oljettryck m.m. att köpa hos hydraulikfirmor?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Tack för de positiva kommentarerna det är kul att höra, går det lite bättre att skruva i högfart då 8)
Mr Garrett skrev:Ser bra ut !

Kommer du på hösttävlingen ?
Om den går och är hel så, ja! :) när är den för övrigt?
phredde skrev:Ser bra ut, men pressade kopplingar på bränsleslangar är ju att föredra och ett måste om du ska tävla.
Jo jag vet, det ska åtgärdas senare. men det får sitta där så länge, blev så där mest av tidsbrist. Ska byta ut minst ena pumpen sen också. Ska väl inte direkt tävla nåt i sommar heller, blir väl i så fall de blackrace som är kvar och där borde det ju slinka igenom och även kanske prova på, till hösttävlingen eller?
Steve skrev:Finns det där fyrvägsblocket där du har oljettryck m.m. att köpa hos hydraulikfirmor?
Det gör det säkert, har ingen aning om jag ska va ärlig det följde med mätarna jag köpte om jag inte minns fel. Billiga auto gauge mätare bara. :)
isky
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jul 25, 2007 12:55 pm
Ort: ljunby

ang bakaxlen

Inlägg av isky »

sitter inte opelaxlen fast med kappslad kardan?
flathead´s v8 är en lagom utmaning att trimma!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: ang bakaxlen

Inlägg av j0jje »

isky skrev:sitter inte opelaxlen fast med kappslad kardan?
Menar du struten som fungerar som övre momentstag eller?
HeWeK
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån mar 26, 2007 2:35 pm
Ort: Uddevalla

Inlägg av HeWeK »

j0jje skrev: Tackar, okej en c kadett då eller? Sedan, coupe eller city då?

Blir i så fall en Opel Kadett B -71.

Du har ingen aning om Opels effektgränser? Om man eventuellt kan lägga i en förgasarturbo i den utan o regga den som ombyggt?

Mvh Johan
Skriv svar